13 711 läst · 54 svar
14k läst
54 svar
McCullough S600 vs nya S800
Ja, det är bra att du kollar. På Mccullochs egen hemsida har de ju inte ens lyckats uppdatera med den nya S800. Lite slött kan tyckas. De verkar tänja på gränserna lite ändå. 17cm klippbredd har hela tiden tidigare varit 16cm. Har mycket svårt att tro att man skulle ändrat från 16 till 17, snarare rundat av för att få snyggare siffror...W WIP skrev:
Tack för svaret WIP. Synd att det inte var 22cm, men så klart bra att veta. Det borde alltså enligt viloschemat ovan betyda att S800 behöver klippa runt 18 tim/dygn för att täcka 800m2. Det betyder också att för den som har en gräsmatta på 500 m2, så går det inte ett dugg fortare om man väljer S800 istället för S600.W WIP skrev:
Ja, tack för beskedet @WIP – bra att veta. Konstigt samtidigt att det är samma bruksanvisning och specifikationer för 2020 års modeller för S400, S500 och S600 och för 2021 årsmodeller för S600 och S800.
Det kan man tolka som att alla dessa modeller är samma, men att S400 behöver vara aktiv dubbelt så ofta som S800...
Dåligt att det inte finns någon tydlig information om skillnaderna på McCullochs webbplats. Eftersom man inte kan få kontakt med dem utan att, i formuläret på webbplatsen, ange serienumret på den produkt man behöver ha, så har jag ställt en fråga till dem i Messenger om modellskillnaderna – via deras (amerikanska?) Facebooksida.
Jag hör av mig när/om de svarar.
(Fast @Cahlis – du har ju köpt en S600, du skulle kunna fråga via formuläret?)
Det kan man tolka som att alla dessa modeller är samma, men att S400 behöver vara aktiv dubbelt så ofta som S800...
Dåligt att det inte finns någon tydlig information om skillnaderna på McCullochs webbplats. Eftersom man inte kan få kontakt med dem utan att, i formuläret på webbplatsen, ange serienumret på den produkt man behöver ha, så har jag ställt en fråga till dem i Messenger om modellskillnaderna – via deras (amerikanska?) Facebooksida.
Jag hör av mig när/om de svarar.
(Fast @Cahlis – du har ju köpt en S600, du skulle kunna fråga via formuläret?)
Nu till en annan fråga. Sätter jag laddstationen bäst mellan krukan och vattentunnanh så den får gå över gången som är 80 cm bred med en gräsmattekant på ca 5 cm eller passar den bättre i hörnet av gräsmattan? Min S800 kommer idag.
Vid första alternativet , behöver jag i så fall ändra underlaget till plattor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju själva laddstationen som skall stå på stenarna som ligger till ca 2 dm djup så den kommer inte att köra på stenarna . Frågan är också om de jordspik som följer med räcker som förankring eller om klipparen rubbar den när den dockar.
Såhär är det hos mig. Funkar fint.W WIP skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan säkerligen ha stationen där det ligger grus och dra begränsningskabel ganska nära. Personligen hade jag skrapat undan grus och lagt plattor, känns spontant som att det går att få stationen att stå stadigare med de förutsättningarna. Men du kommer knappast köra sönder klipparen, det har jag åtminstone svårt att tro. Det enda som händer om det inte funkar är att du märker att det inte funkar och får tänka/göra om.
Ja, då är den igång! Jobbar hemma just nu, så jag sitter o tittar när den irrar runt på gräsmattan här utanför. I går kröp jag runt hela tomten o lade ut 250 meter kabel. Det känns idag i kroppen! Vid första start så följde den guidekabeln hela vägen till andra sidan huset, tydligen för att testa installationen. Det gick ju bra men ack så långsamt! Tänkte att om den går så långsamt hela tiden, så blir det inte mycket klippt. Men som tur är går den fortare vid klippning. Den går väldigt tyst, det enda som hörs är när gräset klipps av. Hörs faktiskt mer än jag trodde.W WIP skrev:
Efter att ha grävt ned 200 meter begränsningskabel & guidekabel, så fick min S600 börja "beta av" tomten igår. Det är ca 430 kvm gräs och jag tycker att den jobbar sig bra över hela ytan. Den är för lite vid området i slutet på guidekabeln, så jag ska börja använda funktionen Yttäckning och programmera att den ska hålla sig där lite längre.
@Cahlis och @WIP, hur är era erfarenheter hittills med S600 respektive S800?
@Bödvar McOlsson – har du haft din (S600 eller S800?) länge och det har funkat bra?
(Jag placerade min laddstation på precis samma sätt som du, det funkar som sagt bra, bara man anger att den ska köra ut tillräckligt långt innan den börjar klippa.)
Det finns en FB-grupp för ägare av Husqvarna Automowers, med 24.000 medlemmar, där man delar med sig av sina erfarenheter. Jag gick med där när jag först tänkte köpa en Husqvarna och fick bra tips där, men det vore bara med en liknande grupp för McCulloch-ägare. Bra att dela med sig av tips och frågor, tänker jag
@Cahlis och @WIP, hur är era erfarenheter hittills med S600 respektive S800?
@Bödvar McOlsson – har du haft din (S600 eller S800?) länge och det har funkat bra?
(Jag placerade min laddstation på precis samma sätt som du, det funkar som sagt bra, bara man anger att den ska köra ut tillräckligt långt innan den börjar klippa.)
Det finns en FB-grupp för ägare av Husqvarna Automowers, med 24.000 medlemmar, där man delar med sig av sina erfarenheter. Jag gick med där när jag först tänkte köpa en Husqvarna och fick bra tips där, men det vore bara med en liknande grupp för McCulloch-ägare. Bra att dela med sig av tips och frågor, tänker jag