Min 15 år gamla inbyggnadsmicro Electrolux EMS17206X (type VUF EU, pnc 947 608 415) har slutat värma. Inte undra på att barna tyckte maten var lite tråkig. Den startar, tallriken snurrar, räknar ner osv. men maten blir inte varm. Jag har summat alla tre dörrbrytarna och de verkar OK.De växlar när dörren är stängd respektive öppen. Båda överhettnings termostaterna är OK.
Någon som har ett förslag på vad jag kan kolla mer? Jag är säker på mätning av el men just med micron är jag lite skraj. Vill inte bli kokt inifrån.
Vågar man köra micron utan att sätta på plåtarna runt om?
Någon som har ett förslag på vad jag kan kolla mer? Jag är säker på mätning av el men just med micron är jag lite skraj. Vill inte bli kokt inifrån.
Vågar man köra micron utan att sätta på plåtarna runt om?
Redigerat:
Mät så du har 230v på ingången till transformatorn.
Var försiktig med utgående från transformatorn, där är några 1000v. Och kondensatorn kan även ha några 1000v uppladdat, så se alltid den som uppladdad.
Jag själv skulle inte vara rädd för att köra micron utan locket, det farliga är det som är strömförande. Så dina elkunskaper får avgöra om du känner dig säker i närheten av strömförande delar.
Var försiktig med utgående från transformatorn, där är några 1000v. Och kondensatorn kan även ha några 1000v uppladdat, så se alltid den som uppladdad.
Jag själv skulle inte vara rädd för att köra micron utan locket, det farliga är det som är strömförande. Så dina elkunskaper får avgöra om du känner dig säker i närheten av strömförande delar.
kollat den lilla säkringen på det lilla kortet vid fläkten? 8AMarsusB skrev:Min 15 år gamla inbyggnadsmicro Electrolux EMS17206X (type VUF EU, pnc 947 608 415) har slutat värma. Inte undra på att barna tyckte maten var lite tråkig. Den startar, tallriken snurrar, räknar ner osv. men maten blir inte varm. Jag har summat alla tre dörrbrytarna och de verkar OK.De växlar när dörren är stängd respektive öppen. Båda överhettnings termostaterna är OK.
Någon som har ett förslag på vad jag kan kolla mer? Jag är säker på mätning av el men just med micron är jag lite skraj. Vill inte bli kokt inifrån.
Vågar man köra micron utan att sätta på plåtarna runt om?
Annars är det troligen en bränd magnetron
en fin liten sharp i alla fall har själv haft en sådan tills magnetronen gav upp för ett par år sedan
Har mätt att det är 230 volt fram till transformatorn. Så troligtvis en trasig magnetron? Hur kan man dubbelkolla en sådan? Vet inte om jag är sugen på att mäta på sekundärsidan. Kondensatorn är märkt med 2100 V AC 😨.
Nu vet jag inte om just denna magnetron innehåller beryllium, men blotta misstanken skulle avhålla mig från att pilla på den. Ett riktigt elakt grundämne.MarsusB skrev:
/Höghus
Har du mätt på dioden som sitter mellan kondensator och trafo?
Utan den så fungerar inte spänningsdubblingen dvs spänningen till magnetronen blir inte tillräckligt hög för att bryta loss elektroner och skapa mikrovågor.
Det blir alltså bara 2,1 kV istället för 4,2kV.
Så mät på dioden, mät gärna på kondensatorn också men vänta tills den har laddat ur annars får du en rejäl snyting!!!
Mäta på dioden eller kondensatorn menar jag självklart spänningslöst och urkopplade från kretsen med trafon.
Bara om du förstår dig på riskerna då det är höga spänningar!!
Utan den så fungerar inte spänningsdubblingen dvs spänningen till magnetronen blir inte tillräckligt hög för att bryta loss elektroner och skapa mikrovågor.
Det blir alltså bara 2,1 kV istället för 4,2kV.
Så mät på dioden, mät gärna på kondensatorn också men vänta tills den har laddat ur annars får du en rejäl snyting!!!
Mäta på dioden eller kondensatorn menar jag självklart spänningslöst och urkopplade från kretsen med trafon.
Bara om du förstår dig på riskerna då det är höga spänningar!!
"Bara om du förstår dig på riskerna då det är höga spänningar!!"
Vederbörlig respekt för högspänning får man efter den första rejäla kyssen, om man överlever (vilket man oftast gör ;-) ), räkna med att adrenalinet håller på att rinna ur öronen och hjärtat pumpar på max efter det, det är få saker man lär sig snabbare än detta...
Ena handen bör man låta vara kvar i bakfickan på sina jeans om man kör med spänning påslagen - och se till att det också fins någon annan hemma och märker om du beter dig oväntat och vet hur man då skall agera...
---
Berylliumoxid (keramiken) är inte problematiskt så länge man inte håller på att spräcka och slå sönder den och man andas in dammet - men visst, man bör inte pilla på det i onödan heller.
---
magnetronen brukar ha en glödströmslinga som matas med typ 6 Volt AC med rätt hög ström med en egen lindning/uttag från trafon - eventuellt att det är ihopkopplat på ena sidan av högspänningen.
man bör kunna kolla att glödtråden fortfarande är hel med en Ohm-meter - efter att all högspänning har laddats ur och sladden till trafon är urkopplad - bör ligga på delar till enstaka Ohm. Är inte glödtråden varm så går det ingen högspänning genom magnetronen.
Vederbörlig respekt för högspänning får man efter den första rejäla kyssen, om man överlever (vilket man oftast gör ;-) ), räkna med att adrenalinet håller på att rinna ur öronen och hjärtat pumpar på max efter det, det är få saker man lär sig snabbare än detta...
Ena handen bör man låta vara kvar i bakfickan på sina jeans om man kör med spänning påslagen - och se till att det också fins någon annan hemma och märker om du beter dig oväntat och vet hur man då skall agera...
---
Berylliumoxid (keramiken) är inte problematiskt så länge man inte håller på att spräcka och slå sönder den och man andas in dammet - men visst, man bör inte pilla på det i onödan heller.
---
magnetronen brukar ha en glödströmslinga som matas med typ 6 Volt AC med rätt hög ström med en egen lindning/uttag från trafon - eventuellt att det är ihopkopplat på ena sidan av högspänningen.
man bör kunna kolla att glödtråden fortfarande är hel med en Ohm-meter - efter att all högspänning har laddats ur och sladden till trafon är urkopplad - bör ligga på delar till enstaka Ohm. Är inte glödtråden varm så går det ingen högspänning genom magnetronen.
Redigerat:
problemet är att denna diod inte kan mätas på vanligt sätt då det är en högspänningsdiodR rickard_k skrev:Har du mätt på dioden som sitter mellan kondensator och trafo?
Utan den så fungerar inte spänningsdubblingen dvs spänningen till magnetronen blir inte tillräckligt hög för att bryta loss elektroner och skapa mikrovågor.
Det blir alltså bara 2,1 kV istället för 4,2kV.
Så mät på dioden, mät gärna på kondensatorn också men vänta tills den har laddat ur annars får du en rejäl snyting!!!
Mäta på dioden eller kondensatorn menar jag självklart spänningslöst och urkopplade från kretsen med trafon.
Bara om du förstår dig på riskerna då det är höga spänningar!!
det finns speciella prober och andra instrument för att mäta i en micro
Du som vet allt likt ett AI kan förklara var på denna magnetron du kopplar in "glödspänning" likt ett radiorörX xxargs skrev:"Bara om du förstår dig på riskerna då det är höga spänningar!!"
Vederbörlig respekt för högspänning får man efter den första rejäla kyssen, om man överlever (vilket man oftast gör ;-) ), räkna med att adrenalinet håller på att rinna ur öronen och hjärtat pumpar på max efter det, det är få saker man lär sig snabbare än detta...
Ena handen bör man låta vara kvar i bakfickan på sina jeans om man kör med spänning påslagen - och se till att det också fins någon annan hemma och märker om du beter dig oväntat och vet hur man då skall agera...
---
Berylliumoxid (keramiken) är inte problematiskt så länge man inte håller på att spräcka och slå sönder den och man andas in dammet - men visst, man bör inte pilla på det i onödan heller.
---
magnetronen brukar ha en glödströmslinga som matas med typ 6 Volt AC med rätt hög ström med en egen lindning/uttag från trafon - eventuellt att det är ihopkopplat på ena sidan av högspänningen.
man bör kunna kolla att glödtråden fortfarande är hel med en Ohm-meter - efter att all högspänning har laddats ur och sladden till trafon är urkopplad - bör ligga på delar till enstaka Ohm. Är inte glödtråden varm så går det ingen högspänning genom magnetronen.
https://fixpart.se/produkt/whirlpoo...BRF1p6mqKUrM0dqjNKGmqImnNxLWZR5xoCMZQQAvD_BwE
Det går alldeles utmärkt att mäta om dioden är trasig/kortsluten med en vanlig multimeter.returen skrev:
Det går också mäta på kapacitansen på kondensatorn med vanliga instrument.
Det som är svårt att mäta på är om diodens framspänning/backspänning inte är exakt densamma som specen.
.
Om det inte har luktat väldigt konstigt från ugnen (trafo/kondensator) innan/i samband med att den slutade värma så är min gissning fortfarande dioden.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
glöm detR rickard_k skrev:Det går alldeles utmärkt att mäta om dioden är trasig/kortsluten med en vanlig multimeter.
Det går också mäta på kapacitansen på kondensatorn med vanliga instrument.
Det som är svårt att mäta på är om diodens framspänning/backspänning inte är exakt densamma som specen.
.
Om det inte har luktat väldigt konstigt från ugnen (trafo/kondensator) innan/i samband med att den slutade värma så är min gissning fortfarande dioden.
det går inte att mäta dioden med vanligt instrument och få ett relevant svar
Nu fins det säkert massor av av varianter av inkopplingreturen skrev:
Men flatstiftens inkoppling i bilden är sannolikt för matningen av glödtråden samt den negativa högspänningen för katoden, anoden och anod-spänningen är kopplad till enhetens kapsel/chassie-jord
En av många olika bilder ser man här https://snl.no/magnetron och också varför man låter anodhögspänningen bli kopplad som chassiejord på enheten då det är i anoden som värmebildningen är störst när elektroner med en del rörelsenergi kvar sugs upp och har mest behov av kylflänsar och skulle bli besvärligt om den volymiösa flänsaketet måste isoleras pga. hög anodspänning.
Lättare att lösa om man ha +-jord för högspänningen men med kostnaden att slingan för glödströmmen måste vara välisolerad i trafon och i anslutningen till magnetronen i och med att den har full negativ katodspänning över sig, men det är å andra sidan bara några få varv...
Detta är tvärt emot vad man ser i tex. CRT-TV rör där anodspänningen är den högspända sidan med sugkopp och högspänningskabel ansluten på sidan av bildröret medans katodsidan (för matning av 'elektronkanonen') är nära chassie-jord spänningsmässigt och inte speciellt skyddad i avseende högspänning
Redigerat:
Du kan definitivt testa dioden utan några som helst specialinstrument.returen skrev:
Du behöver ett 9V batteri då framspänningsfallet för högspänningsdioden är högre än den spänning både diodtestet och resistansmätningen på en vanlig multimeter ger.
Exempel:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...wqsBegQIEhAF&usg=AOvVaw3FP5iY23Ipy5uhxPeAoEw5