16 395 läst · 64 svar
16k läst
64 svar
Min älskade Norlett 8-25T - en snöslunga med vissa problem
Hej
Köpte en beggad snöslunga med elstart häromdagen. Den funkar fint, problemet är att den är gjord för att kopplas till ett bilbatteri (eller motsvarande) och det har jag inte stående.
Visst måste det gå att med hjälp av en transformator göra den inkopplingsbar i eluttaget?
Vad behöver jag för prylar för att lyckas?
Tack på förhand!
Köpte en beggad snöslunga med elstart häromdagen. Den funkar fint, problemet är att den är gjord för att kopplas till ett bilbatteri (eller motsvarande) och det har jag inte stående.
Visst måste det gå att med hjälp av en transformator göra den inkopplingsbar i eluttaget?
Vad behöver jag för prylar för att lyckas?
Tack på förhand!
Har du någon bild?
Finns som regel 3 varianter.
110v startmotorer sitter främst på en del tecumsehmotorer. Då behöver du en transformator för att kunna använda den.
220v startmotor. Då behöver du bara lämplig kabel till ett uttag.
12v startmotor. Då ska det sitta ett batteri monterat på slungan. Finns det någon plats för detta?
Är slungan lite äldre är det förmodligen alt 1 du har.
Finns som regel 3 varianter.
110v startmotorer sitter främst på en del tecumsehmotorer. Då behöver du en transformator för att kunna använda den.
220v startmotor. Då behöver du bara lämplig kabel till ett uttag.
12v startmotor. Då ska det sitta ett batteri monterat på slungan. Finns det någon plats för detta?
Är slungan lite äldre är det förmodligen alt 1 du har.
Ett problem kan ju vara att strömmen vid aktivering kan vara ganska stor. Antag att startmotorn är på 180W ( ren gissning - kan vara större), så blir ju det 15A på 12 V! Blir trots allt en ganska stor trafo (+ likriktare) det.
Har du provat hur snörstarten fungerar? Det kanske inte behövs någon el- start. På min slunga använder jag aldrig el- starten fast det finns en.
Har du provat hur snörstarten fungerar? Det kanske inte behövs någon el- start. På min slunga använder jag aldrig el- starten fast det finns en.
Redigerat:
Tack för input.
Det ser ut precis som att det sitter startkablar på den s.a.s.
Säljaren kopplade den till ett bilbatteri och voila!
Jag har kört med snörstart och den funkar också, men jag kan tänka mig att den kanske är trög om det stått ett tag?
Oavsett hade det ju varit smidigt med elstart tänker jag...
Det ser ut precis som att det sitter startkablar på den s.a.s.
Säljaren kopplade den till ett bilbatteri och voila!
Jag har kört med snörstart och den funkar också, men jag kan tänka mig att den kanske är trög om det stått ett tag?
Oavsett hade det ju varit smidigt med elstart tänker jag...
Allt handlar om hur mycket ström som behövs. Utan data på startmotorn, går det ju bara att gissa. En gissning är att en motorcykel bör vara trögare än en snöslunga och det pekar då på att det räcker med ett mc- batteri ( men säker är man ju inte).Solari skrev: