Väldigt många bra och intressanta energibesparande tips i tråden. Nu går bla kaffebryggaren och ugnen på heltid här hemma.
Ett annat bra tips kan vara att sänka inomhustemperaturen lite. Det görs lättast genom att ha kylskåpsdörren på glänt.

• Gilla
tobbew och 2 till
  • Laddar…
Nja! Enligt min åsikt som professionell allvetare
Så måste jag påpeka att kylskåpet i ditt fall då ger ett tillskott av värme om dörren ät öppen ��

Frågetecknen ska vara en ironisk smiley. ��

I
Mängder av energin försvinner ut i avloppet.
Ni har väl hört om Norrmannen som läste att man kunde spara energi om man sänkte rumstemperaturen så han öppnade dörrarna till kyl och frys.:D
Hoppsan, nu var man sent ute som vanligt.:surprised:

Redigerat av moderator:
Jag ser 3 huvudorsaker till varför energiberäkningar inte stämmer med verkligheten:
1. Den mänskliga faktorn.
2. Suboptimering.
3. Vädret.

1. Den mänskliga faktorn, dvs vårt beteende. Dels som boende/husägare, och dels i form av byggnadsarbetares skicklighet, omsorgsfullhet och insikt i vad som påverkar ett hus energiförbrukning/förluster. Vad gäller "husägarens beteende" så är den summan av samtliga familjemedlemmar, inkl t ex hund och/el katt. Dvs en medveten husägare utgör kanske bara 20-25% av "beteendekostnaden", så en optimalt energimedveten husägare gör i stort sett varken till el från om det finns någon annan i hushållet som inte beter sig på ett energioptimerat sätt.
Ex: Vi bor på en gård på landet och har hund och katt. Vi öppnar dörren och släpper dem in och ut många ggr/dag, samt att vi matar våra gårdskatter ute. Det blir mycket utvädring av uppvärmd inneluft som pågår 7-11 varje dag.

2. Suboptimering.
Någon nämnde tidigare bergvärme + vanlig villa och "that's it" typ. Det går naturligtvis att optimera/förbättra energiprestanda på alla möjliga delar ytterligare, men det ger så lite ytterligare besparing i förhållande till arbetsinsats/kapital att det just i praktiken ofta är lämpligt att lämna därhän.

Det finns ett diagram som schematiskt visar energibesparing som funktion av isoleringstjocklek och kostnad. Den säger att om man har en hyfsad grundisolering, t ex 20 cm, så kostar det i princip oändliga summor att halvera energiförlusterna genom tjockare isolering, om det ens är teoretiskt möjligt. (Jag gissar lite nu från min minnesbild av grafen.) Poängen är att med en hyfsad grundisolering/energiförbrukning så finns det inte så mycket mer besparingspotential att hämta. Ökad isoleringstjocklek i väggarna kan kanske i bästa fall ge 0-10% minskad energiförbrukning, taket 0-10%, fönster och dörrar 0-10%, grundisolering 0-10%, varmvattenförbrukning 0-10%, ventilation 0-50%, panna/värmesystem 0-25%. Dvs man måste gå på och förbättra alla delar, och ändå kanske bara uppnå säg 10% besparing, men vilket jobb och vilka pengar. Är det värt det? Tja det beror på.

3. Vädret. För mig som bor i en gammal kåk med direktverkande el så ser jag varje år exakt total energiförbrukning. Jag ser också varje månads förbrukning. Så kalla vintrar får genomslag på årsförbrukningen. Vår årsförbrukning under de 15 år vi bott här har pendlat mellan 22 - 30 kkWh/år, mestadels, (men inte enbart), beroende på vädret. Självklart påverkas även nya mindre dragiga och mer välisolereda hus av vädret, om än inte lika mycket kanske.

Ju mer optimerat/fintrimmat ett hus blir (energimässigt), desto känsligare blir det också för "störningar", såsom byggnadsarbetarnas skicklighet/precision/noggrannhet/omsorgsfullhet, intrimning/optimering av uppvärmningssystem/ventilation, samt de boendes beteenden.

Eftersom allt är så fintrimmat så finns det inga marginaler kvar att ta av, och följaktligen behövs det inte så mycket störning/avvikelse från det ideala/teorin innan kalkylen faller.

Som någon tidigare nämnt så är lågenergihusen nog fortfarande i en "fältexperimentfas", där lösningar, metoder och åtgärder testas och utvärderas. Det kommer så småningom att utkristallisera sig vad som fungerar i praktiken och är lönsamt, och vad som inte är det.

Varför måste vi ha så jäkla varmt i våra hus? när jag är i den gamla tilläggsisolerade familjestugan med Rehau treglasfönster funkar det utmärkt med 17-18 grader. Innetofflor, fleecejacka och hockeyunderställ plus lite röötjut och en kakelugn är oslagbart! gumman icke att förglömma :)

G
Jag skulle säga att huvudorsaken är, bristande kunskap. Man kan bygga ett hus i storstäder i sverige som är billigare att bygga än trähus med motsvarande u-värde. Har själv byggt ett lågenergi hus ca 0,1 u värde. Enda problemet mycket okunskap...

Gösses skrev:
...Man kan bygga ett hus i storstäder i sverige som är billigare att bygga än trähus med motsvarande u-värde...
Det där var väl lite flummigt?
Vad är det för motsatsställning mellan storstad och trähus menar du?

Utveckla gärna resonemanget med lite tekniska detaljer!

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.