14 527 läst · 35 svar
15k läst
35 svar
Metabo eller Bosch Blå
Vi får nöja oss med att konstatera att det på stora byggen/byggföretag är räknenissarna som bestämmer vilka maskiner och verktyg som ska köpas in, antar att det som vanligt fungerar som så att man förhandlar fram ett inköpsavtal med någon leverantör och får då de fabrikat denna tillhandahåller.Tyresö skrev:Så här fungerar storbyggen i Sverige: Alla handverktyg är bara avsedda för just det bygget dom beställs in till. När bygget 2 - 5 år senare ska avetablera, så blir det billigare för byggföretaget (Ncc, Peab, Skanska etc.) att kasta alla verktyg och köpa in nya till nästa byggprojekt, än att ta med dom gamla. Fruktansvärt slöseri och fullständigt ologiskt, men det är så det fungerar och det är väl någon som är mer medveten om ekonomi i stora byggföretag än mitt sunda förnuft förstår, som har räknat ut det. Det kastas byggmaterial för 100.000-tals kronor när storbyggarna avetablerar - och dom betalar dessutom deponiavgift.
Verktygen brukar även säljas till byggjobbarna, för ex. 400 kr för en helt oanvänd Hitachi skruvdragare, som har legat i verktygscontainern sen byggstarten. Vem som stoppar pengarna i sin ficka kan lämnas åt fantasin.
Sen är det ju faktiskt så att handverktygskostnaden är inte ens en tiondels promille av totala byggkostnaden och en hyreshöjning på en tiondels tusendel är ingen hyreshöjning, även om verktygen är dyra för dej och mej.
Som vanligt...
Köpte en 125 mm vinkelslip för nåt år sedan, valde mellan Bosch, Metabo och Makita och det blev Metabo, detaljutformning och framför allt sprängskyddet och justeringen av detta kändes bättre.Deimos skrev:
Inte säkert att jämförelsen är överförbar till en batteridragare, men ändå.
Du får ursäkta, men det där med att maskiner skulle vara _designade_ för att gasas med långfingret tar jag med en nypa salt. Hittills har jag endast hört det från dig.Nimajneb skrev:
Däremot alla reklambilder etc på maskiner, samt bruksanvisningar jag tittat i har pekfingergasning påvisats.
Därmed inte sagt att det skulle vara något fel, kanske t o m bättre, att använda långfingret för gasen. Jag lär ju iaf prova själv.
Vad gäller Bosch 10,8V och tjocklek på handtaget så anser jag att det är i tjockaste laget, det lilla jag har klämt på dem. Det skulle dock inte hindra mig från att köpa ett blått kit. Men jag skulle föredra ett smalare handtag, frågan är bara om ett underliggande batteripack a la Hitachi kommer att vara i vägen? Frågan är vad jag bör prioritera, dessa kompromisser...:S
Vad gäller 10,8V så trodde jag att alla (utom Hitachi då tydligen) körde med batteripacket i handtaget. När jag skulle köpa 10,8V dragare klämde jag på Metabo, Matika, Milwaukee, Bosch, heck jag klämde till och med på en AEG. Jag tycker mig ha små händer, men Boschen var den enda som jag kunde hålla i på ett skönt sätt. Det var inte tjockleken på handtaget som spelade in lika mycket som längden. Någon maskin, kan ha varit Makitan, hade ett irriterande kort handtag.
Men nu är vi långt off topic från den här tråden.
Men nu är vi långt off topic från den här tråden.
Du har hört det från mig för att jag tog upp frågeställningen tidigare och baserat på dom reaktioner så vart väldigt många förvånade att dom faktiskt gasade med långfingret fast dom inte tydligen tänkte på det. Men det verkar som jag o dom flesta andra gasar med lång eller pekfingret beroende på vilken maskin det är.LilleNo skrev:Du får ursäkta, men det där med att maskiner skulle vara _designade_ för att gasas med långfingret tar jag med en nypa salt. Hittills har jag endast hört det från dig.
Däremot alla reklambilder etc på maskiner, samt bruksanvisningar jag tittat i har pekfingergasning påvisats.
Därmed inte sagt att det skulle vara något fel, kanske t o m bättre, att använda långfingret för gasen. Jag lär ju iaf prova själv.
Men detta är helt OT.
Först:
Sedan:Nimajneb skrev:
Dvs en handfull personer i en tråd ja...Nimajneb skrev:
Kanske är det så, eller inte. Statistiskt underlag saknas.Nimajneb skrev:
Jepp, visst är det det.Nimajneb skrev:
Liknande trådar
-
Bosch gex 125-150 eller Metabo SXE 450?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Geringssåg välja Bosch eller Metabo?
Verktyg, Maskiner & Fordon -