Nykomling på forumet och definitivt på altanbygge men har försökt att läsa och ta del av alla era tips och erfarenheter. Kanon med detta forum.
Bifogar ett par första bilder på vår tänkta altan, vore jättetacksam om någon vill kommentera om jag tänkt rätt kring dimensioner och spännvidder??? Har försökt att kolla på tabellerna.
Sedan har jag inte ritat ut reglarna till den tänkta ramen av trall samt trappdelen.
60 cm från altandörr ner till marknivå.
Bifogar ett par första bilder på vår tänkta altan, vore jättetacksam om någon vill kommentera om jag tänkt rätt kring dimensioner och spännvidder??? Har försökt att kolla på tabellerna.
Sedan har jag inte ritat ut reglarna till den tänkta ramen av trall samt trappdelen.
60 cm från altandörr ner till marknivå.
Håller med. Jag gillar när det händer något i altanen och den inte bara är helt rektangulär. Ser fram emot att följa byggandet. Dimensioneringen verkar det inte vara något fel på heller vad jag kan se. Lycka till!
Syns att Du läst på det är dom dimensioner dom flesta brukar rekommendera här. Ser snyggt ut, spontant ser jag inge anledning att kommentera nåt utan det är väl bara att önska lycka till med bygget.
Jag är inte avundsjuk på jobbet med plintarna, ska snart ut och gräva ner nr 6 av 7 själv men Du har ju nästan 3 ggr så många
Jag är inte avundsjuk på jobbet med plintarna, ska snart ut och gräva ner nr 6 av 7 själv men Du har ju nästan 3 ggr så många
Öka stegdjupet en aning! Dels blir trappan då mer bekväm som sittplats. Dels kan man ställa stora krukväxter direkt i trappan, så att man med fördel kan slopa "planthyllan". Mitt förslag är att utforma stegen 34 cm djupa (ett par plankbredder) och göra stegen cirka hälften så höga (17 cm) för bekväm gång.
billy_baver: tack för tipset.Har funderat lite på detta och vill nog ha kvar "planthyllan" precis som BeernuN sa, att det händer något. Stegen som jag beräknat just nu ligger på ca 22-24 cm men som du säger är ju 17 mer bekvämt. Återkommer i frågan.
Plintarna ja, försökte få tag i en jordborr förra veckan men det fanns inga inne. Jag som tänkte att det är bara jag på hela jorden som får för sig att bygga altan mitt i semestern...
Sagt och gjort, spottade i näven och har nu med kombination och spett och spade lyckats med sju hål. Lägger dock inte upp några bildbevis eftersom jag antar att ni andra som utfört detta håller med om att det inte är vidare inspirerande.
Nyuppkommet problem dock som jag missat: Huset vi har är 1 plan med källare och vit lättbetong grunden. Jag hade räknat med en grövre golvsyll mot betongen Huset är sedan klätt med med träpanel 22x145/22x120. Tanken är ju att bärlinan 45x195 ska fästas så att jag får samma golvnivå. Fråga: Kan jag fästa bärlina i panelen ändå och borra med plugg på betongen? Innebär ju i så fall att det blir ca 50 mm "luft" emellan yttrepanel (22x120) innan skruv fäster i betong?
Plintarna ja, försökte få tag i en jordborr förra veckan men det fanns inga inne. Jag som tänkte att det är bara jag på hela jorden som får för sig att bygga altan mitt i semestern...
Sagt och gjort, spottade i näven och har nu med kombination och spett och spade lyckats med sju hål. Lägger dock inte upp några bildbevis eftersom jag antar att ni andra som utfört detta håller med om att det inte är vidare inspirerande.
Nyuppkommet problem dock som jag missat: Huset vi har är 1 plan med källare och vit lättbetong grunden. Jag hade räknat med en grövre golvsyll mot betongen Huset är sedan klätt med med träpanel 22x145/22x120. Tanken är ju att bärlinan 45x195 ska fästas så att jag får samma golvnivå. Fråga: Kan jag fästa bärlina i panelen ändå och borra med plugg på betongen? Innebär ju i så fall att det blir ca 50 mm "luft" emellan yttrepanel (22x120) innan skruv fäster i betong?
Är nog bättre med en till plintrad längs fasaden!Usse15 skrev:billy_baver: tack för tipset.Har funderat lite på detta och vill nog ha kvar "planthyllan" precis som BeernuN sa, att det händer något. Stegen som jag beräknat just nu ligger på ca 22-24 cm men som du säger är ju 17 mer bekvämt. Återkommer i frågan.
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Skulle man inte kunna skippa dom 5 främsta plintarna till "lådorna" och i stället låta golvbjälkarna hänga ut 60cm i stället. Finns väl inte någon anledning att sätta plint därute?
Bygger du trappen på "altanplattor" och en grusbädd eller hur hade du tänkt där?
Annars tycker jag att det ser kanoners ut.... Lycka till!!
//MVH
Bygger du trappen på "altanplattor" och en grusbädd eller hur hade du tänkt där?
Annars tycker jag att det ser kanoners ut.... Lycka till!!
//MVH
Kanske tänker helt fel men eftersom den yttre bärlinan på 4 m kommer golvreglarna anslutas via balksko tänkte jag sätta en plint med stolpe och sedan sedan 60 cm golvbjälk som ansluts med balksko från andra håller i 4m bärlinan.
Sedan behöver jag stolparna till staket på den lilla utbyggnaden tv.på 120 cm bredd.
Trappan har jag tänkt att bygga (eller köpa om jag hittar några som passar) vangstycke som jag fäster i bärlinan och lägger dessa som på någon typ av platta.
Sedan behöver jag stolparna till staket på den lilla utbyggnaden tv.på 120 cm bredd.
Trappan har jag tänkt att bygga (eller köpa om jag hittar några som passar) vangstycke som jag fäster i bärlinan och lägger dessa som på någon typ av platta.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Lite uppdatering på plats efter semesterfrånvaro
Montering av stomme pågår, hann också igår den lilla "hyllan" på 120 cm (ingen bild dock). Stegen kommer att bli 20 höga och 30 djupa. Känns som vi kan leva med detta.
Hade tänkt att rama in altanen med 2 trallbredder, funkar det så att man sätter bara extra längsgående golvregel samt kortlingar ca 60 cc för ?
Montering av stomme pågår, hann också igår den lilla "hyllan" på 120 cm (ingen bild dock). Stegen kommer att bli 20 höga och 30 djupa. Känns som vi kan leva med detta.
Hade tänkt att rama in altanen med 2 trallbredder, funkar det så att man sätter bara extra längsgående golvregel samt kortlingar ca 60 cc för ?
Jepp, en extra regel i själva "huvudtrallens" kortända så att du har något att fästa ändarna i och kortlingarna klarar av de två rambitarna. Ser bra ut får jag säga. Ska bli kul att se resultatet.
Lite uppdatering på plats, har inte riktigt samma speed som många av er andra överhändiga skolstart,föreningsliv och annat...inget som vet om något bygga altanbidrag från staten för att få lite extra ledigt
I alla fall, lite bilder på "planthyllorna" och mittre bärlinan.
Regnet har ju tyvärr infunnit sig varje dag efter jobbet men förra lördagen lyckades jag med hjälp av svärfar även få upp golvbjälkarna. Planen för morgonen är att regla färdigt kortlingarna till ramen och mäta av. Sedan blir det trall nästa vecka.
I alla fall, lite bilder på "planthyllorna" och mittre bärlinan.
Regnet har ju tyvärr infunnit sig varje dag efter jobbet men förra lördagen lyckades jag med hjälp av svärfar även få upp golvbjälkarna. Planen för morgonen är att regla färdigt kortlingarna till ramen och mäta av. Sedan blir det trall nästa vecka.