1 556 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Matarverk på rullbord
Jag tror orsaken till att glaset är trasigt är att den fått en smäll, är en intryckning på den. Jag såg inte heller att det gick att byta glas, ser ut som glaset är satt på plats och hela "fronten" är inpressad för att hålla det på plats, men jag kanske borde kolla konstruktionen närmare?H heimlaga skrev:
Tack för ett bra förslag, tyckte onekligen det såg ut att stämma rätt bra med mina mått. Tyvärr passade det inte med gängan. Testade med två modeller från printables men ingen fungerade. Inte kontrollmätt om det faktiskt var gängan jag tänkt mig.ralvejd skrev:
Tror pg har fel vinkel, på din bild ser det ut som 60 grader, möjligen 55J JFrisk skrev:Jag tror orsaken till att glaset är trasigt är att den fått en smäll, är en intryckning på den. Jag såg inte heller att det gick att byta glas, ser ut som glaset är satt på plats och hela "fronten" är inpressad för att hålla det på plats, men jag kanske borde kolla konstruktionen närmare?
Tack för ett bra förslag, tyckte onekligen det såg ut att stämma rätt bra med mina mått. Tyvärr passade det inte med gängan. Testade med två modeller från printables men ingen fungerade. Inte kontrollmätt om det faktiskt var gängan jag tänkt mig.
Jag tycker det ser snarlikt ut sånna som sitter på hydraulikgrejjer. Har du någon hydralikbutik i närheten så kan du åka in med den så kanske dom kan hjälpa dig, om inte annat så lär dom kunna ta reda på vilken gänga det är då dom brukar vara lite av experter på sånt.
En gängtolk så du kan avgöra om det är tum eller M är väl annars en bra start för att försöka lista ut.
PG gängan är väl sånt som används på elgrejjer så du kanske kan kolla mot något lite mer pålitligt än en 3d print, eventuellt?
En gängtolk så du kan avgöra om det är tum eller M är väl annars en bra start för att försöka lista ut.
PG gängan är väl sånt som används på elgrejjer så du kanske kan kolla mot något lite mer pålitligt än en 3d print, eventuellt?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får kanske kika i en hydraulikbutik, om jag kan hitta någon.Rickard. skrev:
Jag tycker det ser snarlikt ut sånna som sitter på hydraulikgrejjer. Har du någon hydralikbutik i närheten så kan du åka in med den så kanske dom kan hjälpa dig, om inte annat så lär dom kunna ta reda på vilken gänga det är då dom brukar vara lite av experter på sånt.
[bild]
Såpass stora gängor brukar ändå fungera hyfsat att skriva på 3d-skrivare. De olika gängor jag skrev ut passade väldigt bra i varandra. Någon pg13-stos borde jag väl också kunna leta på i lådorna.
Jag håller med om att det ser ut som något åt det hållet. Det känns svårt att göra om det och få det tätt. Spontant känns det som att aluminiumläppen kommer spricka om den viks upp och dessutom är svår att pressa tillbaka på plats på ett bra sätt. Tyvärr saknar jag svarv, annars hade det kanske gått tillverka ett lämpligt pressverktyg att klämma åt med, nu känns det som ett väl krångligt projekt, speciellt i relation till vad ett nytt glas verkar kosta, om det bara går att hitta.H heimlaga skrev:
Jag kontaktade kullagret.com med min frågeställning och fick precis det förslag du gav. Alltid lite trist när frakten blir en betydande del av kostnaden men det får nog bli en beställning av denna!Rickard. skrev:
Så... Efter jag insåg att i tummens mått kunde 2,54cm/2 bli >2cm landade jag i att där nog var en halvtums rörgänga jag hade.
½" UNC liksom Whitworth, grov(BSW) och fin (BSW) verkar, mer rimligt vara knappa 13 mm medan ½ Whitworth R, rörgänga (BSP), nominellt är 20,96mm. Liksom amerikansk (NPT) med 21,4mm nominellt yttermått.
I detta läge fungerade det att testa gängorna med 3d-utskrifter, dock är ju båda så lika att de passar med varandra och naturligtvis ännu svårare att avgöra med den låga kvaliteten på en 3d-utskrift. Men med hur vanligt förekommande BSP verkade vara och hur svårt det var att hitta något med NPT blev det köp av glas med BSP-gänga, det det ut att vara rätt.
https://www.hpb.se/index.php/faq/43-info/235-gangstigningar
Beställde från Wiberger som levererade väldigt snabbt och problemfritt. Tyckte dock först frakten på 95kr kändes lite hög, innan jag insåg detta var någon service-avgift för småorder, och att ytterligare en frakt (39 kr) tillkom på detta. Detta i kombination att de inte kunde styra mig till rätt gänga med mina uppmätta mått drar ner lite. Men snabb respons på frågor och väldigt snabb leverans i kombination med rimliga produktpriser drar i alla fall upp lite.
Även en förpackning olja levererades idag.
½" UNC liksom Whitworth, grov(BSW) och fin (BSW) verkar, mer rimligt vara knappa 13 mm medan ½ Whitworth R, rörgänga (BSP), nominellt är 20,96mm. Liksom amerikansk (NPT) med 21,4mm nominellt yttermått.
I detta läge fungerade det att testa gängorna med 3d-utskrifter, dock är ju båda så lika att de passar med varandra och naturligtvis ännu svårare att avgöra med den låga kvaliteten på en 3d-utskrift. Men med hur vanligt förekommande BSP verkade vara och hur svårt det var att hitta något med NPT blev det köp av glas med BSP-gänga, det det ut att vara rätt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.hpb.se/index.php/faq/43-info/235-gangstigningar
Beställde från Wiberger som levererade väldigt snabbt och problemfritt. Tyckte dock först frakten på 95kr kändes lite hög, innan jag insåg detta var någon service-avgift för småorder, och att ytterligare en frakt (39 kr) tillkom på detta. Detta i kombination att de inte kunde styra mig till rätt gänga med mina uppmätta mått drar ner lite. Men snabb respons på frågor och väldigt snabb leverans i kombination med rimliga produktpriser drar i alla fall upp lite.
Även en förpackning olja levererades idag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden