C
golum golum skrev:
Dock så tycker jag ändå att det ser relativt okej ut.
Ser ju OK ut, men ni får väl också räkna lite på hur långt ut stödbenen kan placeras med rimliga dimensioner på takstolarna. Dvs. hur mycket snedtak det går att ha i rummen.

Noterar att de numera brukar placeras rätt långt ut, men traditionellt står stödbenen i brytlinjen, dvs. inget snedtak alls i rummen. Vilket ju är den stora fördelen med mansardtaket.

C cpalm skrev:
Noterar att de numera brukar placeras rätt långt ut, men traditionellt står stödbenen i brytlinjen, dvs. inget snedtak alls i rummen. Vilket ju är den stora fördelen med mansardtaket.
Blir ju annorlunda här jämfört med mansardtak med 60 graders lutning. Man blir nog "tvingad" till snedtak med 45 grader.

• Gilla
golum och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
C cpalm skrev:
Ser ju OK ut, men ni får väl också räkna lite på hur långt ut stödbenen kan placeras med rimliga dimensioner på takstolarna. Dvs. hur mycket snedtak det går att ha i rummen.

Förstår inte hur du tänkte nu 🤔

7ender
Att det är halvvalmat (3D-ritningen) trollar nog bort lite av fulheten i ett för platt mansardtak.

• Gilla
golum
  • Laddar…
C
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte hur du tänkte nu 🤔
Med vadå?

Tomture61
C cpalm skrev:
Med vadå?
Med dina antaganden ang hur en takstol ser ut för ett manzardtak .
Hos mig är det ca 50 cm som stödbenet inkräktar in i rummet , detta räknat från insida på yttervägg .

• Ritning av manzardtak med takstolsdetaljer markerade, visar mått och vinklar på olika delar av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
C cpalm skrev:
Med vadå?
Så här utnyttjade jag det döda utrymmet .
Vägg med blommigt tapet, träpanel på golvet och vit snedgarderobsförvaring under det sluttande taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hos mig är det ca 50 cm som stödbenet inkräktar in i rummet
Ja, det kanske inte är ett praktiskt problem. Min poäng är att förutsättningarna förändras med takets geometri, dvs. takvinklarna. Ju smalare du gör "toppen" desto större moment på de nedre benen.

golum
F fribygg skrev:
Det brukar gå att schakta upp till en halvmeter utan marklov när bygget är klart, att utforma grunden med höga kantelement så att man kan ta fram en synlig sockel borde vara fullt möjligt även om TS vill ha platta på mark och har en nockhöjd att förhålla sig till.
Detta var ingen dum idé! Tack för tipset.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
golum golum skrev:
Detta var ingen dum idé! Tack för tipset.
Schakta max 49 cm när bygget är klart, om du tar bort mer än en halvmeter tror jag du behöver marklov.

• Gilla
golum
  • Laddar…
golum
Det verkar inte vara några större protester mot hur det visuellt ser ut, förutsatt att man kan få till en stenfot eller liknande för att ge huset en snygg och balanserad bas om jag tolkar er rätt 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.