Vi måttbeställde en dyr och fin diskbänk från Landskrona rostfria för att vi skulle kunna få in en diskmaskin i 50-talsköket (hoarna satt fel på den gamla), och köpte samtidigt av samma företag en blandare, Blancomaster: BLANCOMASTER Control
Art.nr: 513464 / 513465
Men nu då rörmokaren ska koppla in det hela så säger han att denna blandare inte är avsedd för diskmaskin! :S Jag får inte tag på företaget som sålde den, de kanske har semesterstängt, men jag hade ingen aning om att det fanns blandare som inte var avsedda för diskmaskin. Och nu när jag tittar på deras hemsida ser jag att det bara är ett fåtal som har avstängningsfunktion: men hur många beställer dyra diskbänkar utan att ha tänkt ha diskmaskin?
Är det rörmokaren som överdriver eller är Landskrona Rostfria gammeldags? Och vad ska jag göra? Den var ju inte särskilt billig direkt den där blandaren. :(
 
Tja i mitt boende så sitter diskmaskinen kopplad till ett eget uttag under diskbänken med egen avstängning i form av en kulventil. Att stänga av vattnet mellan diskningarna är det väl ingen som gör idag med en modern diskmaskin? Speciellt inte då de flesta väl har en dubbel slang och magnetventilen vid uttaget och inte nere i maskinen?
 
Be han montera en förgrening på ena vattenledningen (varmt eller kallt) innan blandaren med en ballofix på.
 
Nej jag förstår inte heller varför man ska hålla på och stänga av vattnet? Vi hade diskmaskin tidigare utan någon speciell avstängningsfunktion.
Men de sa att de inte ville göra det för då skulle garantin inte gälla. :S
 
"Reglerna" säger väl att avstängningen ska vara lätt åtkomlig och det har väl diskuterats i ett antal trådar om det innebär att det ska sitta en avstängning på blandaren eller om det räcker med en ballofix under diskbänken. Vi har det senare och rörisen har jag för mig kommenterade det men hade inga problem med att montera den.

Men jag fick nyligen se en riktigt snygg lösning som gör att man kan ha en blandare utan avstängning och samtidigt en diskret och lättåtkomlig avstängning på diskbänken. Det var en touchknapp stor som en enkrona som monteras på diskbänken och jag har för mig att en tryckning = 2 timmar, två tryckningar = 12 timmar och sen slår den av automatiskt. Så i det fallet så behöver man inte bry sig om att slå av och på utan trycker bara en gång när man ska diska så slår den på vattnet och man kan ha en blandare utan avstängning och istället få en snygg och säker funktion som alltid stänger av sig själv efter en viss tid.
 
mr_bygg skrev:
"Reglerna" säger väl att avstängningen ska vara lätt åtkomlig och det har väl diskuterats i ett antal trådar om det innebär att det ska sitta en avstängning på blandaren eller om det räcker med en ballofix under diskbänken. Vi har det senare och rörisen har jag för mig kommenterade det men hade inga problem med att montera den.
När jag beställde blandaren så tittade jag på följande länk, som Landskrona rostfria gav mig:
http://www.skanco.se/k-ksblandare/

Det finns ju inget sätt att se att dessa blandare skiljer sig vad gäller diskmaskin. Hur sjutton ska man kunna veta det?:@

Vad är en ballofix för övrigt? :blushing:
 
Tiger79 skrev:
Be han montera en förgrening på ena vattenledningen (varmt eller kallt) innan blandaren med en ballofix på.
Tydligen ville han inte göra det.:(
 
Tiger79 skrev:
Be han montera en förgrening på ena vattenledningen (varmt eller kallt) innan blandaren med en ballofix på.
Ett klargörande:
Diskmaskinen ska kopplas på kallvattnet.


/Vojma
 
Petronille skrev:
När jag beställde blandaren så tittade jag på följande länk, som Landskrona rostfria gav mig:
[länk]

Det finns ju inget sätt att se att dessa blandare skiljer sig vad gäller diskmaskin. Hur sjutton ska man kunna veta det?:@

Vad är en ballofix för övrigt? :blushing:
Om man väljer SÖK på länken ovan och skriver diskmaskin i fritextfältet får man upp de som passar. På dessa ser man tydligt en extra liten kran, för avstängning av diskmaskinen. Det står även "med diskmaskinsavstängning" i ledtexten på dem.
 
cem77 skrev:
Tja i mitt boende så sitter diskmaskinen kopplad till ett eget uttag under diskbänken med egen avstängning i form av en kulventil. Att stänga av vattnet mellan diskningarna är det väl ingen som gör idag med en modern diskmaskin? Speciellt inte då de flesta väl har en dubbel slang och magnetventilen vid uttaget och inte nere i maskinen?
Självklart stänger man av vattnet! Förr eller senare pajar något vitalt i maskinen och då vill jag inte ha oändligt med vatten utströmmandes i köket (som ju varken har brunn eller fuktspärr).
 
Anna_H skrev:
Om man väljer SÖK på länken ovan och skriver diskmaskin i fritextfältet får man upp de som passar. På dessa ser man tydligt en extra liten kran, för avstängning av diskmaskinen. Det står även "med diskmaskinsavstängning" i ledtexten på dem.
Konstigt för jag hittar inget sånt fält.:S
Men i vilket fall måste man ju känna till att skillnaden ens finns för att bry sig om att söka. Och om det är standard, varför är inte alla blandare sådana? Det verkar ju som om det snarare hör till undantagen? Jag förstår ingenting faktiskt.
 
Consensus skrev:
Självklart stänger man av vattnet! Förr eller senare pajar något vitalt i maskinen och då vill jag inte ha oändligt med vatten utströmmandes i köket (som ju varken har brunn eller fuktspärr).
Oj då vi har verkligen inte stängt av maskinen i vår tidigare lägenhet. Jag har inte ens tänkt på det, annat än kanske då vi rest bort. Det var hyresrätt men förberett för diskmaskin och det fanns garanterat ingen avstängningsknapp på blandaren.

Menar du alltså att man varje gång man använt maskinen ska stänga av vattnet? Alltså minst en gång om dagen? Och vad är det som säger att den går sönder när den inte är igång?:S
 
Jo nu hittade jag sökfältet. Och det var ju bara fem modeller av säkert femtiotalet som hade sådan. :x
 
Anledningen till att man vill ha en avstängning på kranen är väl att man alltid SKA slå av och på vattnet när man kör diskmaskinen. Men jag skulle gissa att oavsett om avstängningen sitter på blandaren eller är en ballofix under diskbänken så struntar nog många i att slå av och sätta på just när man diskar.

Med den lösning jag tog upp tidigare så har man en snygg lösning med en inbyggd timer som slår på vattnet i x antal timmar som sen automatiskt slår av. Inte svårare än att istället för att trycka på start på diskmaskinen så trycker man på två knappar innan man kör igång, men vattnet är bara på en begränsad tid vilket borde vara den optimala lösningen. Att ha en avstängning på kranen eller under diskbänken är väl sak samma, möjligen tar det två sekunder extra att vrida av ballofixen under diskbänken, men i bägge fallen krävs det att man stänger av vattnet efter varje disk annars så spelar det ingen roll. Så att kräva att det ska finnas en avstängning på blandaren tycker jag är obegripligt, men en lösning med en timer som alltid slår av vattnet efter x timmar borde vara något som jag kan tänka mig att man skulle rekommendera.
 
Det är större risk att den går sönder när den inte är igång, dels eftersom det är mycket flera timmar den inte är igång, och dels för att det blir högre tryck i slangen när det inte rinner vatten i den.

Vi stänger inte av dagligen, men alltid när vi reser bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.