2 347 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Marksten där asfalten är sned... Kapa sten eller asfalt?
Blir galen. Byggt altan och dröjt med att förlänga marksten från tidigare altan så haft en grop i sen senhösten. Nu fick jag ett ryck och köpte allt som behövdes, trodde jag... Provade lägga ut lite snabbt och såg att asfalten är så sned att jag inte kan lägga sista raden mot.
Finns några alternativ att fylla med grus osv, men inga bra alternativ. Vill helst slippa lägga om befintliga också.
Då känns det som att antingen skära till markstenen eller kapa asfalten så att den sista raden får plats är alternativen? Om det är enda jag kan göra är jag också osäker på vilket som är lättast... Har inte ens vinkelslip, men det vore iofs en bra idé att ha...
Råd? Vad som helst?
Finns några alternativ att fylla med grus osv, men inga bra alternativ. Vill helst slippa lägga om befintliga också.
Då känns det som att antingen skära till markstenen eller kapa asfalten så att den sista raden får plats är alternativen? Om det är enda jag kan göra är jag också osäker på vilket som är lättast... Har inte ens vinkelslip, men det vore iofs en bra idé att ha...
Råd? Vad som helst?
Okej kanske får bli så då. Tack! Hittade något om kallasfalt som skulle kunna användas om man tar bort ena raden och sen fyller ut allt. Men osäker på om det går få snyggt.
Har kapat asfalt med vanlig vanlig 230mm vinkelslip flera gånger för att möta stenläggning och det har blivit riktigt snyggt alla gånger.
Att försöka laga asfalt med kalla reparationsmassor tycket jag aldrig blir bra, ser bara lagat ut...
Att försöka laga asfalt med kalla reparationsmassor tycket jag aldrig blir bra, ser bara lagat ut...
Krävs 230 för mitt ändamål? Kommer ju åt bra att inte såga bara rakt ner tänker jag. Hade varit gött komma undan med en mindre.
Batteridrivet antar jag är att glömma?
Batteridrivet antar jag är att glömma?
Funkar om du kör med en vanlig storlek för att få ett 50mm snitt ned i asfalt som du sedan hugger bort med hammare och huggmejsel om du inte har en större maskin. Kör du med en batterimaskin lär du få ladda x antal ggr.
Markera linjen med ett kritsnöre innan kapning.
Markera linjen med ett kritsnöre innan kapning.
Redigerat:
Bra tips. Tack! Är okej med att ladda ett gäng gånger men är rädd att den inte ska orka.
Var lite sugen på https://www.bauhaus.se/vinkelslip-ryobi-rag18x-0-one-hp-18v-utan-batteri#go-to-description som har kickback till vettigt pris. Annars blå bosch för rätt mkt mer, men då sladd…
Var lite sugen på https://www.bauhaus.se/vinkelslip-ryobi-rag18x-0-one-hp-18v-utan-batteri#go-to-description som har kickback till vettigt pris. Annars blå bosch för rätt mkt mer, men då sladd…
Köp en 230 mm 230 volts vinkelslip och en diamantkapskiva så vet du att den kommer att räcka till.Petter Borggård skrev:
En 125 mm kap räcker inte långt om man ska kapa asfalt,
Äh, jag skulle säga att den är ett rimligt alternativ.
Visst, jag har 230V maskiner både med 160 och med 350mm diamantskiva, jag nog hade valt den senare till det där jobbet av de maskiner jag har hemma.
Men, samtidigt så är min Ryobi 18V med 125 skiva nog den jag använder oftast.
Så, har du inte haft behovet förut och planerar att köpa en första vinkelslip så skulle jag själv valt den där.
Du kommer inte klara att skära hela djupet och längden på ett batteri, men du kan göra jobbet med den.
Större skiva gör det lättare att göra ett riktigt rakt snitt, men samtidigt så är den där maskinen så lätt att det inte är något större problem att göra den första skåran rak och fin, sedan är det bara att nöta på nedåt.
En diamantskiva är en bra investering som kommer göra det där jobbet lättare, för det kommer nötas rätt många "multimaterial"-skivor. Då har du dessutom en bra skiva att använda för att kapa sten och berg.
Visst, jag har 230V maskiner både med 160 och med 350mm diamantskiva, jag nog hade valt den senare till det där jobbet av de maskiner jag har hemma.
Men, samtidigt så är min Ryobi 18V med 125 skiva nog den jag använder oftast.
Så, har du inte haft behovet förut och planerar att köpa en första vinkelslip så skulle jag själv valt den där.
Du kommer inte klara att skära hela djupet och längden på ett batteri, men du kan göra jobbet med den.
Större skiva gör det lättare att göra ett riktigt rakt snitt, men samtidigt så är den där maskinen så lätt att det inte är något större problem att göra den första skåran rak och fin, sedan är det bara att nöta på nedåt.
En diamantskiva är en bra investering som kommer göra det där jobbet lättare, för det kommer nötas rätt många "multimaterial"-skivor. Då har du dessutom en bra skiva att använda för att kapa sten och berg.
Visst är det effektivare med en 230mm klinga, men det går absolut bra med en 125 skiva.Coolman skrev:
Du kommer inte igenom hela vägen med ett snitt om den är tjockare än 4cm där ute, men man behöver inte knacka loss den bara för det.
Dock tror jag inte att det är mycket mer än 4-5cm som TS visar, att det då skulle lossa stora klumpar efter att ha kapat. 80% av asfalten känns osannolikt. Den ser ju ut att vara i bra skick.
Man kan alternativt kapa en kil eller liknande så att man kommer åt att kapa det sista.
Bara för att en maskin är bättre på ett visst jobb innebär det inte att det är omöjligt att göra med en annan.
(Med det sagt så hade jag som sagt själv valt min stor 230V maskin för jobbet, men den ligger för det mesta undanstoppad och används väldigt sällan, så ska jag bara ha en vinkelslip så skulle jag välja något annat)
Det resonemanget resonerar väl med mig. Det är nog första och sista gången jag skär i asfalt. Tar det längre tid är det fine. Kommer främst använda till mindre saker sen.
Behöver man skölja med vatten då och då eller bara ta det lugnt? Inte flyger det gnistor när man kapar asfalt? Utan mer andning och ögon att skydda?
Behöver man skölja med vatten då och då eller bara ta det lugnt? Inte flyger det gnistor när man kapar asfalt? Utan mer andning och ögon att skydda?
Om man säger så här. Du har redan ett verktyg som göra en del av jobbet?
Då hade jag börjat där innan jag köper en massa verktyg där man antagligen bara skall göra ett snitt. Och försöker hugga av asfalten ändå.
Alt är ju att hyra en maskin för det kapet.
Då hade jag börjat där innan jag köper en massa verktyg där man antagligen bara skall göra ett snitt. Och försöker hugga av asfalten ändå.
Alt är ju att hyra en maskin för det kapet.
Asfalt är mjukare än betong så du kan torrkapa asfalten..Petter Borggård skrev:
Det resonemanget resonerar väl med mig. Det är nog första och sista gången jag skär i asfalt. Tar det längre tid är det fine. Kommer främst använda till mindre saker sen.