Med slinkykollektorn plockar man ut för mycket energi per kvadratmeter vilket kyler ner marken så mycket att värmepumpen slutar funka. Visst kan man lägga ner en mycket längre kollektor, men då kan man lika gärna lägga raka rör och få maximal verkningsgrad.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Terns bar Terns bar skrev:
Är det inte samma logik för raka rör med? Eller säger du det inte funkar för de är för effektiva ?

då kan man väl bara gräva ner de djupare i Skåne?
Du har mer jord att kyla per meter slang med rak förläggning. Om man förlägger med slingor i vårt klimat skulle man behöva lägga klart mer slang.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C
tja nu pratar vi kanske om 2-5m om man lägger dem vertikalt
Jaså, jag tycker du pratat om 5-7 m och i trådrubriken står det 5-10 m?
Nåja, 5 m är också ett riktigt mäktigt djupt dike. Kolla bara på din bild i #1 med rasskydd och stämp. Kan aldrig tänka mig att det finns något att hämta ekonomiskt på att gräva så djupt.

A
Slingor är otroligt vanligt internationellt då de sparar mark yta. Ungefär 1/5 i bästa fall av dikets storlek behöver du gräva ut i jämförelse med en rak installation.
som sagt så gör man inte

electroluxaren skrev:
som sagt så gör man inte
Detta är tyvärr inget bra argument även om jag också anser att slingläggning är ineffektivt.
Så gör man / så gör man inte kan vara ett bra sätt att tänka men kan även vara ett hinder för nya idéer.
Slingläggning kanske kan vara bra i fritt vatten där konvektionen eller strömningen kan tillföra nytt vatten hela tiden. Men i svensk mark? Nej.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.