Om vi för en stund bortser från det meningslösa i att störa sig på detta och fokuserar på det juridiska - När du kör ut ur brädgården på Hornbach, Bauhaus Kruta med flera vill dom gärna titta i bakluckan etc på bilen. Jag börjar känna mig mer och mer tveksam till att tillåta detta, helt enkelt för att jag inte tror dom har rätt att göra det.

Vad gäller egentligen?

Mig veterligen har jag inte ingått något avtal eller vid in eller utfart accepterat att köp eller vistelse där är förknippat med kontroll av min egendom.

Dessutom, OM det skulle vara så att jag har en alldeles ny och blänkande hammare i baksätet, vad ska man egentligen göra med det fyndet? Det är inte olagligt att ha en oanvänd hammare i baksätet, jag måste inte ha kvitto med mig på alla prylar jag har på mig eller i bilen (givetvis är det smidigt att kunna visa att man köpt den på annan plats, men glöm "smidigt" och sunt förnuft just nu). Inte kan jag väl fällas för stöld bara för att jag har en ny hammare i baksätet om ingen har sett mig ta den?

På Hornbach frågar dom alltid om dom får titta och jag svarar Ja. På K-ruta slet man upp dörren utan att fråga och det gjorde mig faktiskt irriterad - jag gillar inte att dom rör min bil utan att fråga, gillar inte att dom snokar i mitt privata - så jag slängde igen dörren igen och meddelade att vi inte har överenskommit någon sådan undersökning.

Så, vad gäller?

• Gilla
Nissens och 8 till
  • Laddar…
Du kör in på deras område och har därmed gått med på att de får titta i din bil! Godkänner du inte det, får du bära eller ta en vagn och lasta på den och utanför plocka över varorna i din bil.

Jag har sett att ByggMax har en skylt som förklarar att de registrerar regnummer och kommer att undersöka bilen vid utfart.

https://www.byggmax.se/kundtjanst/fragor-och-svar
Vänligen observera

När du kör in på Byggmax med täckt släp/bil och inte handlar något, så får du vara beredd att mätpersonal vill kika in i bilen/släpet innan det släpps ut.
Hjälp gärna till genom att öppna bagagelucka/släp, för att påskynda processen.

När du kör in på mätplatsen så för mätpersonalen in bilens registreringsnummer i en handdator, detta för att kunna se vilka bilar som har mätts av samt vilka bilar som har betalat. När du har lämnat in ditt mätkvitto i kassan samt betalat, försvinner registreringsnumret från datorn. Det sparas inte i något register.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
Äh, klart man inte har ingått ett avtal med bindande verkan genom att passera en skylt.
Självklart har de ingen som helst rätt att snoka i din bil.

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Thomas, att byggmax har information på sin hemsida räcker inte för att jag ska behöva få min bil genomsökt (dessutom står det ju där, lustigt nog, att det bara är om jag inte handlar något som dom ska söka igenom min bil).

Min byggmax har vad jag vet ingen information om detta vid infarten.

byggmax.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att köra in på någons fastighet är inte skäl nog för att få bilen genomsökt.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
cpalm skrev:
Självklart har de ingen som helst rätt att snoka i din bil.
Givetvis kan man krångla och neka, men om du vägrar har de dock rätt att hålla kvar din bil och invänta polis, då de därmed har skäl att misstänka att du stulit något.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
När det är en fråga om allmän hyfs är det inte säkert att man kommer så långt genom att bara titta på juridiken. De har förmodligen ingen rätt att titta i din bil. Förmodligen har de inte heller någon skyldighet att öppna bommen för din bil. Om du vägrar att visa insidan på bilen och de vägrar att släppa ut dig så kommer i extremfallet polisen att komma dit. De har däremot rätt att titta i bilen. I det scenariot har allt gått juridiskt riktigt till, men alla är förlorare.

Problemet är att mannen på K-rauta uppförde sig ohyfsat. Det finns bättre sätt att påpeka det än att vara ohyfsad själv. Vare sig man har rätt eller inte.

• Gilla
freni126 och 10 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Givetvis kan man krångla och neka, men om du vägrar har de dock rätt att hålla kvar din bil och invänta polis, då de därmed har skäl att misstänka att du stulit något.
Ja man kan tänka sig att det är resultatet, men är det verkligen skäl nog för ett envarsingripande där jag förvägras fortsätta min resa? Jag tror inte det, jag tror inte alls dom har rätt till det på en sådan misstanke.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Avemo skrev:
När det är en fråga om allmän hyfs är det inte säkert att man kommer så långt genom att bara titta på juridiken. De har förmodligen ingen rätt att titta i din bil. Förmodligen har de inte heller någon skyldighet att öppna bommen för din bil. Om du vägrar att visa insidan på bilen och de vägrar att släppa ut dig så kommer i extremfallet polisen att komma dit. De har däremot rätt att titta i bilen. I det scenariot har allt gått juridiskt riktigt till, men alla är förlorare.

Problemet är att mannen på K-rauta uppförde sig ohyfsat. Det finns bättre sätt att påpeka det än att vara ohyfsad själv. Vare sig man har rätt eller inte.
Som sagt, vi glömmer praktiken, vi vet alla att det finns smidiga sätt att ta sig ut ur en brädgård.

Varför har polisen rätt att titta i min bil? Jag kan tänka mig många goda skäl till att inte visa insidan. Jag känner mig som sagt mycket tveksam till att misstankegraden är så hög att man får genomsöka en bil.

MathiasS skrev:
mycket tveksam till att misstankegraden är så hög att man får genomsöka en bil.
polisen kanske inte söker igenom din bil, men brädgården har rätt att vägra dig att köra ut. Kan ta många timmar innan de kommer. :)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Som sagt, vi glömmer praktiken, vi vet alla att det finns smidiga sätt att ta sig ut ur en brädgård.

Varför har polisen rätt att titta i min bil? Jag kan tänka mig många goda skäl till att inte visa insidan. Jag känner mig som sagt mycket tveksam till att misstankegraden är så hög att man får genomsöka en bil.
Jag har för mig att det krävs en husrannsakan eller väldigt hög misstankegrad för att polisen ska få titta i din bil. För det krävs alltså en polisanmälan. När anmälan är gjord och de tittat i din bil utan att hitta något kanske en polisanmälan om förtal kan vara aktuellt?

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Min morfar berättade att han brukade gå med en hantel i en väska som gav utslag på stöldbågarna och sen när personalen ville kolla i väskan så vägrade han dem det. Sen kommer jag inte ihåg om de drog dit polisen eller om de lät honom gå. Skillnaden här är ju att något gett utslag som misstänkliggör min morfar och då får nog polisen kolla i väskan. Det krävs nog att någon sett dig göra något misstänkt på Byggmax för att polisen ska få kolla i bilen.

Stå på dig!

• Gilla
Frankoblanko
  • Laddar…
Jag tror inte att det är likhetstecken mellan att hålla kvar dig och att hålla kvar din bil. En domstol har till uppgift att bortse från praktiken, men i praktiken kan man inte göra det.

C
thomas33 skrev:
Misstanke räcker inte (för envar)! Ett envarsgripande kräver att 1) att brottet har fängelse i straffskalan och 2) att den gripne ertappats på bar gärning eller flyende fot. Dvs. de måste de facto ha bevittnat själva stölden. Det blir alltså väldigt pinsamt om det visar sig när polisen kommer att det inte finns något stöldgods och det är förmodligen i så fall istället frågan om olaga frihetsberövande.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Som butiksägare och icke ordningsvakt/polis (myndighetspersoner) har du faktiskt rätt att titta i väskor och andra persedlar INNAN kunden går in i butiken. Du kan därmed ställa ett motkrav för tillträde. Om kunden väl är inne i butiken är det "försent" för kontroll. Vi har en liten butik på jobbet fullsmockad med dyra prylar och fick en genomgång av väktarbolaget innan premiäröppnandet.
På Hornbach har de en skylt som säger just att man skall visa upp sin bil/lastbil/släpkärra INNAN man kör in.

Skall kolla med kunden advokatfirman vid nästa besök.

• Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
A
Gör sig inte byggvaruhuset sig skyldig till olaga frihetsberövande, egenmäktigt förfarande oeller något annat juridiskt gojs om de vägrar släppa ut en?

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.