5 556 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Måste huvudsäkringen vara störst??
Sida 1 av 2
Ska installera häll och ugn och har lite funderingar. Två faser går till hällen och en till ugn. Ugnen är på 3000W och jag funderar på om den klarar sig på en 10A-säkring? Om inte så behöver jag ju säkra upp till 16A och min fråga är då om jag måste höja huvudsäkringarna också som idag är på 16A. Måste huvudsäkringarna vara större än normcentralens säkringar?
Tack på förhand?
Tack på förhand?
Redigerat:
Säkra häll & ugn minst 16A, det brukar man göra. Lär inte funka så bra annars. Om du har 2.5mm² kabel vill säga.
och hur länge står ugnen och brassar på med 3kw?? nej just det, inte så många minuter tills den fått upp värmen och börjar gå intermittent, så jag sätter min högra hand på att den klarar sig på en 10A säkring!
en 3.3kw byggfläkt körde jag på en 10A i 2 timmar tror jag innan den löste ut, och då gick den konstant då det var en källare som skulle torkas upp.
själv har jag 3x10A till spis/ugn och det funkar utmärkt
en 3.3kw byggfläkt körde jag på en 10A i 2 timmar tror jag innan den löste ut, och då gick den konstant då det var en källare som skulle torkas upp.
själv har jag 3x10A till spis/ugn och det funkar utmärkt
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Huvudsäkring MÅSTE inte vara störst men det ger ingen selektivitet men skit samma ugnen drar inte full effekt så länge och din huvudsäkring klarar minst 20 A under en timme.
Protte
Protte
B & C har samma karakteristik vid överlast, det är vid kortslutning B är snabbare.SkaneErik skrev:
Det man ska tänka på är att om man har två seriekopplade säkringar (= me samma last) på samma värde och en går, så blir normalt den som inte går skadad och bör därför bytas. Det kan bli riktig cirkus annars om man kör motorer. Så om man har 25A både på huvudsäkring och en grupp ska man absolut byta båda om gruppsäkringen går eller, om överlasten kom från gruppen, huvudsäkringen går.prototypen skrev:
Bra lösning
/Karl
/Karl
Redigerat av moderator:
Vad skulle den marginalen göra för nytta?? Det är ju inte variationer i effekt hos ugnen som får huvudsäkringen att lösa utan variationer i effekt hos övriga förbrukare på samma fas. Alltså kvittar det hur man avsäkrar ugnen så länge man inte väljer en säkring med så låg styrka att den löser efter typ 10 minuter.spinout skrev:
Enda nyttan skulle vara vid en kortslutning eller liknande i ugnen, men hur ofta inträffar det?