Den undre är en vanlig rörgänga, den övre är en klämringskoppling och gängan kan vara "vadsomhelst". Är röret en dimension som är gångbar idag, 18 eller 22, så kan du kapa en decimeter ifrån och gå på röret med en ny koppling.
Nu börjar det likna något
Skäms lite för att jag inte kom på att kolla under färgen liiite tidigare!
Summa sumarum Den undre är ett 20 rör och den övre en gammel klämringskoppling som jag skarvar på.
Mäter man inner diametern på kopparrör med? Röret är 16mm ytterdiameter!
Skäms lite för att jag inte kom på att kolla under färgen liiite tidigare!
Summa sumarum Den undre är ett 20 rör och den övre en gammel klämringskoppling som jag skarvar på.
Mäter man inner diametern på kopparrör med? Röret är 16mm ytterdiameter!
På kopparrör mäter man ytterdiameter.
De är aldrig gängade, utan lödda eller monterade med klämringskoppligar alt. moderna presskopplingar.
16 mm är en gammal standard som inte längre tillverkas rör eller detaljer för.
Det finns dock över gångar från 16 till gänga 1/2" eller 16 till 15mm rör alt 18mm eller 22 mm rör.
Sök på halvkoppling på rinkaby rör så ser du.
Mvh
De är aldrig gängade, utan lödda eller monterade med klämringskoppligar alt. moderna presskopplingar.
16 mm är en gammal standard som inte längre tillverkas rör eller detaljer för.
Det finns dock över gångar från 16 till gänga 1/2" eller 16 till 15mm rör alt 18mm eller 22 mm rör.
Sök på halvkoppling på rinkaby rör så ser du.
Mvh
Då var det fixat!
Kanske inte något skolexempel? Men det fungerar och jag slipper massa rör ivägen när jag skall kakla.
Dessutom skall jag passa på att flytta tvättbaljan och tvättmaskinen samtidigt!
Tog en 16/15 ballofix direkt på varmvattenröret och till kallvattenröret en VSH 20 koppling med utvändig gäng och en sån där blå VSH klämring på stålröret följt av en 20/15 övergång till en 15 ballofix.
På så sätt var det bara att kapa rören och smacka dit klämmisar på båda
Nu kan jag fortsätta med 15mm std kopparrör.
Tack för all hjälp & tips. Bira finns innestående ;-)
Kanske inte något skolexempel? Men det fungerar och jag slipper massa rör ivägen när jag skall kakla.
Dessutom skall jag passa på att flytta tvättbaljan och tvättmaskinen samtidigt!
Tog en 16/15 ballofix direkt på varmvattenröret och till kallvattenröret en VSH 20 koppling med utvändig gäng och en sån där blå VSH klämring på stålröret följt av en 20/15 övergång till en 15 ballofix.
På så sätt var det bara att kapa rören och smacka dit klämmisar på båda
Nu kan jag fortsätta med 15mm std kopparrör.
Tack för all hjälp & tips. Bira finns innestående ;-)
Super blue klämringarna är inte lämpliga på tappvatten sidan...ha den under uppsikt !
Dom är bara klassade till 8 bar.
Dom är bara klassade till 8 bar.
Precis.. jag hade nog hellre försökt gänga loss den lilla rörstumpen från t-röret och använt den invändiga gängan där.Pelle Persson skrev:
För övrigt är det en securex T-koppling du har på kopparröret. Därav den konstiga gängan. Det är ett system där man glödgade och kragade upp kopparröret, ungefär som man gör med bromsrör på bilar.
Rinkaby rör med fler har kulventiler ala Ballofix med utvändig gänga som passar i den nedre T-kopplingen och som ger dig en 15mm klämringskoppling på andra sidan. Har själv använt sådana när jag bytt rör i mitt radiatorsystem.
Glädjedödare där! ;-)
Vore tacksam om du kunde visa mig vilken av ventilerna du menar. Jag hittar ingen!
Men 8 bar i ledningarna?? Det låter mycket det!?
Enl VSH's egna specifikationer klarar kopplingen upp till 15bar vid 20 grader och 3/4 rör.
Men som sagt har du en smäckrare lösning tar jag gärna del av den.
Vore tacksam om du kunde visa mig vilken av ventilerna du menar. Jag hittar ingen!
Men 8 bar i ledningarna?? Det låter mycket det!?
Enl VSH's egna specifikationer klarar kopplingen upp till 15bar vid 20 grader och 3/4 rör.
Men som sagt har du en smäckrare lösning tar jag gärna del av den.
Ser bra ut
Blev ju bra det där.
Ett tips är att sätta dit ändpluggar på balofixen för att slippa oväntade duschar när någon råkar stöta till vredet.
Ett tips är att sätta dit ändpluggar på balofixen för att slippa oväntade duschar när någon råkar stöta till vredet.
Aj fan, där ljög jag! Körde en kulventil med vanlig gänga och sedan en rak klämringskoppling med rörjänga i den. Kopplingarna på bilden är 2760 och 3602.
...ja, du ser ventilerna längst ner på bilden, borde kanske beskurit den
...ja, du ser ventilerna längst ner på bilden, borde kanske beskurit den