Hej

Köpte en beggad snöslunga med elstart häromdagen. Den funkar fint, problemet är att den är gjord för att kopplas till ett bilbatteri (eller motsvarande) och det har jag inte stående.
Visst måste det gå att med hjälp av en transformator göra den inkopplingsbar i eluttaget?
Vad behöver jag för prylar för att lyckas?

Tack på förhand!

Har du någon bild?
Finns som regel 3 varianter.
110v startmotorer sitter främst på en del tecumsehmotorer. Då behöver du en transformator för att kunna använda den.
220v startmotor. Då behöver du bara lämplig kabel till ett uttag.
12v startmotor. Då ska det sitta ett batteri monterat på slungan. Finns det någon plats för detta?
Är slungan lite äldre är det förmodligen alt 1 du har.

Ett problem kan ju vara att strömmen vid aktivering kan vara ganska stor. Antag att startmotorn är på 180W ( ren gissning - kan vara större), så blir ju det 15A på 12 V! Blir trots allt en ganska stor trafo (+ likriktare) det.
Har du provat hur snörstarten fungerar? Det kanske inte behövs någon el- start. På min slunga använder jag aldrig el- starten fast det finns en.

Redigerat:
Tack för input.

Det ser ut precis som att det sitter startkablar på den s.a.s.
Säljaren kopplade den till ett bilbatteri och voila!

Jag har kört med snörstart och den funkar också, men jag kan tänka mig att den kanske är trög om det stått ett tag?
Oavsett hade det ju varit smidigt med elstart tänker jag...

Startmotorn i all sin prakt!
Röd och svart går först upp till nyckelvredet och därifrån går det jag kallar startkablar.

• Startmotor monterad i ett fordon med röda och svarta kablar anslutna, synlig slitage och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget självklart ställe det kunnat sitta ett batteri...

J
Du får nog fota resten också, annars är det svårt att säga nåt om hur man kan göra.

Vad tror ni om att skaffa ett MC-batteri och använda?
Känns mycket behändigare än att ha ett bilbatteri. Laddare till det har jag ju...

Solari Solari skrev:
Vad tror ni om att skaffa ett MC-batteri och använda?
Känns mycket behändigare än att ha ett bilbatteri. Laddare till det har jag ju...
Allt handlar om hur mycket ström som behövs. Utan data på startmotorn, går det ju bara att gissa. En gissning är att en motorcykel bör vara trögare än en snöslunga och det pekar då på att det räcker med ett mc- batteri ( men säker är man ju inte).

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Batteri till en åkgräsklippare funkar säkert. Köp ett batteri som passar till batterifästet.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Batteri till en åkgräsklippare funkar säkert. Köp ett batteri som passar till batterifästet.
Mycket bra idé!
Finns det ett batterifäste på bilden?

Nä, det krävs fler bilder.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Hittade följande på nätet. Slungan måste vara identisk med min förutom själva batteriet då.

Vad behöver man för ampere i ett slikt batteri?

• Motor och elektriska komponenter på en maskin med synliga kablar och batteriplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det på startmotorn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.