Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
 
  • Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
A
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Låter väl som en ganska rättvis uppgörelse..
Sedan kan ni väl ta ca 250.000 kr var för att hjälpa er far med lägenhet, så är det rättvist åt alla håll(y)
 
  • Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Det rättvisa är att så långt det är möjligt låta bli andras pengar.

Det tycker jag är en trevlig livsinställning.
 
  • Gilla
  • Älska
Serafim Dahl och 72 till
  • Laddar…
Låter som din far förlorar 2 mille på den dealen.
Jurist kanske?
 
  • Gilla
lewkiz och 8 till
  • Laddar…
A
A A.G skrev:
Låter som din far förlorar 2 mille på den dealen.
Jurist kanske?
Blir väl arvet i förtid...
 
  • Gilla
shtob och 10 till
  • Laddar…
A
vilket värde är det vi diskuterar?
marknad eller taxering?
 
Vad tror ni en lägenhet skulle kosta? Kanske ett alternativ att hon får köpa för 2 miljoner+kostnaden för halva lägenheten, sen får du det som blir över.
 
Flyttar brukar inte blir bra för dementa. Funkar det att bo kvar tills det blir läge för ett särskilt boende? Det behövs naturligtvis stöd. Men att flytta till en lägenhet är inte självklart en bra lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
shtob och 27 till
  • Laddar…
Jag tror många svarare här förväxlar rättvisa med frågan om arv överhuvudtaget är berättigat eller rättvis.
Till TS:
Det första steget är väl att få en proffsig värdering av huset. OM nu systern ska få köpa huset (vilket jag starkt avråder ifrån. Fastghetsaffärer inom familjen är ofta anledning till livslång bråk) så måste det bli en ren affär, dvs hon betalar marknadspriset till far. för det är fortfarande fars egendom.
Då sitter far med 5 MSEK men utan hus. Har får göra med sina pengar precis som han vill. T ex köpa en bra lägenhet och spela bort resten.
Att systern vill köpa huset och flytta in för 2 MSEK till dig, och far får inget, är ett försök att kräva ut sitt arv i förväg. Och då mer än hennes laglott.
Du bör kontakta en advokat för att förhindra det.
 
  • Gilla
shtob och 57 till
  • Laddar…
harry73
Kanske inte moraliskt helt rätt, men kanske vanligt att man försöker få ut arv i förtid innan den enda kvarvarande föräldern ska bo i äldreboende.

Ts ger för lite info för att öht kunna säga något
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Måste och måste.

Det finns väldigt många exempel på fastighetsaffärer inom familjen som alla parter är nöjda med. Men alla parter måste ju vara med på upplägget och inte tvingas in i något. Då blir det lätt långa konflikter.

Det kan definitivt finnas fördelar med att inte sälja till marknadspris. Tex uppskjuten vinstskatt.

Men jag rekommenderar också att primärt fundera på vad som är bäst för pappa.
 
  • Gilla
Erik JL och 11 till
  • Laddar…
Det är kanske mer korrekt att skriva:
Systern köper huset för 2 miljoner, som din far skänker till dig. Det bör då skrivas ett gåvobrev där det står att det inte är ett förskott på arvet. Egentligen är det ju det, men systern får ju sin del som ett underpris på huset.

Spontant känns det som en någorlunda rättvis deal med den relativt magra informatonen, men ni bör ta fram en värdering, samt räkna på skatteeffekt. Och titta på hur ni kan lösa det med pappans lägenhet.
Om ni gör så att systern betalar 2.5 Mkr och du får ut 1.5 Mkr blir det ju 1 Mkr över till pappan att använda till lägenhet.
 
  • Gilla
Knut_Erik och 1 till
  • Laddar…
Det är nog vettigare att både gåvan och underpriset ses som det förskott på arv som det är. Det finns ingen nytta med att kalla det något annat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Ring minst 2 olika mäklare som värderar huset. Samma mäklare kanske kan hjälpa till att hitta en Lgh åt er far.

Om er far börjar bli dement känns det för mig märkligt att ni ska ta ut något förskott på arvet alls.

Men om det ändå landar i det får ni se till så er far kan köpa en Lgh utan att behöva ta lån samt se till så att barnboken är så fylld att han klarar sig livet ut.

Därefter ser ni vad det finns kvar att ”dela” på i förtid.
 
  • Gilla
HarryAnd och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att antingen båda eller ingen betecknas som förskott på arv. Om det anges tydligt att ingen av dem är ett förskott på arv kan det underlätta vid ett framtida arvsskifte, förutsatt att alla parter är nöjda med uppgörelsen nu.
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.