Det jag främst hänger upp mig på är frågan om utformning.
P.g.a. höjdbegränsningar blir det ju oundvikligen lite lådaktigt.
Det känns som om man är missnöjd med att mycket beslutsrätt
tagits från dom och man nu jävlas med kunderna.
Man säger ju inte heller vad som är fel.
Det betyder ju att jag kan skicka in 12 förslag och få samma besked,
passar inte, gör om.
Om ni vill titta på google maps så är adressen Klågerupsvägen 283 i Malmö
Jag hade tänkt mig vit puts
Man vill ju inte bråka eftersom dom har så mycket makt
Vad skall man göra?
Området är verkligen inte homogent
Det finns en stor blandning av hus och hustyper med olika tak
Preliminär bedömning av anmälan
Även utan de kompletteringar som ni nu föreläggs att komma in med gör stadsbyggnadskontoret i nuläget bedömningen att startbesked inte kommer att kunna beviljas för anmäld åtgärd, pga. komplementbostadshusets utformning och gestaltning är inte godtagbar.
Åtgärden måste uppfylla kraven i kap 2 plan- och bygglagen när det gäller anpassningen till stadsbilden samt kraven på god form-, färg- och materialverkan enligt kap8:1§.
Ni får komma in med ett nytt förslag som har ett bättre gestaltad fasader (utformning).
Hela dokumentet ligger här
https://larsroth.fr/attedocu.pdf
Så här hade jag tänkt mig
Mot gata
Mot trädgård
Längs med
Samma gata
P.g.a. höjdbegränsningar blir det ju oundvikligen lite lådaktigt.
Det känns som om man är missnöjd med att mycket beslutsrätt
tagits från dom och man nu jävlas med kunderna.
Man säger ju inte heller vad som är fel.
Det betyder ju att jag kan skicka in 12 förslag och få samma besked,
passar inte, gör om.
Om ni vill titta på google maps så är adressen Klågerupsvägen 283 i Malmö
Jag hade tänkt mig vit puts
Man vill ju inte bråka eftersom dom har så mycket makt
Vad skall man göra?
Området är verkligen inte homogent
Det finns en stor blandning av hus och hustyper med olika tak
Preliminär bedömning av anmälan
Även utan de kompletteringar som ni nu föreläggs att komma in med gör stadsbyggnadskontoret i nuläget bedömningen att startbesked inte kommer att kunna beviljas för anmäld åtgärd, pga. komplementbostadshusets utformning och gestaltning är inte godtagbar.
Åtgärden måste uppfylla kraven i kap 2 plan- och bygglagen när det gäller anpassningen till stadsbilden samt kraven på god form-, färg- och materialverkan enligt kap8:1§.
Ni får komma in med ett nytt förslag som har ett bättre gestaltad fasader (utformning).
Hela dokumentet ligger här
https://larsroth.fr/attedocu.pdf
Så här hade jag tänkt mig
Mot gata
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mot trädgård
Logga in
Skapa konto
Längs med
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ja, det är ju minst sagt oklart vad de menar när de skriver "bättre" gestaltning. Har du haft ett samtal med dem om detta? Om inte, anordna ett sådant och försök förmå dem att specificera vad de faktiskt menar.
Det är inte rimligt att du ska behöva iterera fram ett otydligt antal versioner utan att ha något som helst att utgå ifrån.
Det är inte rimligt att du ska behöva iterera fram ett otydligt antal versioner utan att ha något som helst att utgå ifrån.
Moderator
· Stockholm
· 52 309 inlägg
Jag är förvånad. Gestaltning och andra utseendemässiga synpunkter hör till bygglovsprövning. Detta är en bygganmälan då skall anmälan inte prövas mot bygglovsregler. Trodde jag.
Inte haft något samtal än, tänkte först få lite input härsplinter skrev:Ja, det är ju minst sagt oklart vad de menar när de skriver "bättre" gestaltning. Har du haft ett samtal med dem om detta? Om inte, anordna ett sådant och försök förmå dem att specificera vad de faktiskt menar.
Jag tror att du hade tjänat på lite tydligare redovisning, det du säger är mot gatan ser exempelvis ut att vara stort som en villa, baserat på storleken på fönsten (om inte fönstren är väldigt små)
Så de kanske invänder mot att hur det är redovisat så kan slutresultatet se lite hur som helst ut, eftersom det är lite otydligt definierat?
Har du bara skickat in redovisade bilder eller även ritningar?
Så de kanske invänder mot att hur det är redovisat så kan slutresultatet se lite hur som helst ut, eftersom det är lite otydligt definierat?
Har du bara skickat in redovisade bilder eller även ritningar?
Även ritningar
Höjden är 4 meter och bredden 5 meter mot gatan
fönstren 8x8
fönstren 8x8
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Det enklaste är att fråga tjänstemannen på kommunen vilket fasadmaterial/utformning de vill ha. Det gjorde jag och byggde sedan näästan vad de ville ha. Lägg prestigen åt sidan.
Ingen prestige alls från vår sida. Dock svårt att ändra huskroppar eftersom detta är för att få ut maximalt just för oss
Åk ner till stadsbyggnadskontoret och prata direkt med handläggare. Var positiv, ha en attityd av "OK, hur löser vi det här?". Det brukar hjälpa, och när det är "off the record" så brukar de inte ha något mot att komma med tips.