Vill få bort källarkänslan då vi ska ha bodel nere i källaren. Och jag tycker inte om putsade väggar då dom påminner om just källare ;)

Samt att den lösningen blir på tok för dyr i sammanhanget. Med bra ventilation samt dränering som är utförd så bör jag gå ganska säker med stålreglar.
 
Samtliga innerväggar ät av lättbetong/puts. Och kommer riva ner väggarna till klk och matkällaren som syns på bilden. Även dom i tvättstugan.
 
KnockOnWood skrev:
Kanske lite isolering kan vara intressant.
Och mellanväggarna kan ju inte bara bestå av puts heller...
Men isoleringen skall sitta på utsidan inte på insidan av väggen !!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag avsåg ytterväggen.

Och naturligtvis menade jag inte att man skulle välta väggarna för jag uppfattade TS första inlägg som att det fanns befintliga väggar som skall täckas av gips men det var kanske fel.
 
Dom flesta av väggarna till höger där det är inredd källare kommer försvinna. Samt att grunden är isolerad med 100mm cellplast vid dränering förra året. Så ingen isolering kommer finnas inne i källaren.
 
  • Gilla
sirwio
  • Laddar…
Grillen skrev:
Vill få bort källarkänslan då vi ska ha bodel nere i källaren. Och jag tycker inte om putsade väggar då dom påminner om just källare ;)

Samt att den lösningen blir på tok för dyr i sammanhanget. Med bra ventilation samt dränering som är utförd så bör jag gå ganska säker med stålreglar.
Om vi bortser från utseendet så blir väl en omputsning och målning knappast dyrare än det du skall göra ??
 
oceanis skrev:
Men isoleringen skall sitta på utsidan inte på insidan av väggen !!!!!!!!!!!!!!!!!! ...
Det ena goda utesluter väl inte det andra?
Menar du att det alltid är fel att isolera källarväggar på insidan?
 
Då jag kan göra jobbet med stålreglar och gips själv så blir det ingen stor summa alls. Däremot måste jag leja bort putsandet, och det lär bli betydligt dyrare.
 
KnockOnWood skrev:
Det ena goda utesluter väl inte det andra?
Menar du att det alltid är fel att isolera källarväggar på insidan?
Ja i princip ;)
 
  • Gilla
Quantumlight och 1 till
  • Laddar…
S
Grillen skrev:
Då jag kan göra jobbet med stålreglar och gips själv så blir det ingen stor summa alls. Däremot måste jag leja bort putsandet, och det lär bli betydligt dyrare.
nog kan du putsa själv. bara att lära sig
 
SBH skrev:
kör med antingen eller. dock måste du till båda ha något mot golvet.
glöm inte att matrialet till väggen ej skall stå på betongen tryck upp skivan
Riktigt smidigt att regla med trä om man har liggande stålregel nere samt ev uppe då kan man kapa alla reglarna lika och dom passar ändå.
 
Att inreda källare speciellt äldre sådana är rn risk konstruktion. Se till att väggar och golv kan andas. När man tillägsisolerar källare hjälper man att dra in fukten i källaren som då får den att stanna i isoleringen vilket leder till mögel till slut. Vilket är väldigt tråkigt.
En väldränerad grund minskar risken men då du inte kommer se hur det ser ut kommer du inte kunna kontrollera hur fukten påverkar isoleringen. I källare ska man i väggar ha då lite hälsat ingen organiskt material då det ökar risken att fukt fastnar och mögel uppkommer. Även isoleringen i väggarna ska vara anpassad för källare. Nu när det är vintertid är det bra månader framför oss att måla källare då fuktigheten oftast är lägst nu och några månader framåt. Det kommer ge dig bästa hållbara resultat.

Hoppas bygget går bra
 
L
Man kan vilja isolera i källaren för att få bort ljud osv. Samt få en finare yta att ha tapeter på. Dock är det ett problem med ventilationen. Borde gå att lösa på något sätt, kan jag tycka.

Om du ska ha stål eller trä? Du kan alltid ta och lägga syllpapp under syllen samt även mellan regel och väggen. Målar du dessutom regeln (med överbliven färg). Så är det ännu bättre.
Annars kör stål. Det är ju säkrare.
 
Jag hade inte så mycket att göra på juldagen så jag tog tag i det sista rummet i källaren på ett hus från 20-talet.

Efter juldagen så var väggarna rena i det sista rummet på huset plus ett litet utanför, alla andra källarrum är färdigputsade. Nu blir det puts nästa gång jag är nere i huset så speciellt lång tid tar det inte.

Iofs så har jag alla maskiner på plats så det är ingen tidsspillan för att fixa sådant. Men rummet var ca 3x3 meter plus lite utanför.


Källarvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu drar nog diskussionen iväg i ett sidospår här :D Källaren är dränerad samt isolerad Utvändigt med 100mm cellplast! Så det kommer alltså inte bli någon isolering från insidan, jag är medveten om dom riskerna.

Blir nog stålreglar överallt där "ny vägg" ska fixas så det blir rätt överallt. Det kommer lämnas 10-15mm spalt både i underkant sant överkant så att luft kan cirkulera. Eller så slänger jag dit lite luftspalter med galler.
 
Oceanis, jag har ca 65kvm som jag isf måste riva ner puts på och har inga verktyg själv för att lösa det (förrutom hammare och mejsel) men skulle aldrig få för mig att riva ner såpass mycket puts utan elektriska maskiner. Och där drar det iväg i pengar, dels att hyra maskiner samt att sen leja bort arbetet med putsningen då jag inte får det så slätt som jag kräver.

Summan lär nog landa en bit över 20.000kr! och med enbart stålreglar och gips kommer summan vara under 10.000kr vilket jag hellre kör på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.