Hej
Då var det dags igen!

Vår fastighet har 2 ursprungsfastigheter
Mantal
1/8 och 29/96.

Vår fastighet har 0,5% rättigheter i stamfastigheternas ursprungliga andelar i strand, fiske, grund och vatten enl. köpekontrakt.
Kontakt med KLM resulterar absolut ingenting mer än att denne måste leta i akter från tiden då
de skapades på 1830-talet.
Han poängterade att det kräver tid och pengar så om det anses vara lönt visste han givetvis inte!
Jag har sökt efter antalet fastigheter som har haft andelar i sjön, men jag går bet och även jag hamnar på
1830-talet.
Det kan verka långsökt av mig att kräva rättigheterna men jag är så innerligt trött på kommunens politiker som bokstavligen
p*ssar oss invånare i ansiktet när vi hävdar att allemansrätten ska gälla nere vid sjön.
De har sålt tomter med strand så ingen kan längre gå utmed den - det som har varit en promenad med avkoppling och
rekreation har alltså blivit privata strandtomter.
Inget ont de som köpt fastigheterna då de anser är deras dyrköpta del på tomten men kan kommunen
sälja de andelar av som tillhör andra fastigheter utan att meddela de fastighetsägare som berörs?
Tillbaka till mantalsättningen.
Har mantalet något med antalet fastigheter i byn så att det beräknas genom det?
Alltså finns det 8 ägare och varje har 1 andel?
Jag blir tokig, finns det någon som begriper detta? HJÄLP MIG 😭
Tack på förhand
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Mantal har med beskattning att göra från den tiden man i första hand beskattade jord snarare än inkomster.

I den mån det återspeglas i ägande i gemensamma vatten finns det alltså inget givet heltal man börjat dela med, det beror helt på hur stor byn/trakten som delat på vattnet varit.
 
  • Gilla
Falckman och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mantal har med beskattning att göra från den tiden man i första hand beskattade jord snarare än inkomster.

I den mån det återspeglas i ägande i gemensamma vatten finns det alltså inget givet heltal man börjat dela med, det beror helt på hur stor byn/trakten som delat på vattnet varit.
Jag har börjat förstå det, men jag kan inte hitta antalet fastigheter.
Jag försöker bena ut områdets antal i gårdar vilka hade beteckningar no 1, 2 , upp till 9 st så jag kan kanske utgå från den siffran?
 
Kan jag lägga upp en bild så Du kan guida mig för att se om jag har rätt för mig?
 
Mantalsbegreppet hade med beskattning att göra, och baserades på hur mycket inägomark (åker och äng) varje fastighet hade, utmarken (skogen) ansågs inte ha något vidare värde och ingick inte i beräkningen. Vid klyvning eller sammanslagning av fastigheter, t ex i samband med arv, kunde det bli lustiga decimaltal som 29/96.

Om du vill veta vad som verkligen gäller angående fiske och strandrätt/rätt till båtplats vid er sjö är det bara att dyka ner i de gamla dokumenten, förslagsvis via Lantmäteriets e-tjänst Historiska kartor. Finns någon gammal lantmäteriförrättning som berör just fisket i sjön? Den är giltig tills en ny förrättning görs.
Köpekontraktet från ert köp har ingen juridisk giltighet vad gäller sådant, utan pekar bara på vad som står i fastighetsbildningshandlingarna (avstyckningsdokument och/eller Laga skiftes-handlingarna för er fastighet). De finns på e-tjänsten Min fastighet, som regel.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det inte kommer spela så stor roll om du kommer fram till att din andel borde ses som 1 %, 0,5 %, 0,0003 % eller något annat.

Den springande punkten verkar ju vara om byggherren haft rätt att exploatera stranden, eller om den är en allmänning som du (och många andra) äger andel i. Jag skulle (utan att ha någon egentlig aning om de specifika omständigheterna) tro att byggherren haft sådan rätt och ditt jagande av fel i frågan inte kommer leda någonvart.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Hej
Då var det dags igen!

Vår fastighet har 2 ursprungsfastigheter
Mantal
1/8 och 29/96.

Vår fastighet har 0,5% rättigheter i stamfastigheternas ursprungliga andelar i strand, fiske, grund och vatten enl. köpekontrakt.
Kontakt med KLM resulterar absolut ingenting mer än att denne måste leta i akter från tiden då
de skapades på 1830-talet.
Han poängterade att det kräver tid och pengar så om det anses vara lönt visste han givetvis inte!
Jag har sökt efter antalet fastigheter som har haft andelar i sjön, men jag går bet och även jag hamnar på
1830-talet.
Det kan verka långsökt av mig att kräva rättigheterna men jag är så innerligt trött på kommunens politiker som bokstavligen
p*ssar oss invånare i ansiktet när vi hävdar att allemansrätten ska gälla nere vid sjön.
De har sålt tomter med strand så ingen kan längre gå utmed den - det som har varit en promenad med avkoppling och
rekreation har alltså blivit privata strandtomter.
Inget ont de som köpt fastigheterna då de anser är deras dyrköpta del på tomten men kan kommunen
sälja de andelar av som tillhör andra fastigheter utan att meddela de fastighetsägare som berörs?
Tillbaka till mantalsättningen.
Har mantalet något med antalet fastigheter i byn så att det beräknas genom det?
Alltså finns det 8 ägare och varje har 1 andel?
Jag blir tokig, finns det någon som begriper detta? HJÄLP MIG 😭
Tack på förhand
Kontakta lokala fiskevårdsföreningen eller fiskevårdområdesföreningen (beroende på hur vattnet ägs). De borde ha bättre koll än LM vad gäller fiskerätt i alla fall.
 
  • Gilla
Kattmatare
  • Laddar…
Allt finns dokumenterat på LM men rättigheterna nämns inte
"det kan finnas rättigheter som inte är redovisade"
Det märkliga är att kommunens lantmätare avfärdade mina frågor om
rättigheterna med "du ska inte tro på såna gamla papper"
Det är LM yttersta ansvar att kartlägga varenda centimeter av Sveriges landyta men de
verkar inte ta det så allvarligt när det gäller vatten.
I köpekontraktet står det skrivet att köparen köper 0,5 % av stamfastigheternas
ursprungliga andelar i strand, fiske, vatten och grund - upphör de rättigheterna trots att andelarna
är köpta och därmed rimligen enl mig ska de då tillhöra fastigheten - eller är jag helt ute och snurrar?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Kontakta lokala fiskevårdsföreningen eller fiskevårdområdesföreningen (beroende på hur vattnet ägs). De borde ha bättre koll än LM vad gäller fiskerätt i alla fall.
De hade som av en händelse haft inbrott där viktiga dokument blev stulna - och som ytterligare en händelse
var det pärmen med kartor och andelstal.
 
  • Haha
Farstatjej90
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det inte kommer spela så stor roll om du kommer fram till att din andel borde ses som 1 %, 0,5 %, 0,0003 % eller något annat.

Den springande punkten verkar ju vara om byggherren haft rätt att exploatera stranden, eller om den är en allmänning som du (och många andra) äger andel i. Jag skulle (utan att ha någon egentlig aning om de specifika omständigheterna) tro att byggherren haft sådan rätt och ditt jagande av fel i frågan inte kommer leda någonvart.
Så kan det vara, men jag hävdar att rättigheterna är fastighetens eftersom de är köpta.
 
K Kattmatare skrev:
I köpekontraktet står det skrivet att köparen köper 0,5 % av stamfastigheternas
ursprungliga andelar i strand, fiske, vatten och grund - upphör de rättigheterna trots att andelarna
är köpta och därmed rimligen enl mig ska de då tillhöra fastigheten - eller är jag helt ute och snurrar?
Andelarna upphör inte genom ett köp, men vi vet ju heller inte vad andelarna består av. Kanske är det samfällda hela det vid tiden befintliga vattnet, kanske en del av det. Kanske omfattades en gemensam strand för att lägga upp båtar och torka garn på, kanske något mer. Och kanske har äganderätterna arronderats om genom ett eller flera skiften under 18- och 1900-talen.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Har mantalet något med antalet fastigheter i byn så att det beräknas genom det?
Alltså finns det 8 ägare och varje har 1 andel?
Jag blir tokig, finns det någon som begriper detta? HJÄLP MIG 😭
Tack på förhand
Mantal = antal man. Mantal angav hur många familjer (eller krigsmän) en fastighet/gård kunde försörja,och hade alltså ej nödvändigtvis något med fastighetens area att göra.

Ursprungligen var 1 mantal = en gård som kunde försörja 1 familj (eller ett bestämt antal soldater), men man har senare justerat ner hur många mantal som krävs per familj. En stor fastighet med dålig jord kan alltså ha lägre mantal än en liten fastighet med bördig jord.

Jag förstår därmed inte kopplingen mellan mantal och diskussionen om tillträde till stranden.
 
A Alexander HB skrev:
Mantal = antal man. Mantal angav hur många familjer (eller krigsmän) en fastighet/gård kunde försörja,och hade alltså ej nödvändigtvis något med fastighetens area att göra.

Ursprungligen var 1 mantal = en gård som kunde försörja 1 familj (eller ett bestämt antal soldater), men man har senare justerat ner hur många mantal som krävs per familj. En stor fastighet med dålig jord kan alltså ha lägre mantal än en liten fastighet med bördig jord.

Jag förstår därmed inte kopplingen mellan mantal och diskussionen om tillträde till stranden.
Det var jag som undrade om jag kan beräkna andel av mantal
 
Det verkar som du egentligen är intresserad av vilka rättigheter som finns i fråga om strand, vatten m.m. om de är enskilda eller samfällda och vem som äger/har andelar i dem.

Det är något man tar reda på genom en utredning. Helt enkelt att läsa alla akter som berör frågan och kartlägga vad som skett fastighetsrättsligt genom åren. Ofta kan man börja med Laga skifte, antar det är det som hänvisas till skedde på 1830-talet hos er. Sedan följer man de aktuella samfälligheterna och fastigheterna framåt i tiden tills man ha all information.

Sen är frågan vad du tänkt göra med informationen om det du nu har är en halv procent av en av stamfastigheternas andel. Du kan inte direkt börja föra samfällighetens talan utan att ha med dig de övriga delägarna.
Den typen av andelar var typiskt något man gav till fastigheter som skulle få grundläggande brukningsrätter (typ tillgång att landa en båt, köra på vägar) men inte något beslutsinflytande (vid röstning) och inte någon ekonomisk nytta (uttag av fisk, sand etc.) av sin andel.
 
  • Gilla
Falckman och 3 till
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Det var jag som undrade om jag kan beräkna andel av mantal
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Andelarna upphör inte genom ett köp, men vi vet ju heller inte vad andelarna består av. Kanske är det samfällda hela det vid tiden befintliga vattnet, kanske en del av det. Kanske omfattades en gemensam strand för att lägga upp båtar och torka garn på, kanske något mer. Och kanske har äganderätterna arronderats om genom ett eller flera skiften under 18- och 1900-talen.
Det är det som jag måste luska ut. Jag har gamla kartor som är utstakade med olika områden varav vissa längs hela stranden har tilldelats stamfastigheterna - endast dom.
Det som kallas sjömader i Skåne var obrukbar mark nere vid sjön. Sjön har sänkts 2 ggr vilket har lett till landvinning för stamfastigheterna
Tänker jag rätt nu?
De fastigheter som är omnämnda i akterna är de ursprungliga och därmed har jag antalet gårdar
R Räknenisse skrev:
Det verkar som du egentligen är intresserad av vilka rättigheter som finns i fråga om strand, vatten m.m. om de är enskilda eller samfällda och vem som äger/har andelar i dem.

Det är något man tar reda på genom en utredning. Helt enkelt att läsa alla akter som berör frågan och kartlägga vad som skett fastighetsrättsligt genom åren. Ofta kan man börja med Laga skifte, antar det är det som hänvisas till skedde på 1830-talet hos er. Sedan följer man de aktuella samfälligheterna och fastigheterna framåt i tiden tills man ha all information.

Sen är frågan vad du tänkt göra med informationen om det du nu har är en halv procent av en av stamfastigheternas andel. Du kan inte direkt börja föra samfällighetens talan utan att ha med dig de övriga delägarna.
Den typen av andelar var typiskt något man gav till fastigheter som skulle få grundläggande brukningsrätter (typ tillgång att landa en båt, köra på vägar) men inte något beslutsinflytande (vid röstning) och inte någon ekonomisk nytta (uttag av fisk, sand etc.) av sin andel.
Jag har inte för avsikt att föra någon annans talan.
Jag talar endast för min egen del och blir det då andra som också har åsikter om samfälligheterna så kanske politikerna drar sig själv i nacken och börjar förstå att vi är extremt trötta på deras företeelser när det gäller medborgarnas rättigheter - i alla avseenden.
Vi bor i en kommun men politiker som är genomkorrupta på alla sätt och vis - nej jag är inte rättshaverist
då hade jag inte suttit och skrivit här!
Jag fick reda på det då mannen vi köpte fastigheten avled och dottern kom in med det gamla köpekontraktet av avstyckningen från 1940.
Min man skulle fiska med barnbarnet för något år sedan och frågade hur det var med strand och fiskerättigheterna med tanke på fiskekortet.
Han uppgav fastighetsbeteckningen då kom den ansvarige ut och pekade med hela armen utöver halva sjön.
Det var bara det att min man inte funderade och därmed inte frågade om andelarna - förrän nu.
Vi får helt enkelt köra dit igen för att få nån uppfattning om vad som gällde då.
Tack för svar.
Ha en fortsatt trevlig dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.