5 617 läst · 34 svar
6k läst
34 svar
Markvärme med slinga på 5-10m djup istället för 2?
Med slinkykollektorn plockar man ut för mycket energi per kvadratmeter vilket kyler ner marken så mycket att värmepumpen slutar funka. Visst kan man lägga ner en mycket längre kollektor, men då kan man lika gärna lägga raka rör och få maximal verkningsgrad.
Du har mer jord att kyla per meter slang med rak förläggning. Om man förlägger med slingor i vårt klimat skulle man behöva lägga klart mer slang.Terns bar skrev:
Jaså, jag tycker du pratat om 5-7 m och i trådrubriken står det 5-10 m?Terns bar skrev:
Nåja, 5 m är också ett riktigt mäktigt djupt dike. Kolla bara på din bild i #1 med rasskydd och stämp. Kan aldrig tänka mig att det finns något att hämta ekonomiskt på att gräva så djupt.
Medlem
· Blekinge
· 10 470 inlägg
Detta är tyvärr inget bra argument även om jag också anser att slingläggning är ineffektivt.electroluxaren skrev:
Så gör man / så gör man inte kan vara ett bra sätt att tänka men kan även vara ett hinder för nya idéer.
Slingläggning kanske kan vara bra i fritt vatten där konvektionen eller strömningen kan tillföra nytt vatten hela tiden. Men i svensk mark? Nej.