DarrenB skrev:
Kanske missade det i posterna men:
a) Hur måttade du hålen så att du fick exakta avstånd i rastret (som man kan använda som referens)?
b) Vad använder du för frässtål?
c) Hur gjorde du för att centrera frässtålet exakt där du ville?

Jag har precis investerat i en Festool MFT men skulle vilja komplettera med ett extrabord med MFT-hål. Själv funderar jag på att använda Festools skiva som mall och borra hålen genom den ner på den egna MDF-skivan.
Svar på både a och c:
Jag använde Boschs hålradsskena tillsammans med skenadaptern med "indexpinnen". Denna snäpper fast var 32:a mm, jag fräste således vid var 4:e hål, alltså var 96:e mm. Denna skena hjälpte mig alltså i ena ledden, jag behövde dock placera skenan på rätt ställe och parallellt med skivkanten. Jag utgick från den fabrikssågade kanten av MDF skivan och gjorde ett mellanlägg av trä som var exakt 70mm brett (då hamnade hålcentrum 60mm från kanten vilket passade med min storlek på skiva), jag använde sedan detta mellanlägg för att placera skenkanten exakt parallellt med skivkanten, 70mm in.

I andra ledden så tillverkade jag ett liknande mellanlägg och använde tillsammans med ytterligare ett Bosch tillbehör som snäpps på under skenan. Detta gjorde att jag kunde skjuta skenan mot kanten (med mellanlägget emellan) och centrera första hålet exakt 60mm in från kanten.

Med första raden gjord var det bara att köra på sen, jag satte 20mm VP-rör som bench dogs i den senaste frästa radens hål och sköt skenan mot dessa för att linjera den för nästkommande rad.

Svårt att förklara i ord. Jag tror du får ännu bättre precision om du kan mallfräsa med den riktiga MFT:n som mall. Borra inte utan använd t.ex. en 12mm bottenskärande notfräs med kullager på ovansidan. Förborra med t.ex. 14mm träborr i mitten.

B: Jag använde en 20mm notfräs med bottenskär. Jag hade, som jag skrev, lite problem med värmeutveckling men det eliminerades genom att förborra med 14mm träborr (med vanlig borrmaskin).

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Vilken tur att jag köpte ny GOF1600-router och paket med hålradsskena igår! :)
Jag tror att jag har samma setup som dig i så fall. Din bänk ser ut som en av mina ursprungliga ritningar. Kommer nog att komplettera min MFT med en liten bänk i denna stil.

Kunde inte sova inatt så jag gjorde en (sämre) kopia av ditt bord med det som fanns hemma på hyllan.

Blev förvånansvärt stabilt faktiskt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
slugger och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.