5 940 läst · 18 svar
6k läst
18 svar
Mardrömsförsäljning
Tack för att alla tar sig tid.
Svar på frågor
1. Det är en överlåtelsebesiktning som görs 2010-01-13 och avser oss som köpare
2. Nästa är också en överlåtelsebesiktning som görs 11-07-28 och avser oss som säljare. Den ska vara knuten till en doldafelförsäkring. Enligt det avtal/protokoll finns det ”besiktningsmannens åtagande och ansvar”. Och här står det att framställan ska göras så snart felet upptäckts eller borde upptäckts, högst två år från det att uppdraget avslutats. Står samma text i båda protokollen.
Det jag funderar lite på är att det faktiskt har uppstått en Jäv situation. Om felet hade upptäckts vid besiktning nr 2 hade vi ju kunnat reklamera den 1:a, men då det är samma besiktningsman hade han ju aldrig gjort det nedslaget på sig själv. Eller? Inte heller för att jag vet hur detta skulle kunna hjälpa oss på något vis.
Nu är det klart att försäkringsbolaget inte täcker några kostnader gällande huset, men att den eventuellt täcker delar av ombudskostnader.
Vi har tagit kontakt med mäklaren som vi köpte av för att se om det då gjordes en besiktning som vi inte har fått tagit del av eller om det finns upplysningar som inte lämnades vid försäljningen.
Svar på frågor
1. Det är en överlåtelsebesiktning som görs 2010-01-13 och avser oss som köpare
2. Nästa är också en överlåtelsebesiktning som görs 11-07-28 och avser oss som säljare. Den ska vara knuten till en doldafelförsäkring. Enligt det avtal/protokoll finns det ”besiktningsmannens åtagande och ansvar”. Och här står det att framställan ska göras så snart felet upptäckts eller borde upptäckts, högst två år från det att uppdraget avslutats. Står samma text i båda protokollen.
Det jag funderar lite på är att det faktiskt har uppstått en Jäv situation. Om felet hade upptäckts vid besiktning nr 2 hade vi ju kunnat reklamera den 1:a, men då det är samma besiktningsman hade han ju aldrig gjort det nedslaget på sig själv. Eller? Inte heller för att jag vet hur detta skulle kunna hjälpa oss på något vis.
Nu är det klart att försäkringsbolaget inte täcker några kostnader gällande huset, men att den eventuellt täcker delar av ombudskostnader.
Vi har tagit kontakt med mäklaren som vi köpte av för att se om det då gjordes en besiktning som vi inte har fått tagit del av eller om det finns upplysningar som inte lämnades vid försäljningen.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Det är personen som betalar beskiktningen som äger rätt till protokollet, att det är en besiktning gjord sen innan betyder tyvärr inte att ni har rätt att få ta del av den.Mede skrev:
Jag kan tänka mig att om föregående säljare gjort en besiktning, där detta felet uppdagades, och han inte har informerat er.. så lär han inte dela med sig av besiktningsprotokollet heller...
Det skulle isf kunnat hamna på hans informationsplikt då felet är av stor vikt för er som köpare, men så länge ni inte kan presentera bevis som stödjer att han kände till det, så lär han troligtvis vara helt ovetande om problemet.
Den infon om dolda fel försäkringen öppnar fler möjlgheter om ansvarsgrad vid er försäljning. Sitter i bilen och har svårt att skriva men kan utveckla imorgon eller om det är lite mer bråttom kan du pm:a mig så får du mitt mobilnr för en snabb rådgivning
Vilket försäkringsbolag är säljaransvarsskyddet tecknat via? Chubb? Ikano? Anticimex? LF? För det är olika villkor
Angående uppgifter vid erat köp är den vägen rätt lönlös för ni kommer ha otroligt svårt att få det till ett dolt fel eller ansvar pga säljarens svikliga förfarande
Vilket försäkringsbolag är säljaransvarsskyddet tecknat via? Chubb? Ikano? Anticimex? LF? För det är olika villkor
Angående uppgifter vid erat köp är den vägen rätt lönlös för ni kommer ha otroligt svårt att få det till ett dolt fel eller ansvar pga säljarens svikliga förfarande
Efter lite letande å frågande igår. Vi hade tecknat en doldafelförsäkring, men blev rekommenderade att inte betala premien eftersom vi då inte hade några köpare. Vi kan inte teckna en ny just nu, eftersom vår (dåliga) besiktning är mer än ett halvår. Så vi behöver komma upp med en ny besiktning. Vi har funderat på att fråga ifall vi kan få köpa in oss på deras besiktning som redan är gjord och använda denna för nytecknandet, det hjälper ju inte för taket just nu men om det skulle vara något mer.
De som vi köpte av har inte någon doldafelförsäkring enl mäklaren, men han ska försöka få tag i dessa för att försäkra sig om detta.
Vi har fått de nya köparnas besiktningsprotokoll. Å när jag läser det så verkar det inte vara så farligt som det har framställts från början. Så då börjar jag ju hoppas på att jag inte ska bli total ruinerad, alltid ngt
Men vad vet jag.
De som vi köpte av har inte någon doldafelförsäkring enl mäklaren, men han ska försöka få tag i dessa för att försäkra sig om detta.
Vi har fått de nya köparnas besiktningsprotokoll. Å när jag läser det så verkar det inte vara så farligt som det har framställts från början. Så då börjar jag ju hoppas på att jag inte ska bli total ruinerad, alltid ngt
Men vad vet jag.