Jag vet att tråden egentligen handlar om vilken lösning som ska köpas men jag vill ändå slå ett slag för att du även planerar för utrymmet där du har korskopplingspanelen i huset. Jag ser alltför ofta att husleverantörerna använder sig av de där grunda infällda mediaskåpen som korskopplingsutrymme. Där finns oftast inte plats för det du vill få in där.
Du kommer som minst vilja få in en fiberkonverter från fiberleverantören, en router/fw och en switch i det utrymmet. Det blir inte lätt.
Du kommer som minst vilja få in en fiberkonverter från fiberleverantören, en router/fw och en switch i det utrymmet. Det blir inte lätt.
Se där, kikar man på Ubiquitis hemsida verkar de ha uppgraderat Lite, bra spanat!Z ZipLock skrev:
Ubiquiti specar AC Lites standard PoE-stöd till 802.3af/A, vilket jag tolkar som att den endast stöder Mode A (data och ström på samma pinnar 1,2,3,6 för 10/100 Ethernet. Mode B använder de andra pinnarna 4,5,7,8). Dock kräver standarden att den drivna enheten (t.ex. AC Lite) implementerar båda mode A och B, och att det är den drivande enheten som beslutar vilken mode som skall användas.
Verkar dock skumt att Ubiquiti inte skulle implementera den fulla standarden. Den gamla AC Lite, som inte stödjer 802.3af, använde Ubiquitis egna 24V PoE-variant över pinnarna 4,5,7,8. Kan det vara orsaken att de endast stödjer mode A nu? Någon som har mer info om detta?
Enligt Ubiquitis hemsida finns det fyra versioner av EdgeRouters, varav endast 5-portsvarianten (EdgeRouter PoE) verkar stödja PoE (24V icke-standard samt 48V standard, dock bara passivt).
https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_DS.pdf
https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_DS.pdf
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Jag valde Edgerouter Lite istället för USG och Cloudkey ...och en AP AC PRO som täcker hela huset, och tomten. 800 kvm.
Mycket nöjd, och jag ser inte riktigt vad "mesh"-grejen skulle tillföra utöver detta ... ett riktigt nätverk med "lösa delar" (router/ap/switch), och du slipper ha en "all in one" där du får ersätta alla funktioner när den går sönder...
Mycket nöjd, och jag ser inte riktigt vad "mesh"-grejen skulle tillföra utöver detta ... ett riktigt nätverk med "lösa delar" (router/ap/switch), och du slipper ha en "all in one" där du får ersätta alla funktioner när den går sönder...
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Varför krångla till det?
Köp TP Deco m5
Går att koppla samman om man vill!
Jag har 6 puckar i huset och garaget (fristående). Använder inte kabel mellan utan det funkar kanon utan!
Jag har även 100/10 fiber och det är vad jag får i telefonen när jag mäter i huset och ute runt om på tomten.
Lätt att komma igång och enkelt gränssnitt.
Köp TP Deco m5
Går att koppla samman om man vill!
Jag har 6 puckar i huset och garaget (fristående). Använder inte kabel mellan utan det funkar kanon utan!
Jag har även 100/10 fiber och det är vad jag får i telefonen när jag mäter i huset och ute runt om på tomten.
Lätt att komma igång och enkelt gränssnitt.
Liknande trådar
-
Skvaellerör i kök som slutar i skåp
Kök -
Ta ner innerväggar (trätex) och sätta upp nya eller lappa och laga
Badrum -
Duschdraperistång hörn i guld eller mässing??
Badrum -
Nivell, Subfloor, Jape eller Granab, vilket är "bäst"?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mesh, AP eller vad är bäst!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G