Ska installera häll och ugn och har lite funderingar. Två faser går till hällen och en till ugn. Ugnen är på 3000W och jag funderar på om den klarar sig på en 10A-säkring? Om inte så behöver jag ju säkra upp till 16A och min fråga är då om jag måste höja huvudsäkringarna också som idag är på 16A. Måste huvudsäkringarna vara större än normcentralens säkringar?

Tack på förhand?

Redigerat:
Säkra häll & ugn minst 16A, det brukar man göra. Lär inte funka så bra annars. Om du har 2.5mm² kabel vill säga.

Nej sålänge du inte får problem att huvudsäkringen löser.
3000W är ~13A. Du har en liten marginal upp till 16A på fasen som ugnen ligger på.

och hur länge står ugnen och brassar på med 3kw?? nej just det, inte så många minuter tills den fått upp värmen och börjar gå intermittent, så jag sätter min högra hand på att den klarar sig på en 10A säkring!
en 3.3kw byggfläkt körde jag på en 10A i 2 timmar tror jag innan den löste ut, och då gick den konstant då det var en källare som skulle torkas upp.
själv har jag 3x10A till spis/ugn och det funkar utmärkt

Huvudsäkring MÅSTE inte vara störst men det ger ingen selektivitet men skit samma ugnen drar inte full effekt så länge och din huvudsäkring klarar minst 20 A under en timme.

Protte

O
Tja min ugn funkar utmärkt på en 10A säkring. Dock sitter den ensam på den säkringen.

Man kan ju också välja en säkring till ugnen med lite snabbare utlösningskarakteristik, typ B, vilket innebär att den klipper snabbare vid överlast än vad huvudsäkringen gör, ifall denna är en trög variant.

Tackar hjärtligaste för alla svar. Ugn installerad ensam på en 10A-säkring, hällen på ensam på två 10A-säkringar. Fungerar utmärkt!

SkaneErik skrev:
Man kan ju också välja en säkring till ugnen med lite snabbare utlösningskarakteristik, typ B, vilket innebär att den klipper snabbare vid överlast än vad huvudsäkringen gör, ifall denna är en trög variant.
B & C har samma karakteristik vid överlast, det är vid kortslutning B är snabbare.

snaggletooth skrev:
B & C har samma karakteristik vid överlast, det är vid kortslutning B är snabbare.
Jaså, det var nytt för mig! I vilka sammanhang har man nytta av en C-säkring då? Vid stora motorer med hög startström eller?

SkaneErik skrev:
Jaså, det var nytt för mig! I vilka sammanhang har man nytta av en C-säkring då? Vid stora motorer med hög startström eller?
Ungefär så ja! Men det är snarare så att man sätter C som standard och B vid behov.

prototypen skrev:
Huvudsäkring MÅSTE inte vara störst men det ger ingen selektivitet men skit samma ugnen drar inte full effekt så länge och din huvudsäkring klarar minst 20 A under en timme.
Det man ska tänka på är att om man har två seriekopplade säkringar (= me samma last) på samma värde och en går, så blir normalt den som inte går skadad och bör därför bytas. Det kan bli riktig cirkus annars om man kör motorer. Så om man har 25A både på huvudsäkring och en grupp ska man absolut byta båda om gruppsäkringen går eller, om överlasten kom från gruppen, huvudsäkringen går.

Tack för alla svar. Det blev en kompromiss med en 13A säkring. Funkar bra hitintills.

Bra lösning :)

/Karl

Redigerat av moderator:
spinout skrev:
Nej sålänge du inte får problem att huvudsäkringen löser.
3000W är ~13A. Du har en liten marginal upp till 16A på fasen som ugnen ligger på.
Vad skulle den marginalen göra för nytta?? Det är ju inte variationer i effekt hos ugnen som får huvudsäkringen att lösa utan variationer i effekt hos övriga förbrukare på samma fas. Alltså kvittar det hur man avsäkrar ugnen så länge man inte väljer en säkring med så låg styrka att den löser efter typ 10 minuter.

Enda nyttan skulle vara vid en kortslutning eller liknande i ugnen, men hur ofta inträffar det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.