14 311 läst · 60 svar
14k läst
60 svar
Manganutfällningar eller vad?
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Med partikelfilter menas valfritt patronfilter av tillverkare?
Finns flödesstyrda jonbytare som fungerar på flera fastigheter. Då renar man Järn, mangan och kalk i ett och samma filter.
Det svåra är när man oxiderar järnet är att har man inte perfekta förutsättningar så fäller inte järnet tillräckligt fort. Detta ställer till det om man monterar en jonbytare efteråt då oxiderat järn snabbt sätter igen massan. Det bästa är att rena vattnet i sin naturliga form vilket är i jonform. Enkelt smidigt och utan massa extra underhåll.
Det svåra är när man oxiderar järnet är att har man inte perfekta förutsättningar så fäller inte järnet tillräckligt fort. Detta ställer till det om man monterar en jonbytare efteråt då oxiderat järn snabbt sätter igen massan. Det bästa är att rena vattnet i sin naturliga form vilket är i jonform. Enkelt smidigt och utan massa extra underhåll.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Hej igen @mogge_73 , efter lång tid har jag nu varit i kontakt med Filtrena som vill ha ca 5500kr+moms + frakt för filtermassa till mitt göinge kombi 125. Tycker det låter som galet mkt pengar, håller du med mig eller är det där man landar?M mogge_73 skrev:Prata med filtrena eller aquaexpert, dom har färdiga satser. Annars är det fyra olika storlekar med filtersand som du skiktar.
Minns inte på rakarm vilka storlekar, och hur mycket som rymms i en 125. Men en säck (20liter) ligger på ca 300:-, så det är inga stora pengar. Prova först utan pH-massan så slipper du hårdare vatten.
Nja! Dom tar väll i lite grann, dom portionspackar det visserligen och märker upp allt för att underlätta för kunden. Men utan tvekan är det billigare att köpa filtersand och pH-massa separat och fylla själv.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Okej, jag som vanlig dödlig hittar detta var? Jag fick ett paket som hette J125 av dom som innehöll semidol och mangandioxid.
Ett stort problem som konsument är att många företag hittar på egna namn på massorna. Vilket gör det svårt att jämföra och hitta.
En annan nackdel är när man köper själv att man kanske står där med fyra halvfulla säckar kvar.
En annan nackdel är när man köper själv att man kanske står där med fyra halvfulla säckar kvar.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Med tanke på mängden järn och mangan du har och pH-värdet så fungerar det toppen.
Tyvärr har du även ett högt humustal, så färgen på 40 kommer högst troligt fortfarande ställa till det för dig.
Du bör ta en ny ”ordentlig” vattenanalys. Denna är dessvärre inte så mycket värd då värdena på ex. PH saknar referens värde = man vet inte hur länge vattnet legat eller vilken temp. Provet är tagit i. Färgen är också ett problem då man inte vet hur det är provtaget. Normalt syresätter man vattnet och kör det genom ett sandfilter sen mäter man färgen. Ett tips då är att även mäta järntalet ELOF (efter luftning och filtrering).
Välj en analys från antingen Synlab eller Eurofins då blir det rätt.
Har du redan filtret J125 så kan du köra på dom massorna och komplettera med ett kolfilter om färgen är för mycket.
Tyvärr har du även ett högt humustal, så färgen på 40 kommer högst troligt fortfarande ställa till det för dig.
Du bör ta en ny ”ordentlig” vattenanalys. Denna är dessvärre inte så mycket värd då värdena på ex. PH saknar referens värde = man vet inte hur länge vattnet legat eller vilken temp. Provet är tagit i. Färgen är också ett problem då man inte vet hur det är provtaget. Normalt syresätter man vattnet och kör det genom ett sandfilter sen mäter man färgen. Ett tips då är att även mäta järntalet ELOF (efter luftning och filtrering).
Välj en analys från antingen Synlab eller Eurofins då blir det rätt.
Har du redan filtret J125 så kan du köra på dom massorna och komplettera med ett kolfilter om färgen är för mycket.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Så tycker du att jag först kör ett vattenprov på riktigt för att se att detta är rätt?
Ja Göinge kombi 125 sitter på plats sedan många år men inte gjorts något med sedan 1995 då ägarna inte kom överens i sin gemensamhetsanläggning.
Ja Göinge kombi 125 sitter på plats sedan många år men inte gjorts något med sedan 1995 då ägarna inte kom överens i sin gemensamhetsanläggning.
Ja, då tycker jag definitivt att du ska börja med en ordentlig vattenanalys. J125 är även ett hett byte på andrahandsmarknaden, om du skulle komma fram till att en annan lösning är bättre för ert vatten.
Rent spontant skulle jag nog rek. Att du tittar på en jonbytare med tanninmassa. Då får du med järn, mangan, kalk och humus i ett svep.
Det bli onödigt mycket filter om du ska komplettera J125 med en jonbytare för kalk och ett humusfilter för färgen. Mer att underhålla och dyrare än att välja ett kombinationsfilter. Men börja med en vattenanalys där du har mikrobiologisk, kemisk, radon och tungmetaller. Undvik grattis analyser på nätet.
Rent spontant skulle jag nog rek. Att du tittar på en jonbytare med tanninmassa. Då får du med järn, mangan, kalk och humus i ett svep.
Det bli onödigt mycket filter om du ska komplettera J125 med en jonbytare för kalk och ett humusfilter för färgen. Mer att underhålla och dyrare än att välja ett kombinationsfilter. Men börja med en vattenanalys där du har mikrobiologisk, kemisk, radon och tungmetaller. Undvik grattis analyser på nätet.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Okej,
Jag trodde det var vettigt att köra 125 med ett Triton 300 efter då vi är tre fastigheter som delar brunn och vattenuttag.
Jag trodde det var vettigt att köra 125 med ett Triton 300 efter då vi är tre fastigheter som delar brunn och vattenuttag.
Det är inte fel, men risken är att färgen fortfarande kommer att ställa till det. Det är också relativt liten salttank på den så risken är att du får springa ihjäl dig för att fylla på salt för tre fastigheter. Även om den är väldigt snål på salt. Ett flödestyrt ska ni absolut titta på då det är tre fastigheter.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Fan rent ut sagt, jag som trodde jag "löst det". Vi har inga möjligheter till egna filter i varje fastighet så gemensamt är ett måste. Allt blir så dyrt i slutändan