E eddiw skrev:
En 216-klinga duger här, men vill då ha möjligheten att såga upp till 60 graders vinkel åt iallafall ena hållet.
Både Bosch GCM 8 SJL och den mera avancerade SDE:n klarar att gera 60° i ena riktningen (52° åt den andra). Ligger SDE utanför din budget?

S stnygard skrev:
Både Bosch GCM 8 SJL och den mera avancerade SDE:n klarar att gera 60° i ena riktningen (52° åt den andra). Ligger SDE utanför din budget?
Njae, har ingen budget direkt, vill ha en bra såg. Men givetvis kan jag inte lägga hur mycket som helst som hobbysnickare som renoverar lite hemma.. Dock nog värt att lägga några extra spänn så man får en bra såg. Men det finns lite delade meningar kring båda bosch-maskinerna.. Finns ju en lång tråd här på forumet med folk som inte tycker någon av boscharna pga olika saker.. Dammupptagning, icke precisa o.s.v….
Så vet varken ut eller in…

V VLJ skrev:
Jag kollar på kap- gersåg i 3000- 5000 kronors klassen så står lite i samma val men vad jag kan utläsa så får Bosch 8 SJL generellt bra recensioner, men du kanske tycker kapningsmåtten på 47 grader är för lite?
Själv tycker jag det viktigaste är att den kan kapa så djupt, 312 mm men det är ju olika vilket behov man har. Där tycker jag dock att t.ex. Dewalts generellt har för lite kapacitet
Innan jul hade de en "Pro Deal" på Bosch där man bland annat kunde få en cirkelsåg på köpet, så ångrar att jag inte köpte den då. För tillfället är det inga Pro deals för kap- gersågar hos Bosch

[bild]
Ja ibland blir det begränsat med vinklarna.. Skulle helst vilja upp till 60 grader.. Men det klarar båda boscharna om jag inte minns fel.. Kanske inte när man vinklar sågen, men när man vinklar sågbordet..
Jo generellt har ju båda boscharna fått bra betyg, men det kräks också rätt mycket på dom i en tråd här på forumet där många tycker att dom inte alls håller måttet..

Sen finns ju Makita LS1018 som klarar upp till 60 grader år ena hållet på sågbordet och kan även vinklas åt båda hållen (själva sågen alltså). Den ligger på ca 4,5-4,7k.. Men den är så plastig när jag känt på den.. Säkerhetsknappen som sitter ovanpå är trasig på typ varenda demoex och på dom den inte är trasig på så är den väldigt fladdrig och ser ut att gå sönder vilken sekund som helst. Fattar inte varför dom designat den med en så kass plastknapp.. Den kommer ju gå sönder och det blir ju problematiskt om det inte går att starta sågen..

Har du ngn återförsäljare i närheten med en Makita LS1019L uppställd som du kunde åka och känna på? Låter som att den sågen kunde vara vad du är ute efter. Den har inte alls samma plastiga upplevelse som LS1018.
S stnygard skrev:
Makita LS1019L 1510W, 254mm - Denna känns väldigt rejäl men kostar därefter. Kompakt format med fasta, framåtstickande gejdrar. Soft start. Lär ha bra dammupptagning.
Utöver det här ovan så kan det poängteras att sågen klarar geringsvinklar upp till 60° både höger och vänster. Den har även horisontellt handtag som en del föredrar framom det vertikala greppet som tex Bosch-sågarna kör med. Dammupptagningen borde som sagt vara bra, den har en stor utsugsport bakom arbetsstycket samt ytterligare en utsugsport uppe vid sågklingan.

Sågen har 2 uppenbara nackdelar. För det första så är den dyr på runt 8000kr. För det andra så är den tung, ca 26,3kg (jämför tex med Metabo KGS 254M som ligger på ~16,3kg). Även om den är kompakt i det avseendet att den inte har gejdrar som skjuter ut bakåt vid sågning så är det en ganska stor såg.

S stnygard skrev:
Har du ngn återförsäljare i närheten med en Makita LS1019L uppställd som du kunde åka och känna på? Låter som att den sågen kunde vara vad du är ute efter. Den har inte alls samma plastiga upplevelse som LS1018.

Utöver det här ovan så kan det poängteras att sågen klarar geringsvinklar upp till 60° både höger och vänster. Den har även horisontellt handtag som en del föredrar framom det vertikala greppet som tex Bosch-sågarna kör med. Dammupptagningen borde som sagt vara bra, den har en stor utsugsport bakom arbetsstycket samt ytterligare en utsugsport uppe vid sågklingan.

Sågen har 2 uppenbara nackdelar. För det första så är den dyr på runt 8000kr. För det andra så är den tung, ca 26,3kg (jämför tex med Metabo KGS 254M som ligger på ~16,3kg). Även om den är kompakt i det avseendet att den inte har gejdrar som skjuter ut bakåt vid sågning så är det en ganska stor såg.

[media]
Ja 1019 har jag sneglat lite på, men den ligger ju smått högt i prisklass så att säga. Och som du säger så är den ju rätt jäkla tung. Tycker min metabo är tillräckligt otymplig..
Men den finns i åtanke om jag inte hittar något i lite lägre prisklass

E eddiw skrev:
Njae, har ingen budget direkt, vill ha en bra såg. Men givetvis kan jag inte lägga hur mycket som helst som hobbysnickare som renoverar lite hemma.. Dock nog värt att lägga några extra spänn så man får en bra såg. Men det finns lite delade meningar kring båda bosch-maskinerna.. Finns ju en lång tråd här på forumet med folk som inte tycker någon av boscharna pga olika saker.. Dammupptagning, icke precisa o.s.v….
Så vet varken ut eller in…
Det är nog lika många om inte fler som är nöjda med sina Boschsågar.
Vissa av oss har fler än dessutom.:oops:

E eddiw skrev:
Sen finns ju Makita LS1018 som klarar upp till 60 grader år ena hållet på sågbordet och kan även vinklas åt båda hållen (själva sågen alltså). Den ligger på ca 4,5-4,7k.. Men den är så plastig när jag känt på den.. Säkerhetsknappen som sitter ovanpå är trasig på typ varenda demoex och på dom den inte är trasig på så är den väldigt fladdrig och ser ut att gå sönder vilken sekund som helst. Fattar inte varför dom designat den med en så kass plastknapp.. Den kommer ju gå sönder och det blir ju problematiskt om det inte går att starta sågen..
”Plastknappen” på Makitan fungerar också som en start/säkerhetsnyckel du kan ta med dig. Att den saknas eller inte sitter rätt beror nog mest på att folk pillar på saker :) Finns att köpa liksom alla andra delar på maskinen ifall den skulle försvinna.

Har en LS1018 monterad på Makitas sågbord som fälls ihop och blir som en pirra. Smidigt och allt fungerar felfritt. Om man ska gnälla på något så är det väl upptagningen av damm, fungerar sådär trots en bra dammsugare. Fast har iofs inget att jämföra med.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
Fråga; Finns det några funktionella skillnader mellan Bosch 8SJL och Makita LS0815 mer än att boschen kan vinklas åt båda hållen?

Makitan är över tusen kronor billigare, finns det någon anledning att välja Boschen framför Makitan? Finns det något på boschen som gör den värd mer än tusen kronor extra?

E eddiw skrev:
Fråga; Finns det några funktionella skillnader mellan Bosch 8SJL och Makita LS0815 mer än att boschen kan vinklas åt båda hållen?

Makitan är över tusen kronor billigare, finns det någon anledning att välja Boschen framför Makitan? Finns det något på boschen som gör den värd mer än tusen kronor extra?
8SJL kan inte lutas åt båda hållen, 8SDE har den funktionen.

Boschen kapar väl 70 mm högt i 90°, makitan bara 65. Kan ju vara bra om man ska kapa en 70*70 stolpe. Dock mycket möjligt att det går på Makita med om man lägger nått mellan anhållet

Fått för mig att 8 SJL kunde vi vinklas åt båda hållen :surprised:Men verkar inte vara så nej.. Hmm fan, då börjar man ju luta åt Makita LS1018 igen.. Herregud vilken beslutsångest man har då…

E eddiw skrev:
Fått för mig att 8 SJL kunde vi vinklas åt båda hållen :surprised:Men verkar inte vara så nej.. Hmm fan, då börjar man ju luta åt Makita LS1018 igen.. Herregud vilken beslutsångest man har då…
Vinklas/vridas ja.
Luta nej, endast åt ett håll.

Ja det är inte lätt, har du varit ut och klämt och känt på dom du väljer mellan?

Beställde idag en Makita LS1018. Den verkar ha alla funktioner jag vill ha. Den känns aningen plastig när jag känt på den i affären, iaf lillebror LS0815 men den har många features och stor klinga så den lär klara det mesta.

Sågen går att luta åt båda hållen (45grader/45 grader) och vinklas/vridas 47 grader åt vänster och 60 grader åt höger.
Den verkar inte rapplig i vinklarna som vissa andra sågar. Gillar dock inte plastsäkerhetsknappen som sitter uppepå, där borde Makita gjort ett bättre jobb. I övrigt saknar jag nog inget på denna såg, så det fick bli den även fast jag egentligen velat komma undan några spänn billigare.. Men men, det är ändå trots allt ett verktyg jag använder extremt mycket. Nog mest av allt efter skruvdragaren..
Får hoppas den inte är allt för otymplig, har sett att den är tung..

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.