Alla seriösa däcksfirmor har moment hylsor till sina mutterdragare ;)

Så låt dem gärna skifta däck i fortsättningen också....

Håll dock koll på bilverkstäderna, när de tar fram mutterdragarn för att skruva i dina tändstift i en aluminium topp, byt verkstad ;D
 
OkQ8as stora däckverkstad i Fruängen (södra stockholm) kör tex med momentnycklar med enmetersskaft. Man har haft så mycket problem med folk som klagar på att man inte får av däcken + sönderdragna muttrar/bultar att man nu gör på detta sättet. Fästa + skruva av med maskin, moment med skaft.
 
finns ju som sagt momentstavar till luftmaskiner, ser ut som en förlängare men med fast monterad hylsa, kör fullt med muttermaskinen o de blir rätt moment. momentnyckel på däckverkstad låter bökigt, kanske för hemmapularen som inte gör de så ofta.
 
Ja, jag trodde alla verkstäder gjorde så, dvs körde med luftburet och momentstavar. Så gjorde min far i hanses verkstad iaf :)
 
obs !!!
läs fälgleverantörernas villkor
vid montering " BÖR EJ MUTTERMASKIN ANVÄNDAS "
ej heller vid montering-demontering av fälg-lås

snart är det vår igen och hoppas att alla får lös
sina hjul utan problem.

ps ! det finnes " RIKTIGA FÄLGKORS " som håller
även om man måste använda förlängare.
 
För många år sedan så misslyckades jag med däcksbytet, drog sönder allt jag hade på EN bult. Fick hjälp på en gummiverkstad, dom tog ett vanligt fälgkors, förlängde med 3m järnrör. Korset gick av.

Sedan drog dom i övriga bultar lite löst, körde ett varv runt kvarteret, därefter lossnade bulten lätt som en plätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.