returen returen skrev:
du måste ha mätt flera tusen fler hspdioder än ja då....
Förmodligen inte men gå mig till mötes som uppenbart kunnig och förklara varför det inte skulle gå att göra på det sättet för att få en enklare funktionskontroll på dioden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nu fins det säkert massor av av varianter av inkoppling

Men flatstiftens inkoppling i bilden är sannolikt för matningen av glödtråden samt den negativa högspänningen för katoden, anoden och anod-spänningen är kopplad till enhetens kapsel/chassie-jord

En av många olika bilder ser man här [länk] och också varför man låter anodhögspänningen bli kopplad som chassiejord på enheten då det är i anoden som värmebildningen är störst när elektroner med en del rörelsenergi kvar sugs upp och har mest behov av kylflänsar och skulle bli besvärligt om den volymiösa flänsaketet måste isoleras pga. hög anodspänning.

Lättare att lösa om man ha +-jord för högspänningen men med kostnaden att slingan för glödströmmen måste vara välisolerad i trafon och i anslutningen till magnetronen i och med att den har full negativ katodspänning över sig, men det är å andra sidan bara några få varv...

Detta är tvärt emot vad man ser i tex. CRT-TV rör där anodspänningen är den högspända sidan med sugkopp och högspänningskabel ansluten på sidan av bildröret medans katodsidan (för matning av 'elektronkanonen') är nära chassie-jord spänningsmässigt och inte speciellt skyddad i avseende högspänning
men herre gud kunde inte AI-et hitta nått bättre på nätet
ringa gärna in dina påståenden på bilden som du skrivit här

MultiMan
R rickard_k skrev:
Du kan definitivt testa dioden utan några som helst specialinstrument.
Du behöver ett 9V batteri då framspänningsfallet för högspänningsdioden är högre än den spänning både diodtestet och resistansmätningen på en vanlig multimeter ger.

Exempel:
[länk]
9V räcker nog inte alltid. De som gjort instruktionsvideor om det rekommenderar högre än så då spänningsfallet kan vara avsevärt på de större dioderna. Ex:

Här är en riktigt gammal och suddig video för de äldsta och envisaste medlemmarna i samlingen, den kanske passar bäst:

Men nej, det behövs uppenbart inga specialinstrument för att mäta högspänningsdioder. Det hindrar ju inte att det finns instrument speciellt avsedda för ändamålet. Det är rätt naturligt, så man slipper göra egna kopplingar.

• Gilla
returen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
9V räcker nog inte alltid. De som gjort instruktionsvideor om det rekommenderar högre än så då spänningsfallet kan vara avsevärt på de större dioderna. Ex:

[media]
Här är en riktigt gammal och suddig video för de äldsta och envisaste medlemmarna i samlingen, den kanske passar bäst:

[media]
Men nej, det behövs uppenbart inga specialinstrument för att mäta högspänningsdioder. Det hindrar ju inte att det finns instrument speciellt avsedda för ändamålet. Det är rätt naturligt, så man slipper göra egna kopplingar.
det blir ju special när du bygger en mätutrustning
och skall du ha anställda som regelmässigt testar hspdioder får man se till att kapslingen blir idiotsäker

MarsusB MarsusB skrev:
Jag har nog insett att det "blir te' å' skaffa ena nyer micro". Alltid roligt och undersöka om det kan finnas ett fel som är lätt avhjälpa. Som en dörrbrytare eller liknande.
Om det inte är för sent. Jag hade testat en gammal klassiker. Kläm åt kabelskorna på magnetronen 50/50 chans att det funkar.

• Gilla
ollo
  • Laddar…
returen returen skrev:
men herre gud kunde inte AI-et hitta nått bättre på nätet
ringa gärna in dina påståenden på bilden som du skrivit här
Vet inte varför jag svarar på det med tanke på tonen, men...

(chassie)-jordvägarna är inte utritade i schemat utan antas underförstått vara ihopkopplat i schemat, tyvärr inte ovanligt ritsätt som man också kunde se i TV-apparaters och rörradioapparaters schemor mm. - det är dom vägarna jag ritat till med rött i pdf:n , och sedan en principschema hur det bör vara kopplat av kablarnas dragning att döma men inte tagit med överspänningsskydd och/eller bleeder-motstånd kopplad över kondensatorn som det ofta finns på kondingar med högre spänning över sig.

Det är den fulaste formen av spänningsdubblare vilket gör att magnetronen har full rippel mellan 0 Volt och ~4000 Volt över sig 50 ggr i sekunden i en halvvågslikriktning under körning. - högspännings-plus kopplad till jord/chassi och högspännings-minus kopplad till glödtråden och katoden, som också matas med egen isolerad lindning på trafon, precis som jag nämnt innan.

Med detta kan man med stor sannolikhet anta (har ingen lös magnetron att dubbelkolla på) att anslutningen med flatstiften är matningen av glödtråden och den högspända (förvisso pulserande) minus-likspänningen, och därför bör man enkelt kunna kolla om glödtråden är hel genom att Ohm-mäta mellan flatstiften på högspänningsuttaget på magnetronen och då bör mäta ett låg Ohm-värde. Är det avbrott i den så fungerar inte magnetronen även om den får full högspänning. - samma sak om glödspänningsslingan på transformatorn av någon anledning inte skulle fungera.

När man hantera HF och radiofrekvenser så är alltid vågledare eller koaxialkablars liksom modulernas som genererar RF-effektens utsida kopplade till gemensam chassi/apparatjord.

Men detta att jordning av högspänningsdelarna går via kapsling/chassi så inser man att det kan bli väldigt farliga spänningar mellan delarna om de är lossade/dåligt skruvade till chassit eller liggande löst under tex. felsökning om man skulle strömsätta apparaten och det blir strömsatt på mikrovågstransformatorns primärsida.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
Säger som Knorren, prova att klämma åt kabelskorna, hade samma problem med min Electrolux micro, inköpt 2015, 1 år efter slutade den värma, teknikern som kom sa att det kan vara glappkontakt så han drog ur dom och klämde till dom lite sen funkade den igen, går än idag...

Jag läser denna tråd med stort intresse! Vi nyttjar fortsatt en Whirlpool köpt för ca 30 år sedan (minns det för att det var då jag träffade min kvinna och vi köpte bla denna grunka). En grej gjord i Sverige enligt typskylten.

Används dagligen, funkar perfekt förutom att man måste trycka litet på minutvredet för att det ska funka att vrida fram sekunder och minuter (ibland går den baklänges...).

Maskinen är i typ nyskick efter alla dessa år, och skulle den krångla så tar jag input från bla denna tråd för att försöka åtgärda.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.