D
Hade varit så snyggt att sätta upp den direkt på den platta takfoten men jag vågar inte.

Men din regel har stöd av väggen hela vägen va?

D
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]

Så är det satt hos mig, dvs ett rejäl regel som järnen sitter i. Det är såklart en helt annan konstruktion, men kanske ger det ett hum om hur grov din konstruktion ska vara.
I detta fall har det suttit markiser rätt många år på den regeln och det syns inte alls. De förra markiserna blåste tyvärr sönder. Nu har jag en 5x3 från Hornbach, som jag satt upp förra året. Ska komplettera med en 4x3 bredvid. Jag tror jag betalade omkring 6000 för den förra året och jag är nöjd. Den ska tåla vind enligt klass 2 vilket är bra för den prisklassen. Jag ska komplettera med en till och sen solsensor och vindsensor så jag slipper styra själv.
Har du bytt ut styrningen till någon smart styrning, tex via Wi-Fi, Homey eller liknande, HA?

H
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]

Så är det satt hos mig, dvs ett rejäl regel som järnen sitter i. Det är såklart en helt annan konstruktion, men kanske ger det ett hum om hur grov din konstruktion ska vara.
I detta fall har det suttit markiser rätt många år på den regeln och det syns inte alls. De förra markiserna blåste tyvärr sönder. Nu har jag en 5x3 från Hornbach, som jag satt upp förra året. Ska komplettera med en 4x3 bredvid. Jag tror jag betalade omkring 6000 för den förra året och jag är nöjd. Den ska tåla vind enligt klass 2 vilket är bra för den prisklassen. Jag ska komplettera med en till och sen solsensor och vindsensor så jag slipper styra själv.
Vi har samma typ fäste men vi skruva upp mot takstolen för att slippa bräda på vägg och det har fungerat bra.
Använde dom 2 lediga hålen som man ser i din bild som är uppåt.
Satt 3 markiser så.

Har sett någon som har fristående markis, vet dock inte om de måste vara fällas ut symmetriskt.
Trädgård med pergola och markis fästad i takstolar, intill ett hus och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår markis sitter skruvad i takstolarna.

Fairlane
D Derbyboy skrev:
Hade varit så snyggt att sätta upp den direkt på den platta takfoten men jag vågar inte.

Men din regel har stöd av väggen hela vägen va?
Korrekt, den sitter efter hela väggen.

D
fan man skulle va bättre på att svetsa….eller bättre och bättre, jag har aldrig svetsat :)

Det är aldrig för sent att lära sig.
Men å andra sidan borde det väl inte bli panikdyrt om du får någon att svetsa åt dig.

D
gjorde en ritning en gång, en stolpe med en fot i vkr (foten ett vanligt plattjärn) gick på 6000 kr.

D
Men om vi pratar trä, vad tror ni. Vilken dimension på överliggare?

(Hornbachs markis väger 71 kg och spännvidden blir kanske 4,5 m.)

Fairlane
H Hallerudsbo skrev:
Vi har samma typ fäste men vi skruva upp mot takstolen för att slippa bräda på vägg och det har fungerat bra.
Använde dom 2 lediga hålen som man ser i din bild som är uppåt.
Satt 3 markiser så.
Ungefär så här, fast bara uppåt?
Metallstag som fäster takbjälke till vägg, med fokus på vinkel och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv funderar jag på att flytta ner fästena några cm för att kunna få en bättre vinkel, alternativt om jag kan göra takfoten några cm smalare.

D
Jag menar, själva markisen är ju nästan 20 hög så att gömma en regel bakom är nog helt ok.

Vikten på markis, 71 kg är ju lugnt.

Men egennedböjningen över tid är väl det som ställer till det.

Lägger jag en regel på 4,5 på två stöd i ytterkant lät den väl säcka ner oavsett dimension, men jag vetat fan. Den känslan kanske är fel.

D
Jag undrar om inte en IPE 100 är ett bättre val.

Lättare att få till fästet för markisen.

Väljer jag en VKR måste båda bultarna i fästet antingen fästas över eller under balken, med en IPE kan jag nästan få till att balken är bakom markisen.

D
Kan värmen bli ett problem, tänker på solkurvor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.