I delar av min umgängeskrets brukar vi skämtsamt säga att man inte köper Meec-verktyg, man bara lånar dem tills de går sönder.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Det är rätt bra att vara med i julaklubben när man köpet Meec-prylar, eftersom alla köp finns reggade. Det borde funka att byta grejor även om man glömt kvittot, och reklamation är ju något man får räkna med när det gäller Meec.
 
13th Marine skrev:
I delar av min umgängeskrets brukar vi skämtsamt säga att man inte köper Meec-verktyg, man bara lånar dem tills de går sönder.
Jupp, låna mot en mindre depositionsavgift :)

Det bästa är ju att man kan få handla annat för pengarna sen om haveriet lämpligt sammanfaller med slutet på projektet.

Fast jag föredrar ändå prylar som man kan betrakta som köpta ;-)
 
10 år gammal tråd, hur är det nuförtiden? Har fått ett tillfälligt behov av borrhammare och funderar på Julas Meec som slår med 9 joule och Biltemas 12 joule. Någon som använt dem och vilka erfarenheter gjorde ni?
 
Mikael_L
9 och 12J ?? , vad har du egentligen tänkt använda den till.
För mer vanlig borrning brukar 2-3J räcka rätt bra.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
10 år gammal tråd, hur är det nuförtiden? Har fått ett tillfälligt behov av borrhammare och funderar på Julas Meec som slår med 9 joule och Biltemas 12 joule. Någon som använt dem och vilka erfarenheter gjorde ni?
Jag köpte en Meec 9 J från Jula för plintar till min friggebod förra året. Hade tidigare hyrt en sladdlös Hilti TE30-A36 från en uthyrningsfirma för att dubba plintar på berg och visst var denna helt klart i en annan klass (kostar typ +20 kSEK), men Julas maskin gör jobbet på ett föredömligt sätt också. Inget att klaga på och det är nu ca 30 hål i urberget på ca 20 cm var.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
9 och 12J ?? , vad har du egentligen tänkt använda den till.
För mer vanlig borrning brukar 2-3J räcka rätt bra.
Har en jäkla massa sten som tittar upp ur gräsmattan runt stugan ( i ärlighetens namn är det mer terräng än gräsmatta) och jag har tröttnat på att runda dem med klipparen när jag inte hittar dem med klipparen när gräset är långt. Så jag tänkte göra det här 😀


Sänka stenarna 15-20 cm är tämligen säkert lättare än att gräva upp dem. Hittade en 5-6 stycken i tonstorlek när jag handgrävde för vattnet in i stugan för några decennier sedan.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Mikael_L
OK, ja då ska du helt klart ha mer än 3J. Jag håller med.
Och bra borrar ...
Natursten/granit är jä*** jobbigt, men det finns folk på forumet med en del erfarenhet över detta.
Har du läst @tommib 's, aka bergsfogdens tråd?
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/

Där finns det nog en hel del info och tips om att få bort berg.
Lång tråd dock.
 
tommib
Om du är utomhus ser jag ingen anledning att inte köra pneumatisk bergborr. Det är inte ens samma sport som elektriska maskiner, så mycket mer effektivt är det.

Cramo m.fl. hyr ut till privatpersoner, brukar kosta 2 kkr/dag för maskin+kompressor. Borr får man köpa, finns på nätet. Ev kan du hyra IDS-borr.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du är utomhus ser jag ingen anledning att inte köra pneumatisk bergborr. Det är inte ens samma sport som elektriska maskiner, så mycket mer effektivt är det.

Cramo m.fl. hyr ut till privatpersoner, brukar kosta 2 kkr/dag för maskin+kompressor. Borr får man köpa, finns på nätet. Ev kan du hyra IDS-borr.
Nja, det är inte så att jag har bråttom, tänkte ta en sten i taget när jag känner för det. Och det behövs inte såna grejor om man bara ska spräcka sten med krut.
 
Mikael_L
Kanske försöka hitta en gammal Cobra ..?
Men tiden är kanske förbi, när man kunde fynda och köpa sådana för en spottstyver ...
 
tommib
Jag skulle nog satsat på snigeldynamit, om du inte är van att spräcka med krut.

Jag har själv tänkt testa krut någon gång men inte kommit till skott. Tittade på filmen och det han gör ser rätt vårdslöst ut ärligt talat.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har själv tänkt testa krut någon gång men inte kommit till skott.
😆😂
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle nog satsat på snigeldynamit, om du inte är van att spräcka med krut.

Jag har själv tänkt testa krut någon gång men inte kommit till skott. Tittade på filmen och det han gör ser rätt vårdslöst ut ärligt talat.
Van vet jag inte men jag kan försiktighetsåtgärderna, farsan var bergsprängare och jag knäckte extra för honom i tonåren som "pluggpöjk". Vad är det som ser vårdslöst ut i filmen utöver att han kanske inte skulle använda ett borr när han laddar? Jag hade nog lagt över några gamla trasmattor för att fånga upp stenflis men han har ju tagit betäckning så han riskerar väl egentligen bara kameran.
 
tommib
Just de sakerna. Du identifierade dem som risker men det kanske inte någon annan gör. Att stå och hänga över hålet när man laddar med en stålborr är inte toppensmart. Samma med splitterskyddet. Trasmattor eller ett hästtäcke eller något hade gjort mycket för säkerheten.

Men för all del, kör hårt. Jag tror inte du behöver något särskilt stort om du ska borra t.ex. 12 eller 16 mm hål, då är det bättre med SDS+ eftersom borren är billigare. Ska du upp lite i dimension är SDS-Max bättre. Jag har fortfarande en röd Meec som är toppen men numera kör jag i huvudsak med en Bosch GBH 5-40 när jag borrar för spräckning då den är mycket mer effektiv. För mindre hål i betong blir det en batterimakita som är betydligt lättare än Meecen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.