Hej jag håller på och undersöker hur man kan ha markvärme så effektivt som möjligt. Och överallt hör jag att man ska lägga raka rör och ha ett djup på 1-2m~ För att nyttja den lagrade solenergin. Men flertal studier jag läst visar att marktemperaturen är högst under vintern på 5m djup. Och 7meter eller mer så är den nästan konstant under året. Contra om man har ett djup på 1-2m så kan den sjunka flera grader under perioden man behöver den som best. Och stiga flera grader under sommaren när man har inget behov alls.
Graf som visar genomsnittlig daglig marktemperatur vid olika djup och omgivande lufttemperatur över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av slingrör för markvärme med olika läggningar på 2 meters djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Om du kyler ned marken på säg 5 meters djup kommer det väl att ta en väldig tid att värma upp den via solens verkan? Det är väl typ vara rörligt markvatten som kan flytta någon energi att tala om. Så jag tror inte det fungerar bra om det inte finns rörligt markvatten i jorden.

För att inte tala om kostnaden att gräva 5-7 m djupa schakt.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Som Claes nämner så om du ska ha din värmeslinga så djupt så måste du ner i grundvattnet för att det ska bli effektivt.. marken på det djupet blir inte uppvärmd av solen på sommaren

Och då kallas det bergvärme.

Typ...

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du kyler ned marken på säg 5 meters djup kommer det väl att ta en väldig tid att värma upp den via solens verkan? Det är väl typ vara rörligt markvatten som kan flytta någon energi att tala om. Så jag tror inte det fungerar bra om det inte finns rörligt markvatten i jorden.

För att inte tala om kostnaden att gräva 5-7 m djupa schakt.
det borde inte ta tid att värma up då det är jordens värme vi använder, annars skulle borrhål inte funka.

Samt du behöver ju värmen som mest oktober- april, perioden då marken är som kallast och väldigt få soltimmar.

sen grävningen på 5-7 meter är billigt om man har kompis pris eller gör det själv

• Gilla
mariner
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Som Claes nämner så om du ska ha din värmeslinga så djupt så måste du ner i grundvattnet för att det ska bli effektivt.. marken på det djupet blir inte uppvärmd av solen på sommaren
Som man ser i grafen så är ju marken 5-10 grader kallare under vintern trotts all solvärmen. Så kan det verkligen ha en betydelse?

sen trodd effekten hade med marktemperatur och jord typ?

Claes Sörmland
Terns bar Terns bar skrev:
det borde inte ta tid att värma up då det är jordens värme vi använder, annars skulle borrhål inte funka.

Samt du behöver ju värmen som mest oktober- april, perioden då marken är som kallast och väldigt få soltimmar.

sen grävningen på 5-7 meter är billigt om man har kompis pris eller gör det själv
Jag har redovisat vad jag har i minnet, att det är rörligt vatten som flyttar energi i djupare mark, t ex i bergvärmesammanhang.

Men vi behöver inte spekulera och uppfinna hjulet på nytt, det lär finnas hur många mätningar som helst på detta. Bara att läsa på i litteraturen.

Som man ser i grafen så är ju marken 5-10 grader kallare under vintern trotts all solvärmen. Så kan det verkligen ha en betydelse?

De är väll lite som en vatten brunn. Stående vatten i brunnen är temperaturen och tillrinningen är kapaciteten. En brunn är inte så bra om tillrinningen är låg. Frågan är hur stor ”tillrinningen” av värme är på sju meters djup och där tänker jag att det gör stor skillnad om marken är torr eller blöt.
Ska bli spännande och följa va du kommer fram till.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…

Min köldbärare ut har -2 mer eller mindre konstant från nov till april. Jag har 250 meter borrhål. På 5-10 meters djup skulle du frysa jorden om du inte hade väldigt högt grundvatten och högt flöde som gör att det inte fryser. Det är inte bara värmeuttaget som är viktigt att tänka på utan köldutsläppet och förmågan att värma det.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
TS första bild är ganska bra. Den typen av bilder jobbar man med när man dimensionerar högspänningsjordkabel för att se den termiska omgivningen för den nedgrävda kabeln. Samma här. Temperaturen i olika djup svänger med året och flera observationer kan göras:
* ju större djup ju mindre amplitud i svängningen.
* ju större djup ju senare på året kommer maximum
* Alla kurvor svänger symmetriskt kring årsmedelvärdet i luften, detta är 18 grader i TS kurva.
Allt detta kan man räkna hem med enkla formler.
Den nämnda kurvan har dock ett årsmedelvärde på 18 C så det är inte mätt i Sverige. Kanske Kalifornien eller södra Australien.
I jordkabelsammanhang (ner till 10 m) räknar man aldrig med värmetransport genom flytande vatten, bara med värmeledning. Hade man kunna göra sig tillgodo värmetransport genom flytande vatten så hade man kunnat spara oändliga pengar med reducerade koppartvärsnitt. Men det har man inte upptäckt de senaste 100 åren så jag tror inte flytande vatten spelar en avgörande roll. Markens värmeldningstal är en avgörande faktor. för återfyllning av värme från omgivande mark.

Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
I jordkabelsammanhang (ner till 10 m) räknar man aldrig med värmetransport genom flytande vatten, bara med värmeledning. Hade man kunna göra sig tillgodo värmetransport genom flytande vatten så hade man kunnat spara oändliga pengar med reducerade koppartvärsnitt. Men det har man inte upptäckt de senaste 100 åren så jag tror inte flytande vatten spelar en avgörande roll. Markens värmeldningstal är en avgörande faktor. för återfyllning av värme från omgivande mark.
Eller kanske, man kan aldrig veta om det finns flytande grundvatten eller inte där man lägger kabeln. Så inget att dimensionera utifrån.

B
Om du räknar på lite schaktvinkel och 5-7m djup så blir det rätt stora volymer som ska grävas upp när man gräver så djupt. Kostnaden ökar rätt markant.

Man får räkna igenom helåret, med sitt värmebehov. En grundare kollektor får ju högre temp under delar av året, och lägre temp under den kallare perioden. Det blir inte enbart bättre.

Varje grad bättre på kollektorn ger ju några procent förbättrad prestanda.

Sen bör man väl ställa extrakostnaden att gräva extra djupt mot t.ex. nyttan som en längre kollektor ger, eller andra åtgärder, t.ex. åtgärder på värmesidan för att kunna sänka temperaturen (t.ex. större radiatorer, golvvärme), förbättrad isolering etc. Någon slags kalkyl över nyttan i förhållande till investeringen känns rimlig, jag har svårt att tro att det är vettigt att gräva så här djupt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det bästa enligt min mening vore att kombinera en mycket grund markslinga för sommaren och ett hål för vinter. Markslingan kan vara ganska liten. Kopplar man om till markslingan kan marken kring hålet återhämta sig inför nästa vinter. Har någon räknat på det?

Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Det bästa enligt min mening vore att kombinera en mycket grund markslinga för sommaren och ett hål för vinter. Markslingan kan vara ganska liten. Kopplar man om till markslingan kan marken kring hålet återhämta sig inför nästa vinter. Har någon räknat på det?
Är det inte bättre med en luftvärmd del under vår och sommar?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.