BirgitS
O Olf Oggler skrev:
Golvtillverkaren skriver ju "ångspärren ska ligga så nära övergolvet som möjligt". Det skulle man ju kunna tolka som att ångspärren ska ligga över lumppappen direkt under golvet.
När golvtillverkarna säljer foam med ångspärr på ena sidan så ska foamen läggas så att ångspärren är undertill.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Japp, nu är det dags för beslut. Törs jag lägga parketten parallellt med slingorna på den här ytan? Eller ska man lägga en masonit mellan för att jämna av lite?
 
  • Tomt rum med ojämnt lagda värmerör för golvvärme inför parkettläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Uppfylls kraven på planhet som bör finnas i golvets läggningsinstruktion?
 
Ja. Sånär som att golvtillverkaren skriftligen avråder från att lägga parallellt med slingorna. Muntligen säger de att det brukar aldrig vara några problem. Rent intuitivt skulle det kännas rätt att plana ut, de små språng som slang och plåt gör, med en masonitskiva. Men jag vet inte. Det är ju samtidigt en grej till som skulle kunna trassla.
 
O Olf Oggler skrev:
Ja. Sånär som att golvtillverkaren skriftligen avråder från att lägga parallellt med slingorna. Muntligen säger de att det brukar aldrig vara några problem. Rent intuitivt skulle det kännas rätt att plana ut, de små språng som slang och plåt gör, med en masonitskiva. Men jag vet inte. Det är ju samtidigt en grej till som skulle kunna trassla.
Du ska alltid lägga parketten parallellt med slingorna, du får en jämnare värmespridning vilket är viktigt för parketten som som är gjord av trä och hygroskopiskt, det blir generellt en stabilare konstruktion på det settet också.

Jag har sett mycket reklamationer när man installerat i samma riktning.

Ångspärr ska alltid användas vid golvvärme. Ångspärren förhindrar golvvärmen att driva fult upp i golvet, fukt finns alltid i luften och konstruktionen och golvvärme kan driva upp den i parketten. Det är också ett krav hos alla leverantörer.

Tollerans på undergolvet ska alltid vara klass A vid flytande läggning.

Yttemperatur får aldrig överstiga 27C , då kan parketten spricka. Viktigt att golvvärmen sätts på ”långsamt” .

Har jobbat med parkett i 15år , sett otroligt mycket fel som beror på felaktigheter i kombination med golvärme.

Läs noga leverantörens anvisning och följ detta.

Lycka till!
 
Detta var lite förvirrande. "alltid lägga parketten parallellt med slingorna". Men golvtillverkaren föreskriver ju att parketten ska ligga tvärs slingorna.

Oavsett vad. Nu har jag lagt en av mina golvytor. Halva golvytan ligger längs med och andra halvan vinkelrätt mot slingorna. Än så länge har jag inte kopplat in någon golvvärme. Det får jag väl se till hösten vad som händer då.
 
O Olf Oggler skrev:
Detta var lite förvirrande. "alltid lägga parketten parallellt med slingorna". Men golvtillverkaren föreskriver ju att parketten ska ligga tvärs slingorna.

Oavsett vad. Nu har jag lagt en av mina golvytor. Halva golvytan ligger längs med och andra halvan vinkelrätt mot slingorna. Än så länge har jag inte kopplat in någon golvvärme. Det får jag väl se till hösten vad som händer då.
Du har självklart rätt, jag skrev fel ord! Parketten ska ligga i motsatt riktning jämfört med slingorna , i ditt fall blir det även i ljusrikning vilket också är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.