3 606 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
Måste jag byta panel?
Har du en cirkelsåg?B Blå baronen skrev:
Ta bort lockbrädan, skruva fast ett stöd, ställ sågen på 45⁰ och ett lagom djup.
Varje enskild dålig planka ska kapas som Anders bild illustrerar ett par poster upp.B Blå baronen skrev:
Hos mig gjordes det på frihand, men det lär ju bli mer exakt om man kan ta loss plankan och kapa med gersåg/cirkelsåg.
Hittade en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De vita är alltså de nya plankorna som är ditsatta efter att ett par ruttna bitar från fasaden kapats bort.
Rakt framifrån är varje bräda kapad i 90grader, men ser man från sidan så har de vinklat snittet så vatten kan rinna ut istället för in bakom fasaden(antar jag) .
Jahaa nu fattar jag(tror jag). Man kapar det så här helt enkelt?Unikt namn skrev:Varje enskild dålig planka ska kapas som Anders bild illustrerar ett par poster upp.
Hos mig gjordes det på frihand, men det lär ju bli mer exakt om man kan ta loss plankan och kapa med gersåg/cirkelsåg.
Hittade en bild.
[bild]
De vita är alltså de nya plankorna som är ditsatta efter att ett par ruttna bitar från fasaden kapats bort.
Rakt framifrån är varje bräda kapad i 90grader, men ser man från sidan så har de vinklat snittet så vatten kan rinna ut istället för in bakom fasaden(antar jag) .
Dra ett 90° streck med timmermanspennan över plankan.
Såga sen noga efter strecket, men med något mer än 45° vinkel. Misslyckas detta så kan man minska vinkeln på brädan man sätter dit istället...
Det enda som är viktigt är att snittet i framkant blir rakt, vinkeln är inte så kritisk, den ska bara vara lika med vinkeln på reparationsbrädan eller något mer. Bräderna behöver ju inte direkt ligga an mot varandra där bakom fasadytan.
Såga sen noga efter strecket, men med något mer än 45° vinkel. Misslyckas detta så kan man minska vinkeln på brädan man sätter dit istället...
Det enda som är viktigt är att snittet i framkant blir rakt, vinkeln är inte så kritisk, den ska bara vara lika med vinkeln på reparationsbrädan eller något mer. Bräderna behöver ju inte direkt ligga an mot varandra där bakom fasadytan.
Ett av problemen vid sådana här lagningar är att hitta en ny planka i exakt lika tjocklek. OK en halv mm fel får man lätt räkna med, och gör inte så mycket. Men de som suttit uppe i många år har torkat ihop bra. Och dimensioner på sågat är inte alltid så high tech.