Går det att ersätta en limträbalk med en stålbalk?
1,5-planshus
Takstol likt denna med 220-reglar

Limträbalken som finns i dagsläget är 3 meter lång och huset mäter på bredden 8 meter, vilket innebär att det finns 4 meter på vardera sida om balken.
Har sett trådar och hittat inspiration på en lösning likt denna:

Förstår att bärigheten blir sämre om man delar mellanbjälklaget, men hur gör man då i nya hus där det läggs upp en järnbalk för att slippa ha en limträbalk under bjälklaget?
Tips och idéer?
1,5-planshus
Takstol likt denna med 220-reglar

Limträbalken som finns i dagsläget är 3 meter lång och huset mäter på bredden 8 meter, vilket innebär att det finns 4 meter på vardera sida om balken.
Har sett trådar och hittat inspiration på en lösning likt denna:

Förstår att bärigheten blir sämre om man delar mellanbjälklaget, men hur gör man då i nya hus där det läggs upp en järnbalk för att slippa ha en limträbalk under bjälklaget?
Tips och idéer?
Jag gjorde precis så fast jag tog bort bärande vägg och ersatte med stålbalk.
Jag svetsade fast "öron" i balken med hål i sin jag skruvade fast bjälkarna i. Just för att få det att hålla ihop!
Edit, ska se om jag hittar en bild
Jag svetsade fast "öron" i balken med hål i sin jag skruvade fast bjälkarna i. Just för att få det att hålla ihop!
Edit, ska se om jag hittar en bild
Spännande!V Vedhuggarrn skrev:
Det är ju i princip så jag också har det fast att det i nuläget råkar sitta en balk istället.
Vad hade du för spännvidder och typ av balk? Har du bilder och en kort beskrivning?
Nej, stålbalken är drygt 9,5m med ett upplägg på nästan mitten. Bjälkarna, 45x220, är knappt 4,5m från stålbalk till väggliv
Då har du ungefär samma mått om man tänker upplägget som innebär där min behöver sluta.V Vedhuggarrn skrev:
Byggde du nytt eller kapade du bjälkarna? Mitt scenario innebär ju att kapa och således även försöka skarva för att inte behöva riva hela vägen ut på takstolar.
Det blev ett nytt bjälklag, sänkte hela golvet nere och flyttade med mellanbjälklaget ner för att få mer plats uppe. Så jag tog varannan hela vägen för att sen ta resten.T TuXy skrev:
Har man öppet så man har plats kan man kanske sätta några spännband för att säkra det under tiden. Men där är egentligen min kunskap redan slut. Den finns dock förmodligen på forumet.
Produkter som diskuteras: "spännband"

Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Förstår. Tack för din beskrivning och bild. Här är ju relativt likt bara att jag behöver såga av alla reglar, sätta stålbalken på plats sen förlänga reglarna för att få de nära livet i stålbalken likt den infällning du har gjort. Ser snyggt ut det du byggt.V Vedhuggarrn skrev:Det blev ett nytt bjälklag, sänkte hela golvet nere och flyttade med mellanbjälklaget ner för att få mer plats uppe. Så jag tog varannan hela vägen för att sen ta resten.
Har man öppet så man har plats kan man kanske sätta några spännband för att säkra det under tiden. Men där är egentligen min kunskap redan slut. Den finns dock förmodligen på forumet.
Ja det är ju faktiskt hela skillnaden.T TuXy skrev:
Tack! Vi är nöjda, framförallt med att inte ha nån balk hängandes ner. Tycker inte der ser så roligt ut, förtar lite känslan när man försöker skapa ett stort rum tycker jag.
Håller med och är därför jag vill få bort limträbalken här med, för den är mindre vacker.V Vedhuggarrn skrev:
Du har inte fler bilder att dela med dig av från konstruktionen?
Tänker lite på öronen och ursågningen för att se lite detaljer där.V Vedhuggarrn skrev:
Man kan inte vara bäst på allt 🙂 pratat med några takstolsbyggare men ingen som vill ge en konstruktion.
Inte bättre bilder än den jag la upp tyvärr. Men man ser ganska bra om man zoomar tycker jag!T TuXy skrev:
Nej men just bilder skulle jag behövt vara lite bättre på faktiskt.. Det säger min fru oxå😂
Jaså är det inte det? Dom brukar iofs inte va så sugna på att man modifierar deras befintliga saker. Va lite gnäll när jag behövde bygga om några i garaget oxå..
Ja, jag ser om jag zoomar. Väldigt bra gjort!V Vedhuggarrn skrev:Inte bättre bilder än den jag la upp tyvärr. Men man ser ganska bra om man zoomar tycker jag!
Nej men just bilder skulle jag behövt vara lite bättre på faktiskt.. Det säger min fru oxå😂
Jaså är det inte det? Dom brukar iofs inte va så sugna på att man modifierar deras befintliga saker. Va lite gnäll när jag behövde bygga om några i garaget oxå..
Haha ingen är perfekt sägs det.
Detta är ett gammalt hus, men jag menar, det är ju öppna väggar i alla nya byggnationer numera. Detta är från 30-talet och tillbyggt på 90-talet.