Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi körde till slut med en 2 mm foam med inbyggd fuktspärr som vi la direkt på golvvärmen, sen parketten. Alltså ingen mellanskiva. Pratade först med Bjelin och de menade att skivan behövdes för att skydda mot att skarvar nöter mot slangen. Pratade sen med LK som lutade sig mot styvhetskrav i BKR. En skiva för skavets skull tyckte de var långsökt om man inte har någon extrem punktlast men menade att även om det är extremt liten risk måste golvleverantören ta hand om det för att ha ryggen fri.

Golvet ligger där det ska nu och känner mig trygg med lösningen.
Jag funderar på en mdf funktion 6mm tror du att det blir bra?
vet du vilken foam ni använde?
 
A Alfredsson-A skrev:
Jag funderar på en mdf funktion 6mm tror du att det blir bra?
vet du vilken foam ni använde?
Ska man göra enligt anvisningen så ska ju skivan vara min. 8 mm och spontad. Jag är lite försiktig med rekommendationer, utgick från våra egna förutsättningar med stabilt bjälklag och väldigt plant undergolv och gjorde då bedömningen att det skulle gå fint utan skiva. Men en 6 mm MDF är ju närmare anvisningen i alla fall :)

Foamen var den här:
https://www.bauhaus.se/golvfoam-nqd...D8prYkObnPuh4GLKMlh8YVXieN22n9mxoCljwQAvD_BwE

Bjelin har en egen foam som verkar ekvivalent.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ska man göra enligt anvisningen så ska ju skivan vara min. 8 mm och spontad. Jag är lite försiktig med rekommendationer, utgick från våra egna förutsättningar med stabilt bjälklag och väldigt plant undergolv och gjorde då bedömningen att det skulle gå fint utan skiva. Men en 6 mm MDF är ju närmare anvisningen i alla fall :)

Foamen var den här:
[länk]

Bjelin har en egen foam som verkar ekvivalent.
Ja precis jag har läst anvisningarna men kan inte hitta en spontad skiva som är 8mm.
Jag har också gjort om bjälklagen och satt dem mycket täta och stabila, vågar dock inte köra rakt på.
 
  • Renoverat bjälklag med täta träreglar i ett ofärdigt rum, med isoleringsmaterial emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda täta bjälklag i ett ofärdigt rum med isolerade väggar, utan golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt tätt bjälklag med mineralullsisolering i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AhmedA AhmedA skrev:
Ja precis jag har läst anvisningarna men kan inte hitta en spontad skiva som är 8mm.
Jag har också gjort om bjälklagen och satt dem mycket täta och stabila, vågar dock inte köra rakt på.
Ser ut att vara fina förutsättningar hos dig också men det är ju på eget ansvar att frångå anvisningarna. Men ”funktion-skivan” du har tänkt gör säkert jobbet och med den skulle i alla fall jag känna att det blev helt klanderfritt. Hemskt dyr historia bara...
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ser ut att vara fina förutsättningar hos dig också men det är ju på eget ansvar att frångå anvisningarna. Men ”funktion-skivan” du har tänkt gör säkert jobbet och med den skulle i alla fall jag känna att det blev helt klanderfritt. Hemskt dyr historia bara...
Skönt att höra att det ser rätt ut.
Ja det är rätt dyrt men så är det väl med allt annat när man bygger.
Tänkte fråga dig du som verkar ha koll på allt, ska jag bara limma den skivan eller ska jag ha skruvar också?
Va ska man ha under?
Jag hade tänkt så som nedan, men vet inte om det är rätt:
1. lumppapp direkt på golvvärmet
2. mdf 6mm spontad
3. foam med fuktspärr
4. parkett
 
Redigerat:
AhmedA AhmedA skrev:
Skönt att höra att det ser rätt ut.
Ja det är rätt dyrt men så är det väl med allt annat när man bygger.
Tänkte fråga dig du som verkar ha koll på allt, ska jag bara limma den skivan eller ska jag ha skruvar också?
Va ska man ha under?
Jag hade tänkt så som nedan, men vet inte om det är rätt:
1. lumppapp direkt på golvvärmet
2. mdf 6mm spontad
3. foam med fuktspärr
4. parkett
Kolla LKs monteringsanvisning, där står att skivorna ska skruvas cc200, inget lim. Samtidigt ska anvisningen från skivleverantören följas så kolla där med. Jag hade nog också lagt ett lager lumppapp mellan skiva och GV men det står inget om det.
 
Hur blev det för er i alla val kring mellangolv? Vad körde ni på för variant och blev det bra? Vi står inför samma sits och nyfikna på hur andra valt/gjort :)
 
Vi körde som sagt med bara foam utan mellanskiva och har inget att klaga på efter ett drygt år.
 
  • Gilla
TheDEF
  • Laddar…
  • Renoverat rum med nyinstallerat mellangolv av MDF-skiva, väggar och tak under förberedelse, ej möblerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat mellangolv av MDF-skivor i ett oinrett rum med spacklade väggar och synligt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt MDF-golv längs en korridor med vitmålade väggar, installation pågår med påsiga golvskarvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt laminatgolv med jämn yta och mdf-skivor uppställda mot en vit vägg i en oinredd byggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi körde som sagt med bara foam utan mellanskiva och har inget att klaga på efter ett drygt år.
Tack för svaret! Jag glömde nämna att vi hoppat på Bjelins härdade fiskbensparkett på 11mm. Snickarna reglade på 60cc så inte riktigt samma förutsättningarna, ser dock rakt och fint ut överallt samt känns stabilt.
Tror nästan vi behöver något mellangolv, sneglar på antingen 8mm MDF utan spont eller 12mm rotgolv med spont. Dock rädd att MDF utan spont ska ge knarr, ojämnheter eller annat otäckt över tid. Men samtidigt så bygger 12mm rotgolv en hel del mer i höjd (vilket jag antar försämrar värmen). Kanske köra 10mm rotgolv?
Några råd och tips? :)
 
A Alfredsson-A skrev:
Vi körde på en ett mdf board likt denna:[länk]

Kan inte riktigt säga om det blev bra eller dåligt då jag inte har mycket att jämföra med. Men det blev rakt och det blev inga ojämnheter alls. Vi satte inte fast mellangolvet utan de las endast på själva spånskivorna. Nedan kan du se bild på färdigt resultat.
Ah snyggt, superfint golv! Ni märker ingen instabilitet eller liknande?

Blir lite trött på leverantörerna som bara ska gardera sig mot allt möjligt. LK säger minst 12mm rotgolv (men samtidigt säger de att tjockare ger mindre värme), och Bjelin säger minst 8mm spontat (för att inte skada golvvärmen under).

Tror mer och mer på 6mm MDF med spont som ni kört på. Skyddar golvvärmen från fiskbensparkettens spetsar och jämnar ut underlaget delvis också. Bärigheten borde ändå ligga i LKs spårade skivor, deras rekommendation är ändå 14mm vanlig parkett ovanpå utan mellangolv.
 
Tror inte det tunnare golvet jämfört med 15 mm spelar roll, inget av dem har någon egen bärighet ändå.

Pratade ju med både Bjelin och LK när det var aktuellt här och min slutsats var att det var väldigt mycket hängsle och livrem så jag är fortfarande övertygad om att skivan är överflödig. Håller som bäst på med nästa rum nu. Där har vi lite glesare mellan golvreglarna (kanske cc500 pga. gammalt som riktats) och vi kommer köra utan skiva igen. Men det är såklart upp till var och en om man vill göra avsteg från anvisningarna och jag rekommenderar det inte rakt av, men att tänka själv och överväga det i alla fall.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tror inte det tunnare golvet jämfört med 15 mm spelar roll, inget av dem har någon egen bärighet ändå.

Pratade ju med både Bjelin och LK när det var aktuellt här och min slutsats var att det var väldigt mycket hängsle och livrem så jag är fortfarande övertygad om att skivan är överflödig. Håller som bäst på med nästa rum nu. Där har vi lite glesare mellan golvreglarna (kanske cc500 pga. gammalt som riktats) och vi kommer köra utan skiva igen. Men det är såklart upp till var och en om man vill göra avsteg från anvisningarna och jag rekommenderar det inte rakt av, men att tänka själv och överväga det i alla fall.
Förstår helt vad du menar. Vill såklart följa bådas rekommendationer. Dock är det högst oklart från båda håll vad som gäller med just fiskben, Bjelin är lite mer tydliga med sina 8mm som skydd för att fiskbenen är ojämn. LK däremot känns mer otydliga, de säger inget mellangolv alls vid 14mm parkett. Men vid något annat så måste hela 12mm smällas på ytan, vilket också försämrar värmen.

Hade nog skippat helt om vi inte kört fiskben, men tror att det får bli en 6mm MDF med spont som vi limmar och lägger flytande ovanpå med grålumppapp under. Ovanpå MDF:en kör vi foam med ångspärr och sen golvet på. Då kör vi så tunt som möjligt, skydda golvvärmen från fiskbensparketten och får ett lager totalt på 17mm trä. Det är ändå tjockare än vad LK säger där man kan köra 14mm parkett direkt på golvvärmen.

Vad tror ni om idén utifrån ovan tankar? Tänkte också att jag lägger MDF:en motsatt håll mot spårskivorna, det borde vara smartast?
 
Det blir säkert toppen med 6 mm MDF också så kör på det om det känns värt det!

Jag hade också lagt mellangolvet med sin längsta sida tvärs slingorna.
 
  • Gilla
TheDEF
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det blir säkert toppen med 6 mm MDF också så kör på det om det känns värt det!

Jag hade också lagt mellangolvet med sin längsta sida tvärs slingorna.
Träffade faktiskt på en kille från Bjelin igår. De har haft mycket frågor på samma sak jag frågade om och skulle framöver rekommendera 6mm spontad MDF från sin sida. Han hade kört samma hemma.

Möjligtvis att ett alternativ skulle vara 8mm MDF utan spont antingen löst på eller skruvat. Spontat känns bra med 8mm MDF är mycket billigare och lite tjockare. Men tror nog att 6mm spontad MDF är bättre lösning, synd det inte finns 8.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.