Bra tänkt.
Anders

Ta inte helmatt färg!! risken är att den släpper från underlaget. där det är spacklat. Limmen som finns idag är så starka och kan påverka den matta färgen så att det kan bli problem i skarvar nästa gång du skall tapetsera, då försvinner både färg, spackel och tapet på dessa ställen, och då blir det rejält med merjobb den gången (antar att du vill tapetesera om någon gång). Jag tycker det är helt onödigt att måla om du köpt riktiga tapeter och inga typ 29 kr tapeter. Om du ändå bestämmer dig för att måla ska du använda minst glans 7.
fd målare

• Gilla
Axb
  • Laddar…
Jag hade kvar av två olika vita färger, en med glans 7 och en med glans 20. Kan jag använda båda?

Svar Ja
Anders

5.2 racing skrev:
Fel. Vi målar alla väggar innan tapetsering. Vid kant i kant. Jag säljer inte färg, men rekommenderar alla att göra det ändå. Mycket liten kostnad, och det blir mycket bättre. Använd en vanlig vattenbaserad grundfärg för vägg, så syns inte strukturen så väl heller.
Vid kant i kant. Då görs det altså i syfte att dölja en liten glipa i skarven mellan tapetvåderna. Inte i syfte att prima väggen för att inte spacklet ska suga lim eller att tapeterna är genomskinliga.
Det argumentet köper jag bättre än att man altid ska måla bakom tapeter. Men då behöver ju inte Etienne måla bakom eftersom tapeterna var gipsfärgade. (Låter annars som ett ganska trist tapetval men smaken är ju olika)

Säljer inte färg säger du, men du säljer tiden det tar att måla :eek:

Mellanbarn
Vad säger man till en kund som har köpt dyra tapeter och som fått genomslag pg av att man inte rekomenderat att måla först?
Den risken tar man inte som färghandlare. Det är bättre att sälja kvalitet än kvantitet.
Anders

Påstår envist att det visst finns fall då målningen inte behövs. Då är det inget generellt råd att altid måla bakom.
Om den jättetjocka gröna easy-up-tapeten jag tapetserade med på en vägg kan få genomslag från den tidigare vita väggen så skulle jag bli oerhört förvånad.

Välja målarfärg för att mätta spackel låter som en dyr lösning jämfört med tapetklister.
5.2.Racings argument om skravarna accepterar jag utan prut.

Och om du nu är färghandlare och säljer tapeter borde du ha en viss känsla för att vissa tjocka tapeter behöver inte målas bakom medan andra tapeter ger större risk för genomslag.

Sen framgår det ju också av trådskaparen att tapet och gipsvägg har samma färgskala. Hur kan man minska risken för genomslag genom ett lager färg i samma färg som gipset?

Sen hoppas jag att det framgår av mina smileys att jag inte på fullt allvar tror att alla tapethandlare rekomenderar målning för att få sälja mer färg. Som kund är det ju ganska enkelt att kolla försäljaren genom att fråga varför man ska måla bakom. Har säljaren bara argumentet att man brukar göra så skulle jag gå någon annanstans. Skulle jag däremot få argumentet att om jag har en färgstark tapet bakom den här tunna så kan jag få genomslag, så skulle jag glatt köpa färghink och roller också.

Anledningen till att jag skrev så var att många har svårt att bedömma bakgrundsfärgen kontra tapeten. Jag har varit med när en kund satt upp ljust beiga easyup tapeter direkt på en ny gipsvägg där det vita och även det gråa synts igenom tapeten. Så därför brukar man erbjuda och lägga som förslag att måla innan. Så klart att ska du sätta upp en mörkgrön tapet på en vit vägg så räcker det med en rollning mellan våderna i samma färg som tapeten. Men man ska erbjuda kunden alternativet för att genomslag kan komma och personen som drabbas blir skitsur för de får beställa nya tapeter. Men det får var och en avgöra själva vad de vill göra.
Anders

Punkt.

5.2 racing skrev:
Punkt.
Instämmer
:)

Helt klart
Anders

Ja ni jag vet inte... jag satte just upp svarta easy up tapeter hemma(kant i kant) och gult underlag. Med andra ord kan man tapetsera så behöver man inte måla bakom. Hujeda mig jag förlimmade inte spacklet heller de kommer säkert ramla ner snart ;)
Sen Anders sitter du här som färghandlare och ta inte illa upp nu men generellt vet färghandlare väldigt lite om hur det går till i praktiken. Med det vill jag inte säga att de är okunniga för jag har många gånger frågat om råd av färghandlare.

Vad jag vill säga är att det finns fler sidor av saken. Det är självklart inte fel att göra efter konstens alla regler, men för mig som kan och vet om vissa saker fungerar, har en annan syn på saken. Däremot rekomenderar jag inga att göra som jag om man inte vet vad man sysslar med.

Vad jag vill säga är att det finns fler sidor av saken. Det är självklart inte fel att göra efter konstens alla regler, men för mig som kan och vet om vissa saker fungerar, har en annan syn på saken. Däremot rekomenderar jag inga att göra som jag om man inte vet vad man sysslar med.

Givetvis.

Jag vet också vad som fungerar eller inte. Efter tio år som målare så vet jag att man bör grunda väggarna innan vid kant-i-kanttapeter.

Då fungerar det alltid.

Det bästa är att det är upp till var och en att själv välja hur hon/ han vill göra så kan man inte skylla på andra. Och det finns faktiskt färghandlare som har varit/ är målare.
Anders

Instämmer i att man bör måla innan man tapetserar! Vi har storenoverat vårt 70-tals hus och tog pga tidsbrist in en målarkille för att få hjälp med tapetsering i vissa rum. Han grundmålade alla väggarna innan tapeterna kom upp och resultatet blev toppen.

Vi gör nu likadant i resten av huset o det har hittills funkat jättebra :) så vi kör på....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.