richardtenggren
Tänkte sätta sån där remsa i takvinkeln, men den var så svårjobbad och bångstyrig så jag rev ner den innan första rummet var klart :D
Körde på vanlig pappremsa istället, med LP50-profil bakom visserligen, men den satt ju där även innan :)
 
Snailman
F FDT skrev:
Testat typ sådana med metallinlägg - aldrig igen…
AquaBead är grejen!
Håller med, de hade två metallband, men blir lätt små hack i hörnet om man nuddar det.
 
Hur ställer sig tex tec 7 i innerhörn mot att använda pappremsa?
mexitegel mexitegel skrev:
Pappremsor förstärker i alla riktningar vilket inte glasfiber gör, det är därför glasfiber inte ska användas om man ska följa nuvarande byggnormer.

Försänkningar på gipsskivor tas med fördel bort i innerhörn och sedan sätts pappremsa. Inte hela världen om man missar men det blir mindre att spackla.

Tegel och betong är de byggmaterial som rör sig minst.
Okej, lutar åt att lämna tillbaka rullen och köra pappremsa istället.
 
L Leo86 skrev:
Har du testat dessa eller inte? Vad jämför du med när du skriver typ såna?
Köpte en variant på nätet för många år sedan.
Problem med att metallen ”bubblade sig”. Kanske att den vid värmeväxlingar ändrade längd? Eller dåligt klister?
Dagens variant hoppas jag är bättre
 
F FDT skrev:
Köpte en variant på nätet för många år sedan.
Problem med att metallen bubblade sig. Kanske att den vid värmeväxlingar ändrade längd?
Dagens variant hoppas jag är bättre
Okej dö förstår jag. Låter helt rimligt att man bör göra den något kortare om det blir varmare. Den bör expandera någon millimeter om det blir väsentlig värmeskillnad tex på sommaren. Men kommer lämna tillbaka banden och köra på något annat, står mellan vanlig pappremsa och tec 7 i innerhörnen i rummen. Vilken bör vara att föredra? Förstått att man ska hålla sig undan latex och akrylfog.
 
Snailman
L Leo86 skrev:
Okej dö förstår jag. Låter helt rimligt att man bör göra den något kortare om det blir varmare. Den bör expandera någon millimeter om det blir väsentlig värmeskillnad tex på sommaren. Men kommer lämna tillbaka banden och köra på något annat, står mellan vanlig pappremsa och tec 7 i innerhörnen i rummen. Vilken bör vara att föredra? Förstått att man ska hålla sig undan latex och akrylfog.
Jag har satt pappremsa i alla innerhörn och även i vägg/tak vinkeln, det enda stället det spruckit är i vägg/takvinkeln mellan hus och garage, men då byter också takstolarna riktning 90 grader, så det har väl rört sig för mycket.

Motsvarande Tec7 har jag bara använt i vägg/tak vinkeln i senaste badrummet, i badrummen innan dess tog jag akryl, det blev inte bra.
 
Aquabead som är självhäftande, kommer väl alltid finnas lite luft bakom här och där eftersom man inte sätter den i spackel, är det något som kan skapa problem?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.