tommib tommib skrev:
För spännvidder på 6-7 m så är det limträ eller stålbalk som gäller. Du kan visserligen säkert bygga en fackverkskonstruktion men den kommer inte bli liten och nätt...
Fackverkskonstruktion...
Pratar vi då om min senaste skiss?

Denna...
Skiss av en fackverkskonstruktion med triangulära sammanbindningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
  • Gilla
olahall
  • Laddar…
Ritning av en uteplats med måttangivelser och en soffa under ett planerat plasttak, stolpar vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
ja den bilden begriper jag inte ett jota av.
Ta ett foto och förklara hur och var du tänkt taket.
Men det finns ju limträbalkar som är betydligt bättre för stora spännvidder. Det är oavsett snölasten på taket som kommer dimensionera din regel.
Har lagt upp flera bilder, så vet inte vilken du syftar på. :/

Svårt att få med hur jag tänker på en bild.

Jag har en ritning...
Ritning visar plan för plasttak ovanför soffa med mått och stolpar nära en garages gavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ha ett plasttak över soffan.
Nederst i ritningen finns stolpar jag kan använda, som idag har ett plank på sig.
Överst på ritningen finns ett garage, vars gavel ligger mot den översta kanten på ritningen.

Jag vill alltså bara ha tak över soffan.
 
tommib tommib skrev:
Om den där bilden är från sidan så är det en fackverkskonstruktion ja.

Träguiden är ett bra ställe att börja för formler...

[länk]/


Jag kan inte hjälpa dig på rak arm då jag inte räknat på sådant här.
...hade jag fattat dessa formler hade jag ju kunnat räkna på det själv.
Hoppades väl på att något konstruktionsgeni kunde hjälpa mig här...

:)
 
Magnus E K
Två idéer: Montera ner taket 15 oktober och montera upp det igen 15 april så slipper du ta hänsyn till snölasten. Hur hög är väggen bakom soffan? Kanske går det att bygga ett "hängtak", särskilt i kombination med första idén.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tolkar jag dig rätt så vill du ha en bärlinan som du lägger takreglar och ett tak på över soffan.
Du lär garanterat behöva en limträbalk för att bära upp den konstruktionen, både för vindlast och snölast. Snölasten kan du fixa om du ställer upp en stolpe på mitten av bärlinan på hösten och tar bort på våren. För då sitter du ändå inte på uteplatsen.
Men oavsett så tror jag inte du kommer undan en limträbalk, det är rejäl spännvidd. Även om balken bara belastas på ena halvan.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Två idéer: Montera ner taket 15 oktober och montera upp det igen 15 april så slipper du ta hänsyn till snölasten. Hur hög är väggen bakom soffan? Kanske går det att bygga ett "hängtak", särskilt i kombination med första idén.
Man sätter upp en eller två stolpar på hösten som fixar snölasten
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Två idéer: Montera ner taket 15 oktober och montera upp det igen 15 april så slipper du ta hänsyn till snölasten. Hur hög är väggen bakom soffan? Kanske går det att bygga ett "hängtak", särskilt i kombination med första idén.
Vad är ”hängtak”?
Höjden bakom soffan är 2 meter idag. Men det är anpassningsbart, i värsta fall.
Helst behåller jag det på 2 meter.
 
Magnus E K
O olahall skrev:
Vad är ”hängtak”?
Höjden bakom soffan är 2 meter idag. Men det är anpassningsbart, i värsta fall.
Helst behåller jag det på 2 meter.
Jag vet inte vad den korrekta byggnadstekniska termen är. Tänkte mig något i stil med detta (sett från sidan):

Handritad skiss av en väggsektion med en stödbjälke och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men lär ställa en del krav på den övre infästningspunkten så om hela väggen är bara 2 meter går det nog inte.
 
O olahall skrev:
[bild] [bild] Kan man få ett lekmannabegripligt svar på hur mycket en regel av tryckt trä klarar?

Jag undrar vad en bräda på 45x220, 4500 lång (ställd på ”höjden”), klarar i vikt.

Om jag alltså fäster den i varje ände, hur många kilo kan jag då lägga på den i mitten, innan den börjar böjas...och när knäcks den?
(Bild A)

En annan fråga...
Om jag tar två brädor (samma som ovan), på ca 3 meter. Fäster den ena på ena sidan, den andra på andra sidan...mot varandra så de möts. Hur fäster jag de då bäst på mitten (där de då skarvas ihop), för att de ska klara så mycket vikt som möjligt?
(Bild B)

O olahall skrev:
[bild]

Har lagt upp flera bilder, så vet inte vilken du syftar på. :/

Svårt att få med hur jag tänker på en bild.

Jag har en ritning...
[bild]
Jag vill ha ett plasttak över soffan.
Nederst i ritningen finns stolpar jag kan använda, som idag har ett plank på sig.
Överst på ritningen finns ett garage, vars gavel ligger mot den översta kanten på ritningen.

Jag vill alltså bara ha tak över soffan.

Skulle det kunna funka om jag bygger en fackkonstruktion på plats?
Låt säga att jag stolpar upp (tillfälligt), så att fackkonstruktionen är böjd uppåt några centimeter. Jag bygger ett snyggt ramverk, som jag sedan lägger så smala reglar som möjligt på, för att fästa taket i.

Därefter tar jag bort stolparna...så den naturliga böjningen gör att konstruktionen blir rak (rakare).

Skiss av en fackverkskonstruktion med böjt ramverk och diagonala stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en uppåtböjd fackkonstruktion med mått och en skiss av möbler under, planerad för ett takprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Hur högt hade du tänkt att ha i tak över soffan då? Om där bara är 2 m utan tak och takreglar blir det inte jättemycket kvar efter att du satt dit rimligt dimensionerade reglar.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag vet inte vad den korrekta byggnadstekniska termen är. Tänkte mig något i stil med detta (sett från sidan):

[bild]
Men lär ställa en del krav på den övre infästningspunkten så om hela väggen är bara 2 meter går det nog inte.
Aha, du tänker att man fäster taket i den bakre delen i stället...!
Hm!
Ja, det innebär att jag nog skulle behöva smälla upp några nya stolpar i så fall...ganska rejäla kanske?

Men taket kommer i så fall ”hänga” ut ca 3 meter.

Skulle det funka??
 
Finns det ingen möjlighet att ha en eller två stolpar? Limträ tror jag är den rimligaste lösningen men spännvidden på 6-7m är ändå ett problem.
 
tommib tommib skrev:
Hur högt hade du tänkt att ha i tak över soffan då? Om där bara är 2 m utan tak och takreglar blir det inte jättemycket kvar efter att du satt dit rimligt dimensionerade reglar.
Alltså det räcker med 2 meter som lägst. Man kommer bara sitta där ändå.
Min tanke var 2 meter vid ryggen så att säga...sen uppåt. Balken kan jag dock bara fästa på ca 240 cm som högst (drygt).
 
Trädäck med beige loungemöbler under ett vitt segeldukstak, inga stolpar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solsegel spänt över ett trädäck utan stolpar, omgivet av utemöbler och grönska, med en undvikande av mittplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Finns det ingen möjlighet att ha en eller två stolpar? Limträ tror jag är den rimligaste lösningen men spännvidden på 6-7m är ändå ett problem.
Möjlighet...jo, men de kommer i så fall hamna mitt i golvet på trädäcket, vilket jag vill undvika.

Om jag hade varit ok med stolpar, hade detta inte varit några problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.