Har du bytt ut styrningen till någon smart styrning, tex via Wi-Fi, Homey eller liknande, HA?Fairlane skrev:[bild]
Så är det satt hos mig, dvs ett rejäl regel som järnen sitter i. Det är såklart en helt annan konstruktion, men kanske ger det ett hum om hur grov din konstruktion ska vara.
I detta fall har det suttit markiser rätt många år på den regeln och det syns inte alls. De förra markiserna blåste tyvärr sönder. Nu har jag en 5x3 från Hornbach, som jag satt upp förra året. Ska komplettera med en 4x3 bredvid. Jag tror jag betalade omkring 6000 för den förra året och jag är nöjd. Den ska tåla vind enligt klass 2 vilket är bra för den prisklassen. Jag ska komplettera med en till och sen solsensor och vindsensor så jag slipper styra själv.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 131 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 131 inlägg
Vi har samma typ fäste men vi skruva upp mot takstolen för att slippa bräda på vägg och det har fungerat bra.Fairlane skrev:[bild]
Så är det satt hos mig, dvs ett rejäl regel som järnen sitter i. Det är såklart en helt annan konstruktion, men kanske ger det ett hum om hur grov din konstruktion ska vara.
I detta fall har det suttit markiser rätt många år på den regeln och det syns inte alls. De förra markiserna blåste tyvärr sönder. Nu har jag en 5x3 från Hornbach, som jag satt upp förra året. Ska komplettera med en 4x3 bredvid. Jag tror jag betalade omkring 6000 för den förra året och jag är nöjd. Den ska tåla vind enligt klass 2 vilket är bra för den prisklassen. Jag ska komplettera med en till och sen solsensor och vindsensor så jag slipper styra själv.
Använde dom 2 lediga hålen som man ser i din bild som är uppåt.
Satt 3 markiser så.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 137 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 137 inlägg
Det är aldrig för sent att lära sig.
Men å andra sidan borde det väl inte bli panikdyrt om du får någon att svetsa åt dig.
Men å andra sidan borde det väl inte bli panikdyrt om du får någon att svetsa åt dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Jag menar, själva markisen är ju nästan 20 hög så att gömma en regel bakom är nog helt ok.
Vikten på markis, 71 kg är ju lugnt.
Men egennedböjningen över tid är väl det som ställer till det.
Lägger jag en regel på 4,5 på två stöd i ytterkant lät den väl säcka ner oavsett dimension, men jag vetat fan. Den känslan kanske är fel.
Vikten på markis, 71 kg är ju lugnt.
Men egennedböjningen över tid är väl det som ställer till det.
Lägger jag en regel på 4,5 på två stöd i ytterkant lät den väl säcka ner oavsett dimension, men jag vetat fan. Den känslan kanske är fel.
Jag undrar om inte en IPE 100 är ett bättre val.
Lättare att få till fästet för markisen.
Väljer jag en VKR måste båda bultarna i fästet antingen fästas över eller under balken, med en IPE kan jag nästan få till att balken är bakom markisen.
Lättare att få till fästet för markisen.
Väljer jag en VKR måste båda bultarna i fästet antingen fästas över eller under balken, med en IPE kan jag nästan få till att balken är bakom markisen.
Produkter som diskuteras i tråden