47 839 läst · 196 svar
48k läst
196 svar
Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Samtidigt så används ju inte alla verktyg hos alla kunder så en kund där inte skruvdragaren används får ju betala för den med. Däremot bilen används väl i princip alltid när hantverkaren åker ut till en kund. De flesta kunder är också säkert relativt nära firman så att smeta ut firmans bilkostnader tillsammans med alla andra kostnader skulle ju göra det mycket lättare för alla parter. Att det inte görs är för att det är lönsamt att lägga på dessa kostnader separat. Kan man som i artikeln bli dyrare än taxi så görs det fin vinst på det, precis som med materielpåslag och annat. Sen är många hantverksbilar inte speciellt dyra jämfört med vanliga personbilar utan ofta betydligt billigare.oceanis skrev:
Samtidigt är det väl rätt vanligt att företag inte debiterar tid för att ta sig till sin kund. Tänk om man köpte något av en dörrförsäljare och plötsligt kommer det upp en följdkostnad att man ska betala resekostnaden till ens dörr. Själva affärsidén hos en hantverkare är ju att åka hem till sina kunder och utföra jobb där.epw skrev:
Om kostnaderna för bilersättning anses för höga är det bara att tacka nej till anbudet eller det avtal som presenteras innan man ingår det.lbgu skrev:Samtidigt så används ju inte alla verktyg hos alla kunder så en kund där inte skruvdragaren används får ju betala för den med. Däremot bilen används väl i princip alltid när hantverkaren åker ut till en kund. De flesta kunder är också säkert relativt nära firman så att smeta ut firmans bilkostnader tillsammans med alla andra kostnader skulle ju göra det mycket lättare för alla parter. Att det inte görs är för att det är lönsamt att lägga på dessa kostnader separat. Kan man som i artikeln bli dyrare än taxi så görs det fin vinst på det, precis som med materielpåslag och annat. Sen är många hantverksbilar inte speciellt dyra jämfört med vanliga personbilar utan ofta betydligt billigare.
Oavsett om en hantverksbil är billigare eller dyrare än en annan bil du än jämför med så kostar den väl trots allt något och detta något som den kostar ska ju betalas av någon och det är då kunden. Sen vad man tar betalt är en annan sak och som sagt det är bara för kunden att acceptera eller välja en annan hantverkare. Jag tar inte parti för dom som försöker ockra men jag har full förståelse för att en bil kostar och måste betalas på något sätt.
Eller tror du verkligen att man får en hantverksbil gratis, fritt drivmedel och inte betalar skatt, försäkring etc den??
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Det borde ju inte vara helt orimligt att sätta något sorts generellt tak på hur mycket hantverkare kan ta ut på utkörningen. Jag tänkte på hantverkare som medvetet väljer dyra bilar på grund av privata intressen. T.ex att välja en Ford F350 med påbyggnadslåda istället för en VW-buss, samma utrymme men dubbla kostnaden.
Jag kan givetvis betala för att hantverkaren kör ut med all utrustning till mig, men jag betalar inte gärna en massa extra för att hantverkaren behöver 350 hk eller surroundanläggning i bilen.
Detta dök enbart upp i huvudet för att jag känner en VVS:are som direkt han startade eget, la en beställning till V8:ans förlovade land just för att han älskar bilar.
Jag kan givetvis betala för att hantverkaren kör ut med all utrustning till mig, men jag betalar inte gärna en massa extra för att hantverkaren behöver 350 hk eller surroundanläggning i bilen.
Detta dök enbart upp i huvudet för att jag känner en VVS:are som direkt han startade eget, la en beställning till V8:ans förlovade land just för att han älskar bilar.
Du verkar vara totalt i avsaknad av normalt ekonomiskt tänkande tyvärr. Naturligtvis tar en dörrförsäljare också betalt för sin bil och reskostnader men då i form av att han/hon har lagt det i produkten som säljs vid dörren.lbgu skrev:Samtidigt är det väl rätt vanligt att företag inte debiterar tid för att ta sig till sin kund. Tänk om man köpte något av en dörrförsäljare och plötsligt kommer det upp en följdkostnad att man ska betala resekostnaden till ens dörr. Själva affärsidén hos en hantverkare är ju att åka hem till sina kunder och utföra jobb där.
Det är bara olika prissättningsmodeller som man tillämpar.
När jag beställer hem en container för att tippa skräp i får jag först betala för utsättning. Därefter för hemtagning och container hyra och slutligen för en tippavgift.
När sopbilen hämtar mina sopor har jag en fast avgift för ett antal hämtningar per år där man hämtar med en bil. I båda dessa exempel används också bil och man tar betalt med olika modeller men man får betala för bilen och körningen oavsett. Det spelar ingen roll hur du än gör, du får betala för den totala kostnaden som leverantören anser att han/hon måste ha för att täcka sina utgifter.
Sen kan detta ske via olika prissättningsmodeller och utifrån olika uppfattning av vad leverantören anser sig vilja ha betalt för att få sin verksamhet att gå runt. Du väljer sen oftast själv vilken leverantör du skall anlita beroende på vad du vill betala.
Det finns inga fria luncher hur gärna man än vill det...........
Anser du att vi skall ha fri konkurrens eller vill du ha ett socialistiskt samhälle med planhushållning??Squall Leonhart skrev:Det borde ju inte vara helt orimligt att sätta något sorts generellt tak på hur mycket hantverkare kan ta ut på utkörningen. Jag tänkte på hantverkare som medvetet väljer dyra bilar på grund av privata intressen. T.ex att välja en Ford F350 med påbyggnadslåda istället för en VW-buss, samma utrymme men dubbla kostnaden.
Jag kan givetvis betala för att hantverkaren kör ut med all utrustning till mig, men jag betalar inte gärna en massa extra för att hantverkaren behöver 350 hk eller surroundanläggning i bilen.
Detta dök enbart upp i huvudet för att jag känner en VVS:are som direkt han startade eget, la en beställning till V8:ans förlovade land just för att han älskar bilar.
Om du anser att vi ska fri konkurrens så har du själv svarat på din fråga och behöver inte fundera på något generellt tak utan den leverantör som väljer dyra bilar och andra dyra omkostnader måste då av naturliga skäl ta ett högre timpris och kan inte konkurrera med andra utan blir utan jobb.
Du har ju själv en valfrihet och staten bestämmer inte till dig, ännu åtminstone, så välj då inte den hantverkare som kör en för fin eller för stor bil enligt ditt förmenande.
Sen löser det sig för han/hon som köpte fel bil för han/hon tvingas anpassa sig till rådande marknads prisättning och välja en annan bil eller möjligen acceptera en mindre månadsinkomst mot att han/hon får köra en fin bil i jobbet. Alla värderar vi saker olika nämligen.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Normalfallet är att den anställde får någonstans i storleksordningen 30-50 kr per mil.oceanis skrev:Redaktionen skrev: "Milersättningen när du använder din vanliga bil i jobbet är som jämförelse ofta 18,50 kr/mil, den har dock inte ökat på många år och när det kommer till milersättning för hantverkare är det inte ovanligt med kostnader på uppemot 50 kr/mil"
Jag tror att man på redaktionen får leva lite mer i verkligheten och inte blanda ihop begreppen. Jag tror det är få som idag får 18.50 för körning med egen bil i tjänsten utan det är den del som arbetsgivaren kan betala skattefritt allt över denna summa ska beskattas.
Det är inte en rimlig storlek för att hålla en bil oavsett om det är privat eller en bil för en hantverkare, det finns nog ingen som kan klara att hålla en bil idag för 18.50 inkl försäkring, skatt, trängselavgifter, service, däck, drivmedel och avskrivningar/värdeminskning. Därför betalar arbetsgivare idag en större ersättning för en anställd om han/hon tvingas använda sin egen bil i tjänsten.
Jag är konsult som för det mesta sitter ute hos kund. Jag får ingen ersättning för mina resor, varken för transporten eller tiden. I själva verket är det dåligt för mig att sitta hos kund eftersom jag har gångavstånd till vårt kontor (centrala Stockholm) medan många kunder sitter i Kista, Marievik, Nacka etc.
I Stockholm är väl snittresan till arbete kanske 2 mil (jag gissar bara nu) och ingen får betalt för detta. Vore rimligt om hantverkare också stod för "snittresan" till kunden men tog betalt för "långa" utkörningar. Det är normalt att lägga en halvtimme-trekvart obetald restid enkel resa till sitt arbete. Varför ska hantverkare slippa detta?
I Stockholm är väl snittresan till arbete kanske 2 mil (jag gissar bara nu) och ingen får betalt för detta. Vore rimligt om hantverkare också stod för "snittresan" till kunden men tog betalt för "långa" utkörningar. Det är normalt att lägga en halvtimme-trekvart obetald restid enkel resa till sitt arbete. Varför ska hantverkare slippa detta?
Du menar att du håller arbetsgivaren med bil alternativt betalar dina buss och tågresor med egna skattade pengar??d b skrev:Jag är konsult som för det mesta sitter ute hos kund. Jag får ingen ersättning för mina resor, varken för transporten eller tiden. I själva verket är det dåligt för mig att sitta hos kund eftersom jag har gångavstånd till vårt kontor (centrala Stockholm) medan många kunder sitter i Kista, Marievik, Nacka etc.
I Stockholm är väl snittresan till arbete kanske 2 mil (jag gissar bara nu) och ingen får betalt för detta. Vore rimligt om hantverkare också stod för "snittresan" till kunden men tog betalt för "långa" utkörningar. Det är normalt att lägga en halvtimme-trekvart obetald restid enkel resa till sitt arbete. Varför ska hantverkare slippa detta?
Alternativt inte gör skatteavdrag för resa till och från arbetet?
Sen har du med dig en hel arsenal av datorer och annan utrustning i ett antal stora kassar?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Dåligt avtal. De allra flesta som har projektbunden arbetsplats får milersättning.d b skrev:Jag är konsult som för det mesta sitter ute hos kund. Jag får ingen ersättning för mina resor, varken för transporten eller tiden. I själva verket är det dåligt för mig att sitta hos kund eftersom jag har gångavstånd till vårt kontor (centrala Stockholm) medan många kunder sitter i Kista, Marievik, Nacka etc.
I Stockholm är väl snittresan till arbete kanske 2 mil (jag gissar bara nu) och ingen får betalt för detta. Vore rimligt om hantverkare också stod för "snittresan" till kunden men tog betalt för "långa" utkörningar. Det är normalt att lägga en halvtimme-trekvart obetald restid enkel resa till sitt arbete. Varför ska hantverkare slippa detta?
Har själv jobbat som du i Stockholm och fick 37 kr/mil.
Jag kan dra av SL-kort eller resa med bil, tror jag. Jag gör det och SKV har aldrig slagit ner på det.oceanis skrev:
Om man nu är hos en specifik kund på heltid en period kan man ju köra dit material och verktyg EN gång. Eller en gång i veckan i alla fall. Den tiden det tar att planera materialåtgång etc är jag övertygad om att man tjänar igen snabbt på att inte behöva åka och köpa/hämta varje enskild pryl man behöver.
Eeh nej. Det är helt normalt i branschen. Jag har varit hos en handfull olika konsultbolag, från 70 till 1000 anställda. Fungerar likadant överallt.Stringfellow Hawke skrev:
Men då motsvarar det ju precis samma sak som när rörmokaren reser till sin arbetsplats på firman den resan drar han/hon också av i sin deklaration.d b skrev:Jag kan dra av SL-kort eller resa med bil, tror jag. Jag gör det och SKV har aldrig slagit ner på det.
Om man nu är hos en specifik kund på heltid en period kan man ju köra dit material och verktyg EN gång. Eller en gång i veckan i alla fall. Den tiden det tar att planera materialåtgång etc är jag övertygad om att man tjänar igen snabbt på att inte behöva åka och köpa/hämta varje enskild pryl man behöver.
Sen sätter han/hon sig i hantverkarbilen och kör från firman och ut till kunden med verktyg och rördelar, den kostnaden för att hålla bilen att köra verktyg och delar i måste debiteras någonstans och det är just kunden som måste betala detta. Samma sak gör din arbetsgivare när denne debiterar 1000 spänn i timmen för din insats och då har lagt in alla omkostnader för mjukvaror, administrationsavdelning, personalavdelning etc etc etc.
Dvs resa till och från jobbet är en sak och samma för både dig och en hantverkare, övriga transport av gods och personal från firma ut till kund en helt annan sak.
Du utgår ifrån att alla hantverkare är egna enmans företagare med firman i hemmet....
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Är det inte ditt eget val som kund när du anlitar hantverkaren? Sluta gnäll nu, det kostar givetvis mer för hantverkaren att åka bil än att bara jobba, då debiteras det mer också. Det är ditt ansvar som kund att ta reda på kostnaderna för hantverkaren du anlitar.gäst skrev:
Eeh nej, det är inte samma sak. Jag får ingen ersättning för resa eller tidsspillan när jag reser till kund. Däremot kan jag dra av omkostnader jag har för intäktens förvärvande. Jag drar av resor i tjänsten, inte resor till arbetet. Det är olika saker.oceanis skrev:Men då motsvarar det ju precis samma sak som när rörmokaren reser till sin arbetsplats på firman den resan drar han/hon också av i sin deklaration.
Sen sätter han/hon sig i hantverkarbilen och kör från firman och ut till kunden med verktyg och rördelar, den kostnaden för att hålla bilen att köra verktyg och delar i måste debiteras någonstans och det är just kunden som måste betala detta. Samma sak gör din arbetsgivare när denne debiterar 1000 spänn i timmen för din insats och då har lagt in alla omkostnader för mjukvaror, administrationsavdelning, personalavdelning etc etc etc.
Dvs resa till och från jobbet är en sak och samma för både dig och en hantverkare, övriga transport av gods och personal från firma ut till kund en helt annan sak.
Du utgår ifrån att alla hantverkare är egna enmans företagare med firman i hemmet....