Kolla gärna vad som gäller Johan, tycker ämnet är intressant även om det är aningen teoretiskt.

På mitt Hornbach kollar dom alltid på släpet innan jag kör in, men aldrig i bilen. I bilen kollar dom bara på väg ut.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Krilleman
Men som på tex ICA så är man inte skyldig till stöld innan man har lämnat butiken.

Var går gränsen för "butiken" i en drive in? Företagets "bom"?

• Gilla
nioiku
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Men som på tex ICA så är man inte skyldig till stöld innan man har lämnat butiken.
I en del butiker räcker det att du passerar kassalinjen. Hur det är på byggvaruhus har jag ingen aning.

Krilleman
Men vilken skillnad är det på dessa butiker kontra andra rent juridiskt då?

Och hur omsätter man detta till en drive in?

C
thomas33 skrev:
I en del butiker räcker det att du passerar kassalinjen. Hur det är på byggvaruhus har jag ingen aning.
Jepp, kassalinjen är det som gäller enligt praxis om jag inte är helt ute och cyklar. Så det är väl rimligen bommen/kassan på byggvaruhuset som gäller. Den bakomliggande orsaken är naturligtvis att det i dagens snabbköp hör till sakens natur att kunderna går runt i butiken och plockar på sig varor. Därmed har inget brott begåtts förrän det står klart att du inte har för avsikt att betala för varorna.
I en butik där varorna lämnas ut över disk torde det således vara helt OK att gripa någon direkt i butiken.

På Byggmax i Tumba (det är väl där bilden är ifrån?) tycker jag att de brukar ha ganska dålig koll. Jag har varit med om att de kollat vad som låg på släpet utan min medverkan. Jag reagerade på att det var billigare än förväntat och frågade om de också sett att det låg saker i bakluckan på bilen. När det efter visning av bakluckan blev ett högre belopp men fortfarande var billigare än förväntat tyckte jag att jag gjort mitt, så jag protesterade inte.

Man får inte hålla kvar någon om man inte själv SETT att den personen stulit. Jag tror att en titt i bilen är precis samma sak som att behöva visa upp sin väska i en butik. Alltså man behöver inte.

krilleman_215 skrev:

Var går gränsen för "butiken" i en drive in? Företagets "bom"?
Stäld är man bara skyldig till om man lämnar butiken med något man i te betalat för. Det är det inte frågan om här.

Avemo skrev:
På Byggmax i Tumba (det är väl där bilden är ifrån?) tycker jag att de brukar ha ganska dålig koll. Jag har varit med om att de kollat vad som låg på släpet utan min medverkan. Jag reagerade på att det var billigare än förväntat och frågade om de också sett att det låg saker i bakluckan på bilen. När det efter visning av bakluckan blev ett högre belopp men fortfarande var billigare än förväntat tyckte jag att jag gjort mitt, så jag protesterade inte.
Ja det där är från tumba. Handlar sällan där så jag vet inte hur det funkar idag, noterade bara att man inte informerar om att jag riskerar ett frihetsberövande om jag inte öppnar bakluckan....:)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
pappatilltvå skrev:
Jag har för mig att det krävs en husrannsakan eller väldigt hög misstankegrad för att polisen ska få titta i din bil. För det krävs alltså en polisanmälan. När anmälan är gjord och de tittat i din bil utan att hitta något kanske en polisanmälan om förtal kan vara aktuellt?
Eller så tycker polisen att man har lite röda ögon/verkar nervös eller annat svepskäl och eftersom du är i anslutning till fordonet är det helt i sin ordning att kika i bilen för att leta efter narkotika eller annat.

Du kan också bli ombedd att visa att du medför varningstriangel, välj själv på böter eller att öppna bakluckan och visa den. 😀

• Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
C
Vid senaste besöket på K-Rauta i Bromma noterade jag att de gjort om "kassakuren" till ett (f.ö. j-ligt skitigt och stökigt) varmförråd för färg o dyl. Skulle bara ha en burk kallasfalt så jag parkerade utanför och har ingen aning om hur det numera funkar om man kör in bilen, men jag antar att det är fritt blås in/ut och att man får gå med sin lapp till ordinarie kassan för att betala.

TS fråga är intressant, men mycket beror på förtroende. Skulle många börja vägra att öppna bilen, kommer det troligen bli slut på möjligheten att köra in och lasta varor med bil och släp.

• Gilla
Marsl
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Att köra in på någons fastighet är inte skäl nog för att få bilen genomsökt.
Nej. Det är tom ännu striktare. Även om de sett dig faktiskt stjäla något och gjort ett envars gripande (som man får om brottet är på bar eller färsk gärning och det finns fängelse i straffskalan) så får de faktiskt bara skyddsvisitera dig. Dvs de får besiktiga din kropp på ett sådant sätt att de kan säkerställa att du inte har vapen eller farliga föremål. Skall man vara strikt så får de inte ta reda på vem du är genom att t ex leta efter körkort i din plånbok, och rakt inte leta igenom exv. dina fickor efter stöldgods. Det är det man har polisen till. De får dock hålla kvar dig på platsen tills polis anlänt (polis måste tillkallas skyndsamt).

En bil blir svårt att hävda att man måste skyddsvisitera... Särskilt om du inte längre sitter i den. ;) ("Av den säckiga fjädringen på bilen att döma så misstänkte jag att han hade en atombomb i bakluckan..." ;))

Om de ändå skulle ta saker som är i din besittning så är det rent formellt självtäckt, även om, eller snarare främst, om du stulit det. (Det är änna det som självtäcksbrottet är till för.)

Om de håller kvar dig (och bilen då) utan att gripa dig så har de då eventuellt gjort sig skyldiga till olaga frihetsberövande. Något som är ett ganska allvarlig brott, de riskerar definitivt att åka på kännbarare straff än dig, särskilt om du inte tagit något.

Rent juridiskt så är din ställning som vanlig medborgare, vilket butikspersonal är, faktiskt ganska svag vad det gäller just att utreda och beivra stöld. (Vid hot mot liv eller hälsa så är din ställning starkare). (Att systemet ändå fungerar beror som vanligt på att vanligt folk inte stjäl i så stor omfattning att det blir ett problem.) Skyddsvakter, polismän osv. har en starkare ställning, men faktiskt inte så mycket som man kanske skulle kunna tro. Polisen föredrar faktiskt att hänvisa till samma lagar som gäller dig och mig, eftersom bevisbördan typiskt då blir lättare. (Samt några favoritparagrafer i polislagen...)

Som någon annan sagt så ligger deras lagliga rättighet snarast i att be att få titta i bilen innan du kör in och vägra att öppna bommen om du inte tillåter det. Även om de säger till dig att du inte får komma in i butiken så har vi som sagt dom på att det inte är olaga intrång (åtminstone i det fallet som prövats), så länge som de släpper in andra i butiken, men du kan naturligtvis aldrig tvinga dig in med våld. Om du kör ner bommen så lär det ju bli åtminstone skadegörelse... ;)

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Eller så tycker polisen att man har lite röda ögon/verkar nervös eller annat svepskäl och eftersom du är i anslutning till fordonet är det helt i sin ordning att kika i bilen för att leta efter narkotika eller annat.

Du kan också bli ombedd att visa att du medför varningstriangel, välj själv på böter eller att öppna bakluckan och visa den. ��
Ja, man får ju förmoda att butikspersonalen har såpass vett att de säger att de "Tycker att de såg dig ta något och lägga det i bilen och du har inte betalat för det". Då finns ju per automatik misstanke om brott som polisen då kan utreda. Och det är ganska riskfritt för butikspersonalen också, det är inte brottsligt att ha fel. ("Ja, ja, jag såg väl fel då...") Det är bara om du kan visa att de ljuger för att få polisen att ingripa som de ligger illa till, och det är ju i praktiken omöjligt.

Men det förutsätter som sagt att du är kvar, något som du inte behöver ställa upp på.

C
thomas33 skrev:
TS fråga är intressant, men mycket beror på förtroende. Skulle många börja vägra att öppna bilen, kommer det troligen bli slut på möjligheten att köra in och lasta varor med bil och släp.
Att snoka runt bland andras saker i jakt på eventuellt stöldgods utan skälig misstanke är i min värld raka motsatsen till förtroende. Tror inte att denna försäljningsform riskerar att försvinna i första taget. Vad skulle alternativet vara? Att låta kunderna kånka ut grejorna genom kassan? Då skulle de nog åka någon annanstans. Låta personalen köra ut grejorna på parkeringen? Det skulle behövas väldigt högt svinn för att uppväga den personalkostnaden.

Det känns dock som att dessa uppmaningar är på samma nivå som "vänligen visa upp medhavd väska/kasse"-skylten i matbutiken. Personligen har jag aldrig varit med om att de visat något intresse för bil/släp. Snarare brukar jag behöva springa runt som ett jehu och leta efter någon som kan skriva en nota.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.