16 398 läst · 64 svar
16k läst
64 svar
Min älskade Norlett 8-25T - en snöslunga med vissa problem
Det behövs inget stort batteri för att starta den motorn 8-10A lär räcka bra men större desto bättre annars har du ju snör start och den är nog enklast i längden för batteriet behöver laddas och kommer inte hålla många säsonger.
Om man jämför kraften i snörstarten, så verkar det ju klara sig med ett ganska litet batteri. Något att tänka på är att alla blybatterier blir avsevärt sämre i stark kyla, men om man tittar på graferna på t.ex detta från Biltema, så ser det väl ut att klara det ( kortslutning(?) vid -18C på 60 A ).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller gräsklippare med elstart tycker jag att det brukar vara motsatt förhållande. Är allt perfekt startar den med elstarten. Är den grinig måste man ta till snöret. Men visst är det smidigt när det fungerar. Det länkade 4 Ah batteriet tror jag räcker långt. Batteriet på bilden du bifogat gissar jag är mellan 15 och 20 Ah. Det räcker till ännu fler starter.Solari skrev:
Min erfarenhet är att man kan bli stående och dra tills svetten rinner innan den går igång. Vill gärna göra det lättare för mig. Tar det 2 minuter längre tid gör det inget så länge jag inte behöver slita ihjäl migS smurfen72 skrev:
Gör en ordentlig service och genomgång så blir den säkert mer lättstartad.Solari skrev:
Jag tycker nog batteriet på bild (Från Biltema) är lite väl klent.
Köp vilket som helst vanligt skoter/motorcykelbatteri, som ligger på nåt kring kring 10-12 Ah.
(Kolla så plattan som batteriet står på passar)
Köp vilket som helst vanligt skoter/motorcykelbatteri, som ligger på nåt kring kring 10-12 Ah.
(Kolla så plattan som batteriet står på passar)