Hej.
Mansard tak gjorde jag. du får gå in och kika.
tycker dock du skall ha mansard på båda taken.
Blanda inte utan håll samma.
/estwing
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Jag tycker det blir fula skärningar med en utbyggnad med sadeltak. Jag tror det är svårt att värdera skillnaden i kostnad. Brutet tak har vissa fördelar när det gäller konstruktionen liksom underhållet. Hur prisskillnaden än ser ut tycker jag inte att den bör användas som argument. En tillbyggnad med brutet tak ger ett bättre värde långsiktigt, det är jag rätt säker på.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
Du skulle kunna kolla med en mäklare vad de tror maximerar värdet. Är det rent estetiskt håller jag med de flesta andra, brutet tak gör att huset ser utbyggt ut. Jag hade oavsett kostnad inte valt den lösningen med brutet tak. Jag tror att du kan få rejält mycket bättre betalt i framtiden om du lyckas få till en helhet som harmoniserar bättre på utsidan.
 
Rita upp huset med 3D-mansardtak då får du svaret det där är inte hundra. Mansard är en bättre investering och snyggare
 
Tillbyggnaden ser bredare ut än befintlig, och då blir mansardtaket i annan vinkel.

Jag hade kört på föreslaget sadeltak.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Där tycker vi olika. :)
I och med att det tydligt syns att det är en tillbyggnad framkommer den ursprungliga byggnadens form också tydligt. Jag ser det inte som en nackdel att utformningen på nytt och gammalt är olika. Sen kan detaljer på tillbyggnaden förfinas (jag skulle titta på fönstersättningen, men även det är en smaksak).
Tycker som du. Om du väljer mansardtak tappar du det stora fönstret i nybygget, klar nackdel.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tycker dom du. Om du väljer mansardtak tappar du det stora fönstret i nybygget, klar nackdel.
Nej det gör man inte... Man gör en frontespis med mansardtak på samma ställe och behåller den franska balkongen. Liknande denna:
Hus med vit fasad, frontespis och mansardtak samt fransk balkong omgiven av grönska.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
För snygga skärningar, oberoende av takform, krävs att tillbyggnaden har ungefär samma bredd som ursprungshuset. Skissen med sadeltaket ser väldigt amatörmässig ut, vilket kanske bidrar till det negativa intrycket. En nocknivå som ligger lite under den på huvudbyggnaden, en knepig gavelfasad, ett franskt fönster som tangerar entrétaket på ett osnyggt sätt mm.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Går i väldigt liknande tankar att göra en utbyggnad på mitt hus med Mansardtak. Följer därför denna tråd med stort intresse. I mina efterforskningar hittade jag denna exempelbild som inspiration. Här har man byggt i vinkel med mansardtal.

440
 
Lite överlastat kanske. Entrédelen harmonierar inte med resten och fönstret i vinkeln är väldigt krystat. En klar amatörprodukt som enligt min åsikt tyder på en inte helt genomarbetad planlösning. Less is more är en bra målsättning. Men exemplet visar tydligt att det inte är några problem att göra vinkeltillbyggnader med brutna tak.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lite överlastat kanske. Entrédelen harmonierar inte med resten och fönstret i vinkeln är väldigt krystat. En klar amatörprodukt som enligt min åsikt tyder på en inte helt genomarbetad planlösning. Less is more är en bra målsättning. Men exemplet visar tydligt att det inte är några problem att göra vinkeltillbyggnader med brutna tak.
Ja, entrévolymen hade tjänat på att dras in så att dess fasader ligger innanför flyglarnas. Sen hade jag försökt göra den lite nättare, kanske som en vit glasveranda.

Sen har man möjligtvis förlängt taksprången på gavlarna vid takrenovering, taket ser väldigt tungt ut.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.