prototypen skrev:
Torka skivan på de konvexa sidan, lägg den uppåt eller mot ett element.
har den legat i en trave så blir yttersida fuktigare eller torrare och den slår sig obönhörligen.

när den är rak så låt den stå upprätt och måla medan den är rak.

Protte
Glömde fråga har du något tips på annat material till mina innerdörrar?
Vill helst ha en enkel slät dörr som är så massiv och tung som möjligt men ändå prisvärd.
Den ska bara vitmålas och få ett infällt beslag och dragögla.

HDF? Hittade bara 19mm tjocklek och inte sett något pris ännu. Tänkte om jag skulle limma en 19mm och en 6mm eller 8mm. Känns som dess kanter är mer hållbara än på MDF också.
 
Nu har jag fått tips om MDF lamell.
Massivträ i mitten och MDF beklädd om jag förstått det rätt.
Ingen garanti att det inte slår sig men ska vara bättre än MDFen.

Kommer behöva kantlista den sida som blir synlig men övermålningsbar ABS kantlist borde funka bra.


/edit
Förslag 2 från en kökstillverkare som har lång erfarenhet säger stavlimmad furu. Ska finnas skivor som är 1200x2400x29mm

Hans erfarenhet är att han köper dem i bra kvalitet och de håller garanterat formen om jag är noga att måla dem lika mycket och i samma omgång båda sidor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Allekalle
  • Laddar…
Det har nu gått så lång tid att det nog är svårt att göra något, dvs den är färdigtorkad och med en bågform, tyvärr.
 
AndersS skrev:
Det har nu gått så lång tid att det nog är svårt att göra något, dvs den är färdigtorkad och med en bågform, tyvärr.
Misstänker att de var lite fuktiga när jag fick dem och efter denna tid i värmen har de fått sin nya rätta form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.