Hej,

vi bor en en 1,5-plansvilla med källaren och har enskilt vatten. Pumphuset ligger cirka 30 meter från huset.
Sedan 2 veckor tillbaka har vi upplevt problem med vattentrycket, det är framför allt badrummet på övervåning vi har problem med.
Trycket går upp och ner och ibland uteblir flödet helt, väntar man en minut eller två så brukar trycket gå upp igen.
Vattentrycket i pumphuset är 3 bar medan i vedpannan i källaren är trycket 0,7 bar, jag vet inte om det är högt eller lågt men det är inte något som har ändrats under de senaste veckorna (har varit så i flera år). Både i tvättstugan och i pannrummet är det bra tryck (båda ligger i källaren).
Någon som har tips om hur kan felsöka detta själva? Jag kommer givetvis att ringa till en rörmokare om detta inte blir löst inom ett par dagar men jag tänkte kolla om man kan felsöka själva först.

Tack på förhand!

Blandar du ihop tappvattentrycket med radiatorvattentrycket nu?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Blandar du ihop tappvattentrycket med radiatorvattentrycket nu?
Möjligt :) vedpannan är kopplad till en vattentank och värmer upp både tappvatten och radiatorvatten. om det är samma vatten vet jag inte, antar att det är samma vatten.

Det är det inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är det intsadasde.
uppvärmningssystemet är nog separat, det köper jag, men vattnet i vedpannan är samma som tappvattnet eller är det 3 skilda system? Tack på förhand för er tålamod, jag vet att det handlar om dumma frågor :)
Det känns som att jag behöver förstå hur detta fungerar även om problemet blir löst :D

Det är två system. Ett med hetvatten för värmetransport och ett för tappvatten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
tommib
Som svar på själva frågan, hur är vattenslangen/röret från pumphuset förlagt? Det beskrivna problemet skulle kunna orsakas av en partiell ispropp som släpper när man spolar vatten förbi den. Det kan också orsakas av smuts i tryckvakten. I bägge dessa fall borde det vara problem vid alla tappställen i huset. Om problemet är isolerat till ett tappställe skulle jag fundera på hur rören är dragna dit. Yttervägg? Då gäller samma resonemang med partiell ispropp. Annars brukar det sitta smutsfilter i kranar som man kan ta ut och rengöra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som svar på själva frågan, hur är vattenslangen/röret från pumphuset förlagt? Det beskrivna problemet skulle kunna orsakas av en partiell ispropp som släpper när man spolar vatten förbi den. Det kan också orsakas av smuts i tryckvakten. I bägge dessa fall borde det vara problem vid alla tappställen i huset. Om problemet är isolerat till ett tappställe skulle jag fundera på hur rören är dragna dit. Yttervägg? Då gäller samma resonemang med partiell ispropp. Annars brukar det sitta smutsfilter i kranar som man kan ta ut och rengöra.
Bra svar, jag har också funderat på ispropp, det har dock inte varit tillräckligt kallt än. Förra vintern var det -20 i flera dygn och vi hade inga problem med trycket. Ska testa att låta vattnet rinna i några timmar, om det är is så borde den smälla (grundvatten är cirka 6 grader C). Ska testa att rengöra smutsfilterna också.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ispropp kan du utesluta. Det skulle inte orsaka det problemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad har du för tryck kärl till vattnet, kanske har för lite luftbubbla i kärlet då är trycket beroende av att pumpen går och blir ryckigt.

och en ispropp, när det väl börja rinna - spolas bort rätt fort och smälts av den kommande varmare vattnet och processen brukar vara avklarad inom 30 sek - 1 minuts spolning om det bara är en kort bit som är frusen.

vet man med sig att det är fryskänsligt och kylan efter kanske någon vecka med många minusgrader börja gå djupt ned i marken (om det inte är förlagt frostfritt djup) eller in i husgrunderna så kan man lämna kranen droppande då den lilla vattenrörelsen räcker för att byta ut vattnet i de kallaste punkterna mot nyare varmare vatten (även om den bara är 4 grader C) - dock om man har kommunal vatten med vattenmätare så får man ha koll på det och inte droppar/rinner mer än nödvändigt och framförallt inte glöms bort om man inte vill ha oönskad överraskning på VA-avgiften senare.

• Gilla
f10l
  • Laddar…
F f10l skrev:
Hej,

vi bor en en 1,5-plansvilla med källaren och har enskilt vatten. Pumphuset ligger cirka 30 meter från huset.
Sedan 2 veckor tillbaka har vi upplevt problem med vattentrycket, det är framför allt badrummet på övervåning vi har problem med.
Trycket går upp och ner och ibland uteblir flödet helt, väntar man en minut eller två så brukar trycket gå upp igen.
Vattentrycket i pumphuset är 3 bar medan i vedpannan i källaren är trycket 0,7 bar, jag vet inte om det är högt eller lågt men det är inte något som har ändrats under de senaste veckorna (har varit så i flera år). Både i tvättstugan och i pannrummet är det bra tryck (båda ligger i källaren).
Någon som har tips om hur kan felsöka detta själva? Jag kommer givetvis att ringa till en rörmokare om detta inte blir löst inom ett par dagar men jag tänkte kolla om man kan felsöka själva först.

Tack på förhand!
Är det alla tappställen i badrummet som ger dåligt tryck? Handfat, dusch

Redigerat:
H Håbbe01 skrev:
Är det alla tappställen i badrummet som ger dåligt tryck? Handfat, dusch
stämmer, även i köket fast inte lika dåligt där. Sedan går det i vågor, ibland är det helt OK vattentryck ibland är det jättedåligt. Jag börjar misstänka att det är expansionskärlet som behöver undersökas!
Någon som vet om 3 bar tryck i pumphuset är tillräckligt?

F f10l skrev:
stämmer, även i köket fast inte lika dåligt där. Sedan går det i vågor, ibland är det helt OK vattentryck ibland är det jättedåligt. Jag börjar misstänka att det är expansionskärlet som behöver undersökas!
Trycket varierar i punphuset men har den nyss pumat in nytt vatten så bör den ligga högre än 3 upp till 5 beroende på justeting men vår startar vid 2.5 bar igen och pumpar upp till ca 4.5 och det funkar men då på bottenvåning.

• Gilla
f10l
  • Laddar…
F f10l skrev:
3 bar räcker för att trycka vatten 30 meter högt.

• Gilla
f10l
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.