Hej,

Jag funderar på att sätta upp en markis i söderläge. Markisen behöver vara 500-600 cm med ett utfall på 300-350 cm. Jag har platt tak med en takfot så det naturliga vore att sätta markisen (70-80 kg) på takfoten.

Jag misstänker att väggen (med fönster) som takbalkarna ligger på är något underdimensionerad. Jag kan bl.a. se sprickor på insidan vid fönstrena som med stor sannolikhet kommer pga av att taket är för tungt för väggen för att det ska finnas någon marginal att sätta upp en markis. Särskilt med tanke på att det kan bli en del krafter som överförs i takfoten med en så pass stor markis.

Jag funderar därför på om jag istället kan svetsa en överliggare med två ben som jag "ställer" mot takfoten (se skiss). Jag funderar på vilka dimensioner jag skulle behöva för en sådan överliggare med en spännvidd på 500-600 cm. Skjukraften kan jag hantera med små stöd från huset.

Vad tror ni?

svart: takfot
lila: tänkt konstruktion
 
  • Skiss av föreslagen konstruktion för markis med överliggare och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såhär ser fasaden ut:
 
  • Mörkläggande vy av en husfasad med stora fönster upplysta inifrån i skymningen, synliga inomhusmöbler och en träterrass framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min vana trogen så kapar jag tråden och ställer en nyfiken fråga:)

Vilken markis i den storleken ska man köpa för att få rätt kvalitet för pengarna? Jag går i markistankar. Men jag har ingen aning om var man ska börja kolla.
 
Jag har inte kommit så långt men det finns x antal trådar som diskuterar just den saken. Pröva att använda sökfunktionen högst upp. Sök på markis och läs ingressen på trådarna.

Jag kommer nog att välja en billig från hornbach.

Lycka till
 
Någon?
 
D Derbyboy skrev:
Någon?
Har hornbach. så stora och med motor då. En sådan har en bra tuff vridning i insfästningen, jag har en 6X3,5 meters och 4 fästen med genomgående 16 mm gängstång på gaveln + lite förstärkning innanför. Konsollerna för att fästa markisen i är ca 150 mm och 100 mm mellan hålen.
Markisens bärarm är 40 mm fyrkant och klarar vridmomentet, så en 50X50 fyrkant klarar det säkert, med påsvetsade 6 mm plåtbit för fästena går bra. Stolparna bör vara 50 X 50 mm med och helsvetsas på överliggaren. Några stycken ( 5 st ) in i väggen för att det inte ska falla utåt.
 
50x50 alltså, godstjocklek?
 
D Derbyboy skrev:
50x50 alltså, godstjocklek?
6 mm räcker gott och då helst galvad, men en galv är lite svår att svetsa, den vill gärna brinna i galven. Så en vanlig stål/järn som målas med rostskyddsfärg och sedan den kulör du vill ha.. Glöäm inte att stolparna ska en fot undersig på ca 10x10cm och fästas i trallen.
 
Tack kommer nog inte fästa den i trallen utan istället gjuta fundament under trallen. Berg i dagen ca 80 cm från trallen undertill. På så vis kan jag få konstruktionen väldigt stum, dvs minimalt skjut mot huset och utåt.
 
D Derbyboy skrev:
Tack kommer nog inte fästa den i trallen utan istället gjuta fundament under trallen. Berg i dagen ca 80 cm från trallen undertill. På så vis kan jag få konstruktionen väldigt stum, dvs minimalt skjut mot huset och utåt.
Några 16 järn i berget som gjuts in i betongen och något som går upp ini stolpen vid gjutningen.
 
Äh gör två gjutformar och sen ställer jag benen i betongen. När jag tröttnat tar jag fram vinkelkapen.

Räcker med 10-12mm armeringsjärn. Kan göra formen 40x40 och 50 hög
 
D Derbyboy skrev:
Äh gör två gjutformar och sen ställer jag benen i betongen. När jag tröttnat tar jag fram vinkelkapen.

Räcker med 10-12mm armeringsjärn. Kan göra formen 40x40 och 50 hög
Blir nog bra det där.
 
Måste bara hitta någon som kan svetsa :)
 
D Derbyboy skrev:
Måste bara hitta någon som kan svetsa :)
Och göra det på plats, innan det reses, svårt att transportera ett sådant bygge. Se bara till att det är exakt i 90 grader mellan balk och stolpe, samt att dom linjerar rakt ner.
 
Fairlane
Tjock träregel ovanför ett fönster med metallfästen för att hålla en markis på plats, indikerar robust konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så är det satt hos mig, dvs ett rejäl regel som järnen sitter i. Det är såklart en helt annan konstruktion, men kanske ger det ett hum om hur grov din konstruktion ska vara.
I detta fall har det suttit markiser rätt många år på den regeln och det syns inte alls. De förra markiserna blåste tyvärr sönder. Nu har jag en 5x3 från Hornbach, som jag satt upp förra året. Ska komplettera med en 4x3 bredvid. Jag tror jag betalade omkring 6000 för den förra året och jag är nöjd. Den ska tåla vind enligt klass 2 vilket är bra för den prisklassen. Jag ska komplettera med en till och sen solsensor och vindsensor så jag slipper styra själv.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.