MagHam skrev:
PVC rör före 1973 kan ha problem med sprödhet, och rentav vara sämre än äldre gjutjärnsrör.
Mm har läst det med. Tror att vi kanske behöver byta avloppsrören. Får se vad det kan landa på. Blir glad om det är 100 000 före rot men räknar nog med kanske dubbla... Jisses.
 
Hur tänker du nu? Varför skulle det bli så dyrt? För att ens kunna uppskatta priset lär man ju veta var i plattan dom går. Jag skulle filmat först innan jag målat fan på väggen.
 
Chrissofsweden skrev:
Hur tänker du nu? Varför skulle det bli så dyrt? För att ens kunna uppskatta priset lär man ju veta var i plattan dom går. Jag skulle filmat först innan jag målat fan på väggen.
Tänker på om de ska bila upp golvet i två badrum, rn toalett, ett kök samt tvättstuga för att byta ut rören i plattan. Låter dyrt i mina öron men jag hoppas att det är att jag är nojjig.
 
Men det kan ni göra själva. Be röris plugga om ni inte vill göra det själv, kartlägg rören med hjälp av kameran och hyr en bilmaskin :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Väggmonterade vattenrör med en blå avstängningsventil och mätare, omgivna av äldre rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är avstängningsventilen om det ger något kring vad det kan vara för rör.
 
O
Att relina sina stammar är inget fel. Det är absolut en rumsren bransch idag. Jag var med och tog beslut om att relina samtliga stammar i den brf jag bodde. Så jag har fullt förtroende för tekniken. (Du kommer alltid hitta vissa som är kritiska.)
Vad som skall göras i ditt fall är en annan fråga. Jag skulle själv bytt allting. När man ändå håller på. Däremot om det är någon stam som är väldig svår att byta så skulle jag absolut fundera på relining.
 
Chrissofsweden skrev:
Men det kan ni göra själva. Be röris plugga om ni inte vill göra det själv, kartlägg rören med hjälp av kameran och hyr en bilmaskin :)
Det är ju en idé. Får snacka med min svärfar. Han gjorde i princip all renovering på sitt hus själv. Tänker att han kanske har erfarenhet av det.
 
Odjuret skrev:
Att relina sina stammar är inget fel. Det är absolut en rumsren bransch idag. Jag var med och tog beslut om att relina samtliga stammar i den brf jag bodde. Så jag har fullt förtroende för tekniken. (Du kommer alltid hitta vissa som är kritiska.)
Vad som skall göras i ditt fall är en annan fråga. Jag skulle själv bytt allting. När man ändå håller på. Däremot om det är någon stam som är väldig svår att byta så skulle jag absolut fundera på relining.
Om jag ska göra något åt rören i plattan vill jag helst byta men jag kanske kan göra som tidigare sagts i tråden att relina en del av rören om det är för knepigt att byta.
 
Krilleman
Har du möjlighet att bila upp och byta allt under plattan så gör det innan du bygger på med nya ytskikt. Ett ypperligt läge att gräva ur, fylla med kapillärbrytande skikt, ev byggplast för radon, isolera, och få in vattenburen golvvärme i betongen.

Vill du inte kosta på detta i hela plattan (vilket blir väldigt dyrt fort) så kan man göra som jag. Det mesta av avloppet gick under kombinerad tvättstuga/dusch. Så hela det golvet bilades ur. Resterande vägar där avlopp skulle fram så bilade jag bara upp rännor (pannrum & matkällare). Det känns skönt att ha allt nytt trots att mina befintliga rör (gjutjärn) var i god kondition. Under kantbalken vid ytterväggen har jag tunnlat mig fram så mycket att det gick att kapa med tigersågen ganska långt ut, så man kan ansluta på den nya plasten när det är aktuellt för kommunalt VA där jag bor.

Mitt recept på denna framgången var:
Hyra två TE1000 och två luftrenare på Ramirent över en helg.
Lastväxlarflak utkört från återvinningsstationen att kasta betong/urgrävt material.
Fyra hårda kamrater som bilade & bar en hel dag.
Middag och grogg på kvällningen i frikostig mängd.
Mindre glad sambo då huset var fyllt med byggdamm dagen efter, trots god täckning av dörrar och dubbla luftrenare.

Avlopp och vatten donade jag med under nästkommande dagar. Rännorna som bilades upp göts igen omgående så huset blev funktionsdugligt ganska omgående. Tvättstugan drog ut på tiden för färdigställandet (som vanligt). Men jag har en tvättmaskin i pannrummet också, så vi var inte helt lottlösa utan fungerande tvättstuga. Bifogar egenhändigt gjord CAD-ritning hur min bottenplatta ser ut.

Visa bilaga 201413

Lite mer läsning hur tvättstugan tog form från idé till färdigställning går att läsa om här:
https://www.byggahus.se/forum/badru...-pa-betong-undrar.html?highlight=tv%E4ttstuga
https://www.byggahus.se/forum/socia...en-nastan-fardigt.html?highlight=tv%E4ttstuga

Min åsikt är alltid att börja i rätt ände i en renovering. Jag har inte brytt mig så mycket om ytskikten. Men avlopp, vatten, värme & el är helt utbytt i hela huset.

Lite "bonus" på har jag dock, då jag inte är helt novis på rörmokeriet, utan har det som yrke ;) Elektriker har jag också på jobbet, så det gick oerhört lätt att byta all el. Allt från bottenplatta för elmätaren, till vägguttag är nytt.

Känns betydligt skönare att pyssla med ytskikten senare när jag vet att allt under är ordentligt utfört. (y)
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
...
Min åsikt är alltid att börja i rätt ände i en renovering. Jag har inte brytt mig så mycket om ytskikten. Men avlopp, vatten, värme & el är helt utbytt i hela huset.
...
Känns betydligt skönare att pyssla med ytskikten senare när jag vet att allt under är ordentligt utfört.
Läs detta noga! Det är mycket klokt sagt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Har du möjlighet att bila upp och byta allt under plattan så gör det innan du bygger på med nya ytskikt. Ett ypperligt läge att gräva ur, fylla med kapillärbrytande skikt, ev byggplast för radon, isolera, och få in vattenburen golvvärme i betongen.

Vill du inte kosta på detta i hela plattan (vilket blir väldigt dyrt fort) så kan man göra som jag. Det mesta av avloppet gick under kombinerad tvättstuga/dusch. Så hela det golvet bilades ur. Resterande vägar där avlopp skulle fram så bilade jag bara upp rännor (pannrum & matkällare). Det känns skönt att ha allt nytt trots att mina befintliga rör (gjutjärn) var i god kondition. Under kantbalken vid ytterväggen har jag tunnlat mig fram så mycket att det gick att kapa med tigersågen ganska långt ut, så man kan ansluta på den nya plasten när det är aktuellt för kommunalt VA där jag bor.

Mitt recept på denna framgången var:
Hyra två TE1000 och två luftrenare på Ramirent över en helg.
Lastväxlarflak utkört från återvinningsstationen att kasta betong/urgrävt material.
Fyra hårda kamrater som bilade & bar en hel dag.
Middag och grogg på kvällningen i frikostig mängd.
Mindre glad sambo då huset var fyllt med byggdamm dagen efter, trots god täckning av dörrar och dubbla luftrenare.

Avlopp och vatten donade jag med under nästkommande dagar. Rännorna som bilades upp göts igen omgående så huset blev funktionsdugligt ganska omgående. Tvättstugan drog ut på tiden för färdigställandet (som vanligt). Men jag har en tvättmaskin i pannrummet också, så vi var inte helt lottlösa utan fungerande tvättstuga. Bifogar egenhändigt gjord CAD-ritning hur min bottenplatta ser ut.

[bild]

Lite mer läsning hur tvättstugan tog form från idé till färdigställning går att läsa om här:
[länk]
[länk]

Min åsikt är alltid att börja i rätt ände i en renovering. Jag har inte brytt mig så mycket om ytskikten. Men avlopp, vatten, värme & el är helt utbytt i hela huset.

Lite "bonus" på har jag dock, då jag inte är helt novis på rörmokeriet, utan har det som yrke ;) Elektriker har jag också på jobbet, så det gick oerhört lätt att byta all el. Allt från bottenplatta för elmätaren, till vägguttag är nytt.

Känns betydligt skönare att pyssla med ytskikten senare när jag vet att allt under är ordentligt utfört. (y)
Tack för ett bra inlägg! Det var lite det här som jag var ute efter med tråden. Att få lite tips och erfarenheter av folk som gjort något liknande. Nu förstår jag att du kunnat dra ner på kostnaden med din yrkeskunskap, men rent hypotetiskt, hur mycket tror du att din vvs-renovering (utan elektriker) hade gått på om du hade lejt ut det? På ditt hus alltså...
 
Fantastiskt Krille! Skrattade högt åt din CAD-ritning i HD :D
 
Hur allvarligt är egentligen ett avloppsläckage under plattan? Det ska ju inte stå vatten i rören så om det sipprar ut lite i gruset under huset borde det väl inte göra jättemycket skada alls? Jobbigare är det om det börjar bli stopp.

Måste dessutom avlopp gå överallt under huset? Kan man inte låta avloppet ligga utanför plattan och gå in med korta stick under plattan? Ett sånt borde man kunna byta utan att paja för mycket ytskikt tänker jag.
 
Jag var tvungen att läsa på lite också. Om jag fattar det rätt är avlopp i mark ofta i betong, och sådana rör kan ha mycket lång livslängd. I en rapport från Malmö verkar det som att betongrör i snitt kan vara i bra kondition i 200 år. Det kanske innebär en fungerande livslängd på 300-400 år.

http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2011-14.pdf
 
Jag föredrar att göra lite i taget. När det är dags att fixa ett badrum och ändå ska bila upp golvbrunn så tar man såklart alla ledningar i det rummet, både el, vatten och avlopp. Varje rum som renoveras får ny el. Efter några år i ett hus är det mesta utbytt och fixat.
Det finns väl inga tecken på att det finns några akuta problem nu och om det hållit sedan -72 så håller det kanske några år till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.