3 845 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Medlem i GS facket här ? Åsikter om detta ??
Sida 1 av 2
Hejsan,gjorde en sökning och såg några trådar med detta ämne så
jag antar det är ok.Lite åsikter om detta vore fint.
Vi jobbar 5-skift och är 5 medlemmar i varje skiftlag,blandat mellan könen.
Eftersom flera kvinnliga jobbarkompisar i olika skiftlag går deltid så sökte jag
också detta p.g.a de sömnproblem jag har efter nattarbete,jag sökte ledigt tre
av de "tyngsta" nätterna med en 7 timmars natt och två 12 timmars nätter i följd.
Nekades direkt av företaget som hänvisade till att det var 5-skift som
erbjöds här.En tid efter detta gick en person anställd på 100% i pension
och en annan som jobbade halvtid övertog denna 100% tjänsten men fick
genast ta bort samma nätter jag ansökt ledigt från.
I samma skiftlag som jag jobbar finns två kvinnor som har deltid,den ena
har ledigt samma nätter jag önskade och den andra personen har varit
föräldraledig men har fått fortsätta vara ledig samma tre skift som tidigare
fast barnet är för gammalt.Det bör tilläggas att den senare har precis samma
arbetsbefattning som jag själv.
Har själv intyg från läkare att min livskvalité skulle förbättras avsevärt då jag
också lider av några andra åkommor.Har även genomgått rehab utredning
som den lokala fackklubben rekommenderade.
Svaret från företaget är blankt nej och facket verkar inte kunna göra något.
Har man inte likadana rättigheter mellan könen om man är medlem i GS facket ??
Har naturligtvis diskuterat detta med både det lokala facket och avd inom länet
men det verkar som företagen får göra som de vill i denna frågan.
Blev lång tråd men frågan känns viktig för man känner sej orättvist behandlad av
företaget så det vore intressant att läsa era reflektioner över detta.
Tack från trött GS medlem.
jag antar det är ok.Lite åsikter om detta vore fint.
Vi jobbar 5-skift och är 5 medlemmar i varje skiftlag,blandat mellan könen.
Eftersom flera kvinnliga jobbarkompisar i olika skiftlag går deltid så sökte jag
också detta p.g.a de sömnproblem jag har efter nattarbete,jag sökte ledigt tre
av de "tyngsta" nätterna med en 7 timmars natt och två 12 timmars nätter i följd.
Nekades direkt av företaget som hänvisade till att det var 5-skift som
erbjöds här.En tid efter detta gick en person anställd på 100% i pension
och en annan som jobbade halvtid övertog denna 100% tjänsten men fick
genast ta bort samma nätter jag ansökt ledigt från.
I samma skiftlag som jag jobbar finns två kvinnor som har deltid,den ena
har ledigt samma nätter jag önskade och den andra personen har varit
föräldraledig men har fått fortsätta vara ledig samma tre skift som tidigare
fast barnet är för gammalt.Det bör tilläggas att den senare har precis samma
arbetsbefattning som jag själv.
Har själv intyg från läkare att min livskvalité skulle förbättras avsevärt då jag
också lider av några andra åkommor.Har även genomgått rehab utredning
som den lokala fackklubben rekommenderade.
Svaret från företaget är blankt nej och facket verkar inte kunna göra något.
Har man inte likadana rättigheter mellan könen om man är medlem i GS facket ??
Har naturligtvis diskuterat detta med både det lokala facket och avd inom länet
men det verkar som företagen får göra som de vill i denna frågan.
Blev lång tråd men frågan känns viktig för man känner sej orättvist behandlad av
företaget så det vore intressant att läsa era reflektioner över detta.
Tack från trött GS medlem.
Det spontana svaret är att båda könen naturligtvis ska ha samma möjligheter! Min erfarenhet är att de lokala fackklubbarna inte är så mycket att hänga i granen i liknande frågor, framförallt på mindre företag är det svårare för de i klubben att förhandla "mot" det företag de jobbar för. Har du pratat med GS centralt i Sthlm?
Sen är det svårt att uttala sig specifikt naturligtvis. Finns det utrymme i ditt skiftlag för fler som inte jobbar alla skift, eller drabbar det produktionen på ett orimligt sätt? Har de som fått möjlighet att slippa vissa nattskift ännu större besvär eller besvärligare omständigheter som gör att de måste prioriteras i den mån möjligheten finns att låta personal gå ned i tid? Skulle möjligheten att slippa vissa nätter finnas om du bytte skiftlag?
Jag har för mig att företagen måste försöka tillgodose de behov som finns för de anställdas hälsa i den mån möjligheten finns. Dvs om exempelvis en dagtidstjänst blir ledig, och person A har rätt kompetens för den och omständigheter som gör att nattarbete inte längre är lämpligt ska person A ges möjlighet att förflyttas till den tjänsten. Dock behöver de inte skapa en tjänst till person A för att denne ska få möjlighet att jobba dagtid. Ta det dock med en nypa salt, jag kan minnas helt fel.
Lycka till!
Sen är det svårt att uttala sig specifikt naturligtvis. Finns det utrymme i ditt skiftlag för fler som inte jobbar alla skift, eller drabbar det produktionen på ett orimligt sätt? Har de som fått möjlighet att slippa vissa nattskift ännu större besvär eller besvärligare omständigheter som gör att de måste prioriteras i den mån möjligheten finns att låta personal gå ned i tid? Skulle möjligheten att slippa vissa nätter finnas om du bytte skiftlag?
Jag har för mig att företagen måste försöka tillgodose de behov som finns för de anställdas hälsa i den mån möjligheten finns. Dvs om exempelvis en dagtidstjänst blir ledig, och person A har rätt kompetens för den och omständigheter som gör att nattarbete inte längre är lämpligt ska person A ges möjlighet att förflyttas till den tjänsten. Dock behöver de inte skapa en tjänst till person A för att denne ska få möjlighet att jobba dagtid. Ta det dock med en nypa salt, jag kan minnas helt fel.
Lycka till!
Företaget har inga krav att följa läkares råd. Om nu skiftgången är så jobbig, bör du kanske försöka hitta ett nytt jobb. Så hård är jag. Schemat är nästan det ända arbetsgivaren kan styra över själv. De har ingen skyldighet att flytta dig.
Jämlikhet? Tja de gynnar kvinnan så är allting lugnt
Jämlikhet? Tja de gynnar kvinnan så är allting lugnt
Du nämner att en person som varit föräldraledig sedan får fortsätta att jobba deltid trots att barnet är för gammalt. Hur gammalt är barnet? Om jag minns rätt så kan man ta ut föräldraledighet fram till dess att barnet fyllt åtta år eller har slutat första klass i skolan. Dessutom har man rätt att gå ner i arbetstid till 75% även om man har en heltidstjänst fram till dess att barnet fyllt åtta år eller har slutat första klass i skolan. Man behöver alltså inte ha föräldradagar kvar för att kunna gå ner i arbetstid under denna perioden. (Naturligtvis får man då även endast lön för 75%.)
Hej,ja har kontaktat GS i Stockholm som bara hänvisar till länsavd.Kommer säkerligen
inte att slippa nätter om jag byter skiftlag heller.Vi hade en färdig "lösning" som vi
presenterade för företaget där alla parter borde vara nöjda med men de säger nej till detta.
Man är livrädd att det ska bli många som vill gå ned i tid men det tror inte vi med den
lönesänkning detta innebär.De som slipper nattskift idag har andra skäl än hälsan och
har ej heller gjort nån rehab utredning.
Det förslag vi lade fram för företaget innebar att jag är ledig de tre nattskiften och hon som
varit föräldraledig fortsätter vara ledig sina tre dagskift i skiftcykeln och att platserna vid
behov fylls med en vikarie istället för nån av oss.Hade klart med villiga vikarier också.
Eftersom vi båda har samma arbetsbefattning finns alltid nån av oss på plats.
Och visst tittar jag/söker efter andra jobb,inser att detta är för slitsamt.Man är en fara
både för sej själv och andra på hemväg efter skiften t.ex.
Denna diskussion har väl pågått i över 1,5 år och idag kom faktiskt beskedet att
hon som varit föräldraledig ska börja 100% igen och att detta var klart med facket.
Eftersom företaget inte hade bett henne att gå upp i tid efter vårterminen ifjol
hävdade facket att en mbl behövde göras,men detta kom man bevisligen inte långt med.
Citerar nya avtalet §6 , mom 2:7 Rätt att avstå nattarbete.
"Vid skiftarbete utfört på nattetid skall arbetsgivaren respektera eventuella
önskemål från enskilda medarbetare att inte komma ifråga för arbete nattetid.
Vidare har medarbetare som arbetar skift på nattetid rätt att få återgå/övergå
till tvåskiftsarbete eller dagarbete om medicinska eller familjesociala skäl föreligger"
Fina ord i avtalstexten men saknar betydelse i verkligheten.
Man får fortsätta att titta efter en annat arbete.
inte att slippa nätter om jag byter skiftlag heller.Vi hade en färdig "lösning" som vi
presenterade för företaget där alla parter borde vara nöjda med men de säger nej till detta.
Man är livrädd att det ska bli många som vill gå ned i tid men det tror inte vi med den
lönesänkning detta innebär.De som slipper nattskift idag har andra skäl än hälsan och
Det förslag vi lade fram för företaget innebar att jag är ledig de tre nattskiften och hon som
varit föräldraledig fortsätter vara ledig sina tre dagskift i skiftcykeln och att platserna vid
behov fylls med en vikarie istället för nån av oss.Hade klart med villiga vikarier också.
Och visst tittar jag/söker efter andra jobb,inser att detta är för slitsamt.Man är en fara
Denna diskussion har väl pågått i över 1,5 år och idag kom faktiskt beskedet att
hon som varit föräldraledig ska börja 100% igen och att detta var klart med facket.
Eftersom företaget inte hade bett henne att gå upp i tid efter vårterminen ifjol
hävdade facket att en mbl behövde göras,men detta kom man bevisligen inte långt med.
till tvåskiftsarbete eller dagarbete om medicinska eller familjesociala skäl föreligger"
Det är väl inte så konstigt att företaget nobbar en lösning som innebär att ta in vikarier? Hur tänkte ni då? Idag har de ett skiftlag att då föreslå att ni tar in vikarier istället och tro att det är ett förslag som företaget skulle uppskatta?galento skrev:Hej,ja har kontaktat GS i Stockholm som bara hänvisar till länsavd.Kommer säkerligen
Den avtalspunkten du hänvisade till kan tolkas att arbetsgivaren skall respektera, framförallt gällande sista delen.
ordet "respektera" har nästan ingen betydelse i den världen
En arbetsgivare har ju väldigt långtgående skyldigheter att se till att de anställda inte mår dåligt (vare sig fysiskt eller psykiskt) av arbetsmiljön. En enskild chef riskerar ju dessutom att få skaka galler om en anställd går in i väggen och chefen inte har vidtagit rimliga åtgärder. Om inte chefen vet om det kanske chefen borde få veta det. Chefen har säkert bättre möjligheter att sätta press mot sina överordnande än vad ni har.
Mitt tips är att läsa på lite mer och hävda er rätt. Det har ju kommit lite nya föreskrifter i ämnet (AMF 2015:4) som förtydligar (och skärper) ansvaret. Se även vad det vägledande dokumentet skriver om natt-/skiftarbete och hälsokontroller.
Mitt tips är att läsa på lite mer och hävda er rätt. Det har ju kommit lite nya föreskrifter i ämnet (AMF 2015:4) som förtydligar (och skärper) ansvaret. Se även vad det vägledande dokumentet skriver om natt-/skiftarbete och hälsokontroller.
Tack för tips i frågan,ska läsa de filer du bifogade Plåthuset.
Jo ang vikarier,beroende på order/material läge klarar vi oss ibland
på 4 personer.Det är vanligt att ta in vikarier istället för de som nu har
deltid eller vid sjukdom,på nåt sätt ska detta bli billigare för företaget än
att ta in ordinarie personal.
Det kan dessutom bli billigare för företaget de gånger vi klarar oss på
4 stycken pga ovanstående orsaker.
Ja Heimlaga,skulle väl inte bli den första som får gå p.g.a nån sjukdom
eller nåt annat p.g.a arbetsbrist isåfall.
Jo ang vikarier,beroende på order/material läge klarar vi oss ibland
på 4 personer.Det är vanligt att ta in vikarier istället för de som nu har
deltid eller vid sjukdom,på nåt sätt ska detta bli billigare för företaget än
att ta in ordinarie personal.
Det kan dessutom bli billigare för företaget de gånger vi klarar oss på
4 stycken pga ovanstående orsaker.
Ja Heimlaga,skulle väl inte bli den första som får gå p.g.a nån sjukdom
eller nåt annat p.g.a arbetsbrist isåfall.
Hej igen,kan ju följa upp med det senaste.Har varit på rehab möte igen idag
då man tydligen måste ha detta möte om man varit sjukskriven mer än 6 ggr
på ett år / alt 3 ggr per halvår.
Sömnproblemen har ju inte blivit bättre och företaget vill inte hjälpa till
genom att låta mej gå ned i tid trots att andra kvinnliga medarbetare
har fått ledigt samma nattskift som jag önskat och av liknande skäl,
t.o.m en arbetskamrat i samma skiftlag.
Man undrade hur jag tänkte när det gäller framtiden och jag fick ju svara att
jag får försöka skaffa mej ett annat arbete ,men det är ju inte så lätt vid
57 års ålder.
De kunde ev.godkänna att ta bort dessa skift en kort period så jag kanske
skulle hinna få nåt annat arbete nån annanstans.
då man tydligen måste ha detta möte om man varit sjukskriven mer än 6 ggr
på ett år / alt 3 ggr per halvår.
Sömnproblemen har ju inte blivit bättre och företaget vill inte hjälpa till
genom att låta mej gå ned i tid trots att andra kvinnliga medarbetare
har fått ledigt samma nattskift som jag önskat och av liknande skäl,
t.o.m en arbetskamrat i samma skiftlag.
Man undrade hur jag tänkte när det gäller framtiden och jag fick ju svara att
jag får försöka skaffa mej ett annat arbete ,men det är ju inte så lätt vid
57 års ålder.
De kunde ev.godkänna att ta bort dessa skift en kort period så jag kanske
skulle hinna få nåt annat arbete nån annanstans.
Redigerat:
Hej,kollade detta med deltidssjukskrivning idag och efter överläggning svarade
vårdcentralen att eftersom detta var arbetsrelaterat så var det företagshälsvården
man skulle vända sej till.Och intyget från Avonovas läkare verkar ju inte betyda nåt.
De sa också att detta var en sak för facket att hjälpa till med men jag upplyste sköterskan
om att facket har varit med i diskussionerna från början men enligt våra företrädarna för facket så kan inte dom påverka detta heller verkar det som.
PS.vet att man kanske kan anses "gnällig" men anser att medarbetare inte ska
särbehandlas pga kön eller annat inom samma kollektivavtal och inom samma avdelning.
vårdcentralen att eftersom detta var arbetsrelaterat så var det företagshälsvården
man skulle vända sej till.Och intyget från Avonovas läkare verkar ju inte betyda nåt.
De sa också att detta var en sak för facket att hjälpa till med men jag upplyste sköterskan
om att facket har varit med i diskussionerna från början men enligt våra företrädarna för facket så kan inte dom påverka detta heller verkar det som.
PS.vet att man kanske kan anses "gnällig" men anser att medarbetare inte ska
särbehandlas pga kön eller annat inom samma kollektivavtal och inom samma avdelning.
Redigerat:
Ta kontakt med en annan läkare än vårdcentralens. Finns många läkare på privatkliniker (kostar inte mer än att gå till än vårdcentralen). Googla så att du hittar en läkare med rätt kompetens.
Håller helt med Plåthuset om arbetsgivarens skyldigheter som inte verkar vara uppfyllda i ditt fall.
Har du pratat med facket centralt? Om inte tycker jag du ska göra det. Du kan också ta kontakt med en jurist kunnig på arbetsrätt. Hemförsäkringen borde täcka (tror jag) största delen av juristkostnaden.
Du ska absolut inte gå med på att bara sluta på företaget. Stå på dig!
Håller helt med Plåthuset om arbetsgivarens skyldigheter som inte verkar vara uppfyllda i ditt fall.
Har du pratat med facket centralt? Om inte tycker jag du ska göra det. Du kan också ta kontakt med en jurist kunnig på arbetsrätt. Hemförsäkringen borde täcka (tror jag) största delen av juristkostnaden.
Du ska absolut inte gå med på att bara sluta på företaget. Stå på dig!
Redigerat: