Då var stommen klar, och trallen på gång:) 28x120 som sättes kloss med "sur gubbe" är planen beroende på hur fuktig trallen är.

Lite bilder från gårdagen. Reglar för ramen i 45 grader är satta.

• DSC00354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00356.jpg
    Skapa konto
  • DSC00358.jpg
    Skapa konto
Nu är trallen levererad, kikade på sidan och blir lite fundersam...jag hade ju tänkt att lägga kloss för så liten springa som möjligt. Vad jag läst och förstått så bör trallen vara fuktig ordentligt om man gör detta?

Kikade på pallflaggen och då säger det att partiet är impregnerat 22/5 och sedan kommer ett fixeringsdatum 25/5 vad är detta? Innebär detta att trallen redan "krympt vad den ska" och jag kommer få problem med att lägga den kloss ???

Tacksam för svar.

Bra fråga. Ska jag vara ärlig så tittade jag inte på impregneringsdatum på mitt virke. Kände på det om det kändes "tungt" och det gjorde det enligt min mening. La det i stort sett kloss an, det blev en del ställen där det fick jämnas ut med en nästan kloss an läggning för att få det rakt och jämnt eftersom trallbrädorna inte är helt spikraka. De går ju att räta ut någorlunda, men ibland så fick det bli en millimeter glipa. Regnet bildar inte några sjöar även om det tätar till sig i springorna när det häller ner på altanen och när solen ligger på och torkar ut så blir det någon millimeter glipa mellan, lagom om du frågar mig, inte någon tappa igenom bestick glipa som föräldrarna hade för femton år sen.

Om det nu kan vara till någon hjälp.

skulle vara intressant att få en lista på vad du inhandlat och hur mycket altanbygget har kostat:)....
/
M
:D

Det där kommer att bli kalas. Trevligt med lite annorlunda tänk.

Lite uppdatering, trallen är nu lagd förutom några skruvar på de inersta emot huset. Just pågår diskussioner kring hur vi ska ha staket delarna.
En tanke är liggande 45x45 tryckimp. som ligger omlott på utsida resp insida (för insynen). Den första tanken jag haft är att fräsa spår i 90x90 stoplarna och sedan "stapla" vitmålad spåntad panel liggande.
Det jag funderar på med liggande är att vi har stående panel på huset och frågan är om man kommer att uppleva altanen väldigt stor eftersom den är 4.6 m djup?

Trappstegen riskerar nog att bli ett vårprojekt:(

• DSC00364.jpg
    Skapa konto
  • DSC00367.jpg
    Skapa konto
Snyggt, tror att 45x45 på både insida å utsida kommer se väldigt grovt ut. Jag har 45x45 bara på utsidan om stolparna med ca 25 mm emellan ribborna å man ser inte in så bra. Man måste verkligen glo om man skall se något.

Noseone: Tanken också slagit mig att det blir tjockt med 45+90+45, funderade på att jacka ur 25mm vid stolarna, och på så sätt minska tjockleken men det känns som ett låååånnngt projekt... 25mm, hm får nog testa ett par och se hur det ser ut.
Vi har nämligen gatan ca 4 m från altanen och det är rätt många som promenerar där.

Blir ju ett himla jobb om du skall få det i våg sen, du måste ju först väga in ribban, rita av å sen fasa ur.... Tryckimpregnerat tillsammans med vitt är snyggt, vita ribbor kan bli bra.

Vad använder du för dimention och träslag på trallen?

Redigerat:
Vi valde faktiskt mellan den lite bredare 34x145 eftersom det ändå är ca 60 m2 men vi landade på 28x120 och det är vanligt trycktimp. furu.

Några bilder på det färdiga bygget?

Jaha, vet inte om man vågar posta:(...så här länge efteråt.....ialla fall är det klart så när som en rad med sten utmed för att inte gå med gräset emot.

Lite misstag som jag kan dela med mig är att jag hade 2 nischer som går ut missade jag att måtta dem efter bredden på trappstegen...är 600 idag, men borde varit 720 för att få 3 steg á 120. fick nu klyva den inre lite grann. Nästa sommar blir det lite mer utsmyckning med blomlådor, möbler och kanske ett segeltak borta vid bordet. Givetvis lobbas det för en fet gasolgrill oxå :cool:

Planken på sidan blev täckmålade 22x170 med lockläckt utåt samt en tryckt överliggare. Inte optimalt kanske med vinden (termik) men det är ett promenadstråk på gatan utanför så lite privacy blev prioriterat.

• IMAG0146.jpg
    Skapa konto
Ser prydligt ut !, i efterhand, är du nöjd med bredd 120 på trallen ?

Jag är nöjd med 120 men hade väl varit ett strå vassare med 134 men plånboken la in sitt veto :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.