Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag undrar vad en bräda på 45x220, 4500 lång (ställd på ”höjden”), klarar i vikt.
Om jag alltså fäster den i varje ände, hur många kilo kan jag då lägga på den i mitten, innan den börjar böjas...och när knäcks den?
(Bild A)
En annan fråga...
Om jag tar två brädor (samma som ovan), på ca 3 meter. Fäster den ena på ena sidan, den andra på andra sidan...mot varandra så de möts. Hur fäster jag de då bäst på mitten (där de då skarvas ihop), för att de ska klara så mycket vikt som möjligt?
(Bild B)
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vanliga reglar är också kvalitetsklassade så det kan man absolut räkna ut
Ja, min gissning var ju att man kan räkna ut det.GoC skrev:
...men just nu har jag bara fått bekräftat att man nog kan räkna ut det.
...inte mycket att gå på. :/
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Den kommer ju att böja ner sig av minsta lilla last. Man måste definiera en acceptabel nedböjning för att kunna räkna på det.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Angående A) så kommer den börja böjas redan av regelns egenvikt så frågan är hur många millimeter nedböjning du kan acceptera? 5mm/7mm/10mm?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med uträkning dock
Edit: Sorry, 2:a på bollen
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med uträkning dock
Edit: Sorry, 2:a på bollen
Min fråga om B var hur man fäster på bästa sätt...
Problemet jag har är att jag vill lägga ett litet tak, för att enbart skydda mot regn (ex. plast).
Taket vill jag ha över en hörna på mitt trädäck, ca 3x4 meter.
De ställen jag har möjlighet att fästa en balk i är i en stolpe i kanten på däcket och en husvägg (trä).
Avståndet mellan dessa är ca 6-7 meter.
Jag vill helst undvika en stolpe mitt i trädäcket...
Det innebär att taket skulle ligga på bortre halvan av balken (från husväggen sett).
Kan man göra en konsturktion enligt bifogad bild (sett uppifrån), där de svarta linjerna är infästningar.
Problemet jag har är att jag vill lägga ett litet tak, för att enbart skydda mot regn (ex. plast).
Taket vill jag ha över en hörna på mitt trädäck, ca 3x4 meter.
De ställen jag har möjlighet att fästa en balk i är i en stolpe i kanten på däcket och en husvägg (trä).
Avståndet mellan dessa är ca 6-7 meter.
Jag vill helst undvika en stolpe mitt i trädäcket...
Det innebär att taket skulle ligga på bortre halvan av balken (från husväggen sett).
Kan man göra en konsturktion enligt bifogad bild (sett uppifrån), där de svarta linjerna är infästningar.
Logga in
Skapa konto
Pasjostrom skrev:
Vill ju så klart ha så lite böjning som möjligt, då jag tänker lägga ett enkelt plasttak på halva sträckan.
För spännvidder på 6-7 m så är det limträ eller stålbalk som gäller (inte minst för att vanliga reglar som mest finns i 5,2 m längd). Du kan visserligen säkert bygga en fackverkskonstruktion men den kommer inte bli liten och nätt...
Du ska inte skarva två reglar på mitten, det kommer inte fungera.
Även upplagspunkterna måste beaktas. När du säger stolpe, vad menar du då?
Du ska inte skarva två reglar på mitten, det kommer inte fungera.
Även upplagspunkterna måste beaktas. När du säger stolpe, vad menar du då?
ja den bilden begriper jag inte ett jota av.
Ta ett foto och förklara hur och var du tänkt taket.
Men det finns ju limträbalkar som är betydligt bättre för stora spännvidder. Det är oavsett snölasten på taket som kommer dimensionera din regel.
Ta ett foto och förklara hur och var du tänkt taket.
Men det finns ju limträbalkar som är betydligt bättre för stora spännvidder. Det är oavsett snölasten på taket som kommer dimensionera din regel.