Hej!

Ny på forumet.

Jag har läst diverse trådar ang olika borrskruvdragare och en del tester samt reviews. Jag har fått en rätt bra bild om vad som särskiljer snikmodeller från bättre hobbymaskiner till proffsmaskiner. Jag känner att jag inte har något emot att köpa en proffsmaskin.

Jag har läst mycket bra om BOSCH (deras blåa serie), DeWALT, Makita.

Läste dock något om att BOSCH blåa har haft problem med att chucken inte håller borren? Kör borren fast så slirar det bara i chucken (chucken kan inte greppa ordentligt vid hög belastning). Någon som delar den erfarenheten?

Nu läste jag något om Milwaukee. Dom verkar ha rätt trevliga maskiner. Är det ett bra märke? Är det någon här som använder dom? Är det bra kvalitet? Är dom plastiga?

Jag har rätt bra koll på DeWALT, Makita o BOSCH (alltså att det alla tre gör bra maskiner).

Men som sagt, är Milwaukee något att ha???

Sedan en annan fråga; Är det vettigt att satsa på en 18V-maskin, eller räcker det med 14,4V?

Tack på förhand.

Jag har en B&D 9,6V som känns lite trött... ;)

Jag har inte haft några problem med schucken på min blåa B. Inte på den gröna jag har heller.

18V? Mina blåa 12volt räcker gott!

Hm, det där med chucken... Kanske när dom blir slitna?

Bra input i alla fall.

Vet du om det är samma chuck på VE-2 som "vanliga" GSR?

Vet inte. Men en VE-2 är så tung att jag inte orkar lyfta den, så det var aldrig ett alternativ.... :=)

Aha, så du har "vanliga" GSR 12V...

Kanske bara var någon som fått en dålig chuck.

Men åter till min ursprungsfråga:
Du har ingen aning om hur Milwaukee är som maskin?

Jag har en AEG som är i princip samma sak fast lite billigare, AEG:n och jag trivs rikigt bra ihop. Mycket bekvämt grepp, suverän chuck och svängbart batteri. Inget att klaga på förutom att den väger en hel del men känns samtidigt väldigt gedigen.
Vad som sen skiljer mot Milwaukee:n vet jag inte.

Jag köpte en Milwaukee maskin häromdagen visserligen en vanlig borrmaskin men ändå och jag måste säga att det är en kanonmaskin, den hade inga som helst problem att tugga sig igenom 20cm ekbalkar med ett 28mm spiralborr
Jag kan inte annant än att rekomendera den, modellen heter T-TEC 201 och motorn sitter undertill så den är riktigt kompakt.

Matti skrev:
Jag har en AEG som är i princip samma sak fast lite billigare, AEG:n och jag trivs rikigt bra ihop. Mycket bekvämt grepp, suverän chuck och svängbart batteri. Inget att klaga på förutom att den väger en hel del men känns samtidigt väldigt gedigen.
Vad som sen skiljer mot Milwaukee:n vet jag inte.
'Matti', har du modellbeteckningen på din AEG?

Tack på förhand

Varför inte Festool??

zajter skrev:
Varför inte Festool??
Festool har inte samma vrid, lika snabbt varv på andra växeln, ej reverserbart batteri, sämre grepp i chucken, nästan dubbelt så dyr...

Jag tar tacksamt emot argument _för_ FESTOOL.

VerktygsNisse skrev:
Jag tar tacksamt emot argument _för_ FESTOOL.
Centrotec!

Jag har använt en Milwaukee 12-voltare rätt mycket under den senaste veckan under stomresningen av vårat hus, och det jag stör mig på är att den är konstruerad för den som har gorillahänder, den har ett duktigt fett grepp och dessutom väger den jäkligt mycket.

Den Boschen jag också använde var betydligt lättare och passar bättre i handen, dessutom var den betydligt mindre trots att det var en 14,4-voltare.

Jesca_j skrev:
Jag har använt en Milwaukee 12-voltare rätt mycket under den senaste veckan under stomresningen av vårat hus, och det jag stör mig på är att den är konstruerad för den som har gorillahänder, den har ett duktigt fett grepp och dessutom väger den jäkligt mycket.

Den Boschen jag också använde var betydligt lättare och passar bättre i handen, dessutom var den betydligt mindre trots att det var en 14,4-voltare.
Vilken BOSCH är det? GSR 14,4 VE-2 eller "vanliga" GSR 14,4?

Bortsett från att Milwaukee:n kräver stora händer och väger en del, har den gjort jobbet som den ska? Styrka etc.?

Om du fick välja på nytt; BOSCH eller Milwaukee???

Det var den vanliga GSR 14,4 jag använde.

Jag tycker att det var grym kraft i Milwaukeen den användes bland annat till de tyngsta jobben, som att dra in väldigt stora träskruv som stålband fästes i för att dra ihop väggelementen.

Smaksak vilken man tycker är bäst, Boschen passar mig bättre men har du stora händer så kan du nog gå på Milwaukeen, den kändes kvalitetsmässigt som att den tål vilken behandling som helst. :)

Låter ju kanon!

Ja, jag har rätt stora händer. Jag kommer inte jobba flera timmar i sträck med den heller, jag vill bara har kraft och hög kvalitet. Jag har beställt en Milwaukee 14.4 (0616-24) + lampan från USA idag. Ca 1500:-

Tar ett tag innan jag får hem den, men den som väntar på något gott...

Någon som vill köpa min gamla dragare?
En Bruksbo 16.8 från RUSTA. Bet.beg, knappt inkörd, i skick som ny. Bör ses. Provborrare undanbedes. Endast seriösa bud. Bvsa.

...någon...hm...nähä...tänkte väl det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.