Har WiFi varit stabilt nu, eller har alla tipps varit avsktäckande?

Nätverken heter ASUS (2.4GHz) respektive ASUS_5G (5GHz) om du inte bytt namn på dem.
Vilket ansluter du till?

Staffans2000
Under en tid har jag kört med sladd, då tillbyggnaden pockar på uppmärksamhet.
När det är sladdlöst används oftast 2,4mhz eftersom 5,0 vanligtvis inte fungerar alls.
Därför har jag ännu inte tagit tag i den felande länken. Tackar för tipsen, de kommer att komma till nytta så snart jag får en lucka.

Hälsningar

Staffan

Staffans2000
Staffans2000
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Lägg in WifiAnalyzer (eller motsvarande) i telefonen och lägg upp en bild på hur det ser ut. Antagligen är det fullt i luften.

Att det vanligaste skulle vara designproblem håller jag inte alls med om, men visst förekommer det.

Man ska aldrig byta saker utan att felsöka först, gäller allt.
Här kommer resultatet

Här är telefonen brevid datorn

Smartphone som visar en WiFi Analyzer-app med ett rött streck som representerar 2,4 GHz-nätverkssignal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en halvmeter från routern

WiFi-analysatorapp visar signalstyrka för olika nätverk på en smartphone-skärm.
Skapa konto

Det röda strecket är min 2,4Ghz. De övriga känner jag inte till.

Bredbandskollsmätning vid datorn gav 22Mbit/s

Det där är Time Graph. Kolla oxå Channel Graph så kan du se om du delar radiokanal med någon granne.

Jag har ca -30-35 dBm 50 cm från routern.

Så här ser min channel graph. Nästan 2m och en vägg mellan wifi router och plattan.
Det röda + mörkblå T3_ASUS... är mitt nätverk samt mitt gästnätverk, T3 Norrlänskt bredband :).

• Skärmbild av en WiFi Analyzer app som visar signalstyrkor på olika kanaler på en Lenovo surfplatta.
    Skapa konto
Staffans2000
Nära

Skärmvisning av en Wifi Analyzer app som visar styrkan på olika Wi-Fi kanaler med en dominerande signal från 2.4 GHz-bandet.
Skapa konto

Vid datorn.

Skärmdump av en Wifi Analyzer-app som visar signalstyrkan för olika WiFi-kanaler på en tablet.
Skapa konto

Är ju helt klart att dämpningen är ganska stor ( 30 dB = 1000 ggr i effekt ) mellan de olika platserna, men har du kollat om du har 5 GHz också? I WiFi- analyzer, så klickar du " uppe till vänster" för att byta band.

Nära routern är din signal 40dBm starkare än grannarnas, tex DOVADO, men vid datorn har du 2 nätverk varav det ena bara är drygt 10 dBm svagare.

Jag rekommenderar att byta till lägre frekvens, kanal 3. Högre upp är oxå lite tomt, men kanal 14 är bara tillåten i japan.

Normalt använder man kanal 1, 6, 11, men ditt wifi sänder med dubbla bandbredden. Antar dubbla bärvågor, MIMO. Finns nån inställning för detta.
Använder man bara kanal 1 och slipper störningarna kan man få bättre fart fast man halverat max teoretiska hastighet, men är det signalnivån som är problemet hjälper det inte...

Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nära

[bild]

Vid datorn.

[bild]
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är ju helt klart att dämpningen är ganska stor ( 30 dB = 1000 ggr i effekt ) mellan de olika platserna, men har du kollat om du har 5 GHz också? I WiFi- analyzer, så klickar du " uppe till vänster" för att byta band.
Som du ser på mina bilder finns det inget att "klicka" på uppe till vänster. letade själv uppe till höger utan resultat.
Överlag är 5GHz bandet väldigt opålitligt. dvs. Det lägger av titt som tätt.

Prova där det finns en ruta i bifogad bild ( under " WIFI"). Den försvinner efter en stund, men valet finns kvar.
Skärmdump av en WiFi-analysatorapp som visar olika WiFi-nätverk och deras signalstyrkor över Wi-Fi-kanaler.
Skapa konto

Skärmdump av WiFi Analyzer-appen som visar en röd kurva för signalstyrka över WiFi-kanaler.
Skapa konto

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som du ser på mina bilder finns det inget att "klicka" på uppe till vänster. letade själv uppe till höger utan resultat.
Överlag är 5GHz bandet väldigt opålitligt. dvs. Det lägger av titt som tätt.
Klicka i den ljusare delen under texten "wifi analyzer" så kommer möjligheten att byta fram.

Mvh

Jonas

2:a på bollen

Staffans2000
jag hittar varken ruta eller ljus del. Har naturligtvis prov-"klickat", men utan resultat.

Skärmbild av en Wifi Analyzer-app som visar signalstyrkan för olika nätverk, med en röd markering.
Skapa konto

För mig dyker valet upp om jag klickar där jag markerat med rött.

Mvh

Jonas

Staffan, Då har du inte Android och en app, som ser ut så här :
Appikon för Wifi Analyzer på en Android-enhet mot suddig bakgrund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.