Det är 1 maj och det är dags att göra rent terassen på baksidan.

Problemet är att min Kärscher 5.185 inte alls trycker lika hårt som den brukar. Den fungerar på så sätt att den sprutar vatten jämntoch så men jag kan lätt hålla den med en hand (det har jag flr mig att jag inte brukar kunna göra) samtidigt som jag sprutar för fullt nära något.

Högtrycksprutan har ca 2-3 år på nacken.

Går det att fixa eller måste jag köpa en ny maskin? Maskinen hae förvarats i det ej uppvärmda förrådet över vintern.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte för lite tryck på vattenledningen fram till högtrycken? Det är ju det vanligast problemet. Misstänker du detta prova med kortare slang eller hos grannen.
 
Tack huggan, du har besparat mig 3000 kr. Det var vattentrycket från från ena utkastaren som behöver rengöras. Har hänt en gång tidigare. Då var det en spindel som byggt ett lite bo i utkastaren. :)

Rensa utkastaren får jag fixa senare för nu ska här sprutas vatten.
 
Skönt att höra.
 
Men det är riskabelt att förvara högtryckstvätten i ouppvärmt utrymme. Jag hsr vsrit med om två som frusit sönder
 
Ja, en av "munstyckerna" verkar ha frysit sönder.
 
Jag har en gammal K550 som läcker...har bytt packningar i pumphuset 2ggr, ingen kostnad men ett jäkla meck....tror definitivt att dom ogillar kyla....hittade en sida där man kan identifiera och beställa reservdelar till gamla Kärchertvättar... LÄNK

Om vattnet in i maskinen, så läste jag på Kärchers hemsida om att slanglängden in, bör vara minst 7,5m....undrar varför??

Citat Kärcher:
"Minimum längd på tilloppsslang/matarvattenslang är 7,5 meter. Gäller alla högtryckstvättar."


 
ullberg
Jag är inte säker men jag tror att det kan vara för att dämpa trykstötar som uppstår när pumpen slår av.
 
Per Eskilsson skrev:
Ja, en av "munstyckerna" verkar ha frysit sönder.
Läcker den "i /under" maskinen? då är det nog samma fenomen som min( se föregående inlägg)....
scrolla ner till sid 15 i bifogad pdf och beställ packningarna #12 eller #15 och byt dom så funkar det nog.... PdF
jag gav 50kr för en packningsats (3st) från Granngården sist
 
ullberg skrev:
Jag är inte säker men jag tror att det kan vara för att dämpa trykstötar som uppstår när pumpen slår av.

Jag har 5m till min gamla trötta maskin för att inte tappa ännu mer tryck...hoppas inte Kärcherpolisen kommer.....:cool:
 
Jag har fått byta ett Variomunstycke till min Kärcher.. Blev som ny efter det i nåt år.. Till slangen gick av 🙊
 
Remne skrev:
Jag har 5m till min gamla trötta maskin för att inte tappa ännu mer tryck...hoppas inte Kärcherpolisen kommer.....:cool:
Bra förslag, jag har 15 meter till min men det ska jag genast åtgärda. 5 m låter helt rätt på en äldre maskin som tappat trycket.
 
Köp en Nilfisk bättre än Kächer.Dålig erfarenhet av 2st kächer och grovdammsugare.
Det är min åsikt.
 
Jag har en gammal Alto (nilfisk?) där motorn stänger av om man släpper spruthandtaget. Verkar vara något trycksensorfel. Då får man koppla loss vattenslangen så börjar den funka igen. Reptips?
 
  • Gilla
gosund
  • Laddar…
Har du rensat inloppsfiltret på inkommande vatten? Skruva loss "gardena"kopplingen på maskinen och pilla ut filtret.

Del nr. 4 på den här bilden:
ETZ-5347747-000-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.ransomspares.co.uk/diagr... premium eco!ogic home t250 eu (1.180-660.0)/

Hade ingen aning om att det fanns det när min frös i sönder i vintras. Förvara i varmförråd. Det är mycket svårt att tömma den på allt vatten som finns i den.

www.waxdog.se är ÅF av reservdelar till Kärcher och har support i första klass!! Jag fick hjälp med vilka delar jag behövde byta för att få den fungerande igen.

Köpte även 12 meter gummislang för 749:- av honom som är så jäkla bra istället för plastskiten som sitter på min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.