11 710 läst · 80 svar
12k läst
80 svar
Med wifi försvinner internetuppkopplingen tvärt då och då. Gäller ej när datorn är sladdansluten!
Har WiFi varit stabilt nu, eller har alla tipps varit avsktäckande?
Nätverken heter ASUS (2.4GHz) respektive ASUS_5G (5GHz) om du inte bytt namn på dem.
Vilket ansluter du till?
Nätverken heter ASUS (2.4GHz) respektive ASUS_5G (5GHz) om du inte bytt namn på dem.
Vilket ansluter du till?
Under en tid har jag kört med sladd, då tillbyggnaden pockar på uppmärksamhet.
När det är sladdlöst används oftast 2,4mhz eftersom 5,0 vanligtvis inte fungerar alls.
Därför har jag ännu inte tagit tag i den felande länken. Tackar för tipsen, de kommer att komma till nytta så snart jag får en lucka.
Hälsningar
Staffan
När det är sladdlöst används oftast 2,4mhz eftersom 5,0 vanligtvis inte fungerar alls.
Därför har jag ännu inte tagit tag i den felande länken. Tackar för tipsen, de kommer att komma till nytta så snart jag får en lucka.
Hälsningar
Staffan
Det är alltså denna: https://asuswrt.lostrealm.ca/downloadT Thomas' skrev:
Här kommer resultatetMultiManOriginal skrev:
Här är telefonen brevid datorn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här en halvmeter från routern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det röda strecket är min 2,4Ghz. De övriga känner jag inte till.
Bredbandskollsmätning vid datorn gav 22Mbit/s
Det där är Time Graph. Kolla oxå Channel Graph så kan du se om du delar radiokanal med någon granne.
Jag har ca -30-35 dBm 50 cm från routern.
Jag har ca -30-35 dBm 50 cm från routern.
Är ju helt klart att dämpningen är ganska stor ( 30 dB = 1000 ggr i effekt ) mellan de olika platserna, men har du kollat om du har 5 GHz också? I WiFi- analyzer, så klickar du " uppe till vänster" för att byta band.
Nära routern är din signal 40dBm starkare än grannarnas, tex DOVADO, men vid datorn har du 2 nätverk varav det ena bara är drygt 10 dBm svagare.
Jag rekommenderar att byta till lägre frekvens, kanal 3. Högre upp är oxå lite tomt, men kanal 14 är bara tillåten i japan.
Normalt använder man kanal 1, 6, 11, men ditt wifi sänder med dubbla bandbredden. Antar dubbla bärvågor, MIMO. Finns nån inställning för detta.
Använder man bara kanal 1 och slipper störningarna kan man få bättre fart fast man halverat max teoretiska hastighet, men är det signalnivån som är problemet hjälper det inte...
Jag rekommenderar att byta till lägre frekvens, kanal 3. Högre upp är oxå lite tomt, men kanal 14 är bara tillåten i japan.
Normalt använder man kanal 1, 6, 11, men ditt wifi sänder med dubbla bandbredden. Antar dubbla bärvågor, MIMO. Finns nån inställning för detta.
Använder man bara kanal 1 och slipper störningarna kan man få bättre fart fast man halverat max teoretiska hastighet, men är det signalnivån som är problemet hjälper det inte...
Staffan2000 skrev:
Som du ser på mina bilder finns det inget att "klicka" på uppe till vänster. letade själv uppe till höger utan resultat.HasseTeknik skrev:
Överlag är 5GHz bandet väldigt opålitligt. dvs. Det lägger av titt som tätt.
Klicka i den ljusare delen under texten "wifi analyzer" så kommer möjligheten att byta fram.Staffan2000 skrev:
Mvh
Jonas
2:a på bollen