16 493 läst · 46 svar
16k läst
46 svar
Marksänd TV - fel i antenn eller kablage?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Kom på att det finns en liten justerskruv för signaldämpning på nätdelen till antennen, testade att skruva lite där medan sonen höll koll på staplarna, och ser man på, nu fick vi bild på HD-kanalerna också. Styrka 98% och kvalitet som pendlar runt 90. Ok. Då får vi se hur det fungerar i fullt solsken imorgon då.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 956 inlägg
Precis. Tumregeln är att man inte skall ha 100% signalstyrka eftersom det kan leda till överstyrning. Så 95% eller så är ett bättre värde. Så skruva du ner den ytterligare lite.
Jo, överstyrning blir problem. Men att den inte fungerar i solsken är inte friskt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 956 inlägg
Nej, då är det något som är trasigt. Men det är inte omöjligt att förstärkningen varierar med temperaturen om några komponenter börjar bli gamla.
Så med lägre förstärkning i normalfallet så kanske den kan hålla ett tag till. Kanske...
Så med lägre förstärkning i normalfallet så kanske den kan hålla ett tag till. Kanske...
Det är troligtvis inget fel på anläggningen utan att det beror på det som förr kallades för "atmosfäriska störningar". Känt som Tropo. https://tropo.f5len.org/forecasts-for-europe/
Det skulle kunna vara Bäckeforssändaren som ligger på en närliggande kanal som stör ut. Sändarna är koordinerade för att fungera vid normala förhållanden men när det blir "extra bra" mottagning så kan de störa. Då har man ofta full signalstyrka men ingen signalkvalitet.
Alternativet är en parabol.
Det skulle kunna vara Bäckeforssändaren som ligger på en närliggande kanal som stör ut. Sändarna är koordinerade för att fungera vid normala förhållanden men när det blir "extra bra" mottagning så kan de störa. Då har man ofta full signalstyrka men ingen signalkvalitet.
Alternativet är en parabol.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Har varit bortrest i helgen så det har ännu inte blivit nåt testat i fullt solsken.
Men jag har skruvat på dämpningen så att signalstyrka på alla kanaler på UHF-banden nu ligger mellan 90-95%, då ligger kvalitet på 100%. Problemet kvarstår på en HD-kanal som sänds på VHF, kanal 9, 205.5 MHz. Där är styrkan på 100% och kvalitet på 0. Ska prova imorgon att dämpa lite mer så jag får 95% styrka på den och se om den kanalen kan hoppa igång också.
Och så kolla om gassande solsken fortfarande påverkar något.
Återkommer efter det.
Bäckefors kan vi stryka från möjlig felkälla, bor långt ifrån Dalsland.
Men jag har skruvat på dämpningen så att signalstyrka på alla kanaler på UHF-banden nu ligger mellan 90-95%, då ligger kvalitet på 100%. Problemet kvarstår på en HD-kanal som sänds på VHF, kanal 9, 205.5 MHz. Där är styrkan på 100% och kvalitet på 0. Ska prova imorgon att dämpa lite mer så jag får 95% styrka på den och se om den kanalen kan hoppa igång också.
Och så kolla om gassande solsken fortfarande påverkar något.
Återkommer efter det.
Bäckefors kan vi stryka från möjlig felkälla, bor långt ifrån Dalsland.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Nu är det rejält varmt på solsidan av huset och samtliga HD-kanaler har försvunnit igen. Signalstyrkan ligger kvar på 90-95%, men kvaliteten ligger på 0 eller på vissa kanaler hoppar det lite upp och ner, men ingen bild alls. Samtliga icke-HD-kanaler fungerar utan problem.
Har testat skruva lite till på dämpningen, men det sänker bara signalstyrkan till neråt 70% utan att kvalitetsvärdet påverkas.
Så nog är det något i antennförstärkaren som inte är som det ska. Den är bara ca 5-6 år gammal, kanske det spelar roll att den sitter mot en fasad istället för över taknocken där det är bättre kylning.
Nu är det ju ett begränsat problem, man tillbringar inte mycket tid framför TV:n när solen skiner. Jag ska kontrollera ikväll igen när det svalnat och göra eventuella ytterligare justeringar så det åtminstone fungerar bra när det inte är stekhett. Sen får det nog vara tills det är dags att pensionera antennen helt när fiber blivit installerat.
Har testat skruva lite till på dämpningen, men det sänker bara signalstyrkan till neråt 70% utan att kvalitetsvärdet påverkas.
Så nog är det något i antennförstärkaren som inte är som det ska. Den är bara ca 5-6 år gammal, kanske det spelar roll att den sitter mot en fasad istället för över taknocken där det är bättre kylning.
Nu är det ju ett begränsat problem, man tillbringar inte mycket tid framför TV:n när solen skiner. Jag ska kontrollera ikväll igen när det svalnat och göra eventuella ytterligare justeringar så det åtminstone fungerar bra när det inte är stekhett. Sen får det nog vara tills det är dags att pensionera antennen helt när fiber blivit installerat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 956 inlägg
Du kan ju försöka med något enkelt solskydd och se om det hjälper tills du fått fiber. Det kan hjälpa att få bort den direkta solstrålningen.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Svårt att få nån ordning på detta. HD-kanalerna är helt borta även nu på kvällen när det varit under 20 grader ett par timmar. Har justerat signalstyrkan till olika nivåer mellan 70-95%, men nej, nu hjälper ingenting längre.
Skiter i det här nu.
Skiter i det här nu.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Och nu på morgonen när det är 14 grader varmt så fungerar HD-kanalerna igen. Har inte justerat något.
Funderar på om det är nätdelen/signaldämparen till antennen, den sitter inomhus på kattvinden innanför där antennen sitter, där det är stekhett även bra länge efter att det svalnat utomhus. Känner man på den är den väldigt varm hela tiden. Svårt att få till nån kylning på den, men kanske om man skruvar den på nåt större metallstycke istället för på träväggen. Ska se om jag hittar något.
Funderar på om det är nätdelen/signaldämparen till antennen, den sitter inomhus på kattvinden innanför där antennen sitter, där det är stekhett även bra länge efter att det svalnat utomhus. Känner man på den är den väldigt varm hela tiden. Svårt att få till nån kylning på den, men kanske om man skruvar den på nåt större metallstycke istället för på träväggen. Ska se om jag hittar något.
Du är nog något viktigt på spåret nu.hahalj skrev:Och nu på morgonen när det är 14 grader varmt så fungerar HD-kanalerna igen. Har inte justerat något.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Har satt en datorchassi-fläkt som blåser på nätdelen så den kyls nu av ganska bra. Men nu är det inte lika varmt längre så för tillfället är inte det en faktor.
Men likt förbannat har jag fortfarande störningar på HD-kanalerna till och från.
Fick tips om att sätta in ett LTE700 filter med DC-pass, så det ska jag testa. Min antenn har inte de senaste 4G-filtren. Det skulle ju kunna vara så att mottagaren blir överstyrd av mobilsignaler på 7-800 MHz-banden.
Värt ett försök, kostar inte så mycket.
Men likt förbannat har jag fortfarande störningar på HD-kanalerna till och från.
Fick tips om att sätta in ett LTE700 filter med DC-pass, så det ska jag testa. Min antenn har inte de senaste 4G-filtren. Det skulle ju kunna vara så att mottagaren blir överstyrd av mobilsignaler på 7-800 MHz-banden.
Värt ett försök, kostar inte så mycket.
Testa 4G-filtret, jag har monterat många såna efter oktober 2019 då de flyttade runt frekvenserna från Brudaremossen. Ibland behövs två direkt efter varandra men det har löst många konstiga problem på mux 6. Försök sätta filtret så nära antennen som möjligt.